Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Aki a budaörsi (ma egy hete bemutatott) Liliomra eljut, az nagy eséllyel értesült már arról a tényről, hogy a produkció ötlete a színház igazgatójától származik: Molnár Ferenc Liliomját rendezze Kovalik Balázs, mégpedig Alföldi Róberttel a címszerepben, akiket a felkérés váratlanul ért, de elfogadták a kihívást.

Azoknak ajánlom az előadást, akik előre elfogadják, hogy nem az „igazi” Liliomot fogják kapni, hanem annak a darabjaiból összerakott játékot a színházról, és emellett erősen vágynak arra, hogy hosszan színpadon lássák Alföldi Róbertet, vagy/és Hartai Petrát, aki miatt szintén érdemes Budaörsre menni. (Az előadás nem születhetett volna meg persze, ha nem jár le a 70 év a szerző halála óta – ez az előadás sosem kapta volna meg az engedélyt az örökösöktől, ez biztosra vehető.)

110 perc két részben – este 9 után a buszok egy pillanat alatt beérnek Kelenföldre, ahonnan már a négyes metróval minden könnyen elérhető…

lil2_1.jpgHartai Petra és Alföldi Róbert

Kovalik Balázs Liliomot, a hintáslegényt művésznek tekinti, és így ennek az előadásnak a központi kérdése: lehet-e egy művésznek normális magánélete IS. A darabhoz kapcsolható papírformaszerű válasz mellé odafurakodik egy másik: a színház önmagában elég-e arra, hogy kitöltsön egy életet, nincs túl nagy ára annak, ha valaki ezt választja? Ezt a rendező és a címszereplő is kérdezheti saját magától – míg mi mezei nézők a saját foglalkozásunkra gondolva szintén elgondolkodhatunk, ha akarunk. (Munkamániások veszélyben, a végén még ki kell mondani, hogy nem, nem éri meg...)

Az előadás Liliom temetési jelenetével kezdődik, amelyik később (talán a kelleténél többször is) visszatér. Erről azonnal eszembe jutott Halász Péter 2006-os saját maga által rendezett temetése a Műcsarnokban, februárban, tényleges halála előtt alig egy hónappal, amikor Kovalik Balázs éppen (az én életem további folyására is meghatározó kihatású) Mozart-maratonjának próbáit folytatta…- Nemcsak a koporsó mellett elhelyezett liliomok miatt éreztem a kapcsolódást, de az erős irónia miatt is. Mi az, amit valaki a pályával elérhet? Mi marad belőle a halála után? Most annak lehetünk tanúi, ahogy a temetéseken megszokott módon az elhunyt élete egy varázsütésre megszépül, ahogy a hátramaradottak szeretnék látni.

6_2.jpgBregyán Péter nekrológot mond

E jelenetnek köszönhetően a kezdeti pillanatoktól azonnal egybeolvad a színpadi szereplő a színész Alföldi Róberttel, akinek nemcsak a képét látjuk, de a ténylegesen megszerzett kitüntetéseit (tényleg ennyire sok!) sorolja fel Bregyán Péter végestelen végig - ebben a formában már paródiaként is hat, bár nagyon kevesen mertek nevetni. Az alkotók optimizmusát kifejezi, hogy nagyon sok színházat és intézményt sorolnak fel, amelyek saját halottjuknak tekintenék a művészt, és az előadásban még a Teátrumi Társaság is megemlítődik a gyászolók között…

Alföldi Róbert jelenleg az egyik legsikeresebb és legismertebb színész, négy színház 11 különböző előadásában szerepel (ezek közül Az utolsó óra már 10 éve folyamatosan műsoron van), további nyolc futó előadás rendezője – nehéz lenne egy kategóriába sorolni egy kirúgott hintáslegénnyel. (Mindkettőjükre vesznek jegyeket...) Ezt a pályát figyelve bennünk nézőkben nem az a kérdés merül fel, hogy megéri-e Alföldi Róbertnek ennyire dolgozni, a megbecsültsége arányban áll-e a befektetett energiával, és az pláne nem, hogy ennyi munka mellett beleférhetne-e még egy átlagosnak nevezhető magánélet, hanem az, hogy ez a felfokozott pörgés önmagában meddig tartható fenn úgy, hogy ne károsítsa az egészségét. (Szilveszter napján három előadásban fellépni, amelyek közül kettő teljesen ráépül? Ki más tenne ilyet?)  Az, hogy ennyi próba és előadás mellett még egy másik emberhez is alkalmazkodjon, annak a problémáira is nyitott legyen – külső szemlélőnek teljesen irreális felvetésnek tűnik. Ehhez az élettempóhoz csak egy totálisan alkalmazkodó kutya passzolhat. Csodák persze lehetnek…

4-2.jpg

Az előadás egy-egy jelenetében erősen megérint minket a művész magányossága, láthatóan a nagyon sikeres és elismert embernek, aki sorsát a saját kezében tartja, is vannak olyan pillanatai, amikor elbizonytalanodik, és ezt meg is értjük, és az előadás emiatt helyenként ténylegesen elkomorodik. Nagyon erős csendeket tud teremteni a színész, amikor csak akar.

lil2.jpg

A darabban felmerülő öngyilkossághoz persze pláne nem kapunk elég jó érvet azon túl, hogy Molnár darabjából nehezen lenne kihagyható. Mi a pálya széléről nézve a színészeket, csak azt remélhetjük, hogy összességében mégis elég jó lehet játszani, a tevékenység önmagában is boldogít, és az pedig különösen, ha valaki érzi, hogy a helyén van és sok ember életét ténylegesen megszépíti. Alföldi Róbert ugyan megosztó személyiség, de nehezen vitatható, hogy sokak számára fontos, mérlege már emiatt is csak pozitív lehet, nemcsak azért, mert ennyi munka nyilvánvalóan az ismertségét és a megélhetését is könnyen biztosítja.

4-1.jpg

Ebben a bejegyzésben nem véletlenül írok hosszan erről a pályáról – erre ad alkalmat az előadás elsősorban, a Liliommal vonható párhuzam lépten-nyomon csak megbicsaklik.

Az előadás készítői alapnak vették, hogy a néző alaposan ismeri a darabot (nemrég láttam egy Vízkeresztet, amelynél pedig azt feltételezték, hogy egyáltalán nem és még túl is magyarázták – ennyire másként gondolnak a célközönségükre az egyes színházak – ezen is el lehet gondolkodni mellékesen).

A Liliom egyes jeleneteiből híres rendezők stílusában kis filmrészleteket készítettek, amelyek engem nagyon szórakoztattak, csak azt sajnáltam, hogy némely jelenet utána a színpadon is megtörtént (kis eltéréssel). Ezek a betétek azt is bizonyították, hogy a budaörsi színház – ha ez lett volna a cél – csak saját erőire támaszkodva könnyedén kiállíthatott volna egy klasszikus Liliomot is, sőt egyes szerepekre akár több alkalmas jelölt is akadna. (Nem sorolok most fel mindenkit, itt a színlap, amelyiken minden további szereplő is megtalálható.)

lil3_1.jpg

A legtöbb filmjelenetben Alföldi Róbert is megjelent, és aki nem rendelkezett volna elég tapasztalattal vele kapcsolatban, azoknak csak ezekben is bizonyította, hogy figyelemreméltó színész, bámulatosan tudja változtatni az alakját. Ami bennem felmerült, és más nézők ezzel nem feltétlenül értenek majd egyet: az előadás, amely felvállaltan róla, illetve a művészek sorsáról szól, talán hatásosabb lehetett volna ennél tömörebben, ha az eredeti műtől még inkább elrugaszkodnak. (Aki előzetes tájékozódás nélkül "hagyományos" Molnár-előadást várt, annak nyilván ennyi is már bőven sok volt...)

10_2.jpgMuskát: Ilyés Róbert

Ebben az előadásban a beleírt szövegek és a szinte szó szerint megtartott Liliom-szövegek váltogatják egymást, viszont erősen megváltoztatott helyzetben. Miután a darab központi elemét, a rablógyilkosságot nem éreztem motiváltnak így, hogy egy híres művész lett a nyomorgó hintáslegényből, nem számított sokat, hogy Muskát lett Muskátnéból – teljesen irrelevánsnak tűnt, hogy a lányokat a hintán fogdosó Liliomnak van-e viszonya férfi munkaadójával is. Nem tűnt érdekesnek, hogy Liliom biszexuális-e, viszont Ilyés Róbert kellő súllyal játszotta el a féltékeny Muskátot, Hartai Petra pedig nagyon érzékenyen játszotta Julit, semmivel sem lett kevésbé vonzó ez a figura, mint lett volna egy hagyományos előadásban – most is vele lehetett leginkább azonosulni. Megláttuk benne azt a nőt, aki kellően támogató, és nehezen lenne vádolható azzal, hogy épp ő lenne Liliom karrierjének a kerékkötője.

7-2.jpgAki viszont hagyományos előadásokból a Julika-Marika barátságra emlékszik, és ezt hiányolja ebből az előadásból, azzal együtt tudtam érezni – az előadás ezt a szálat úgy alakítja át, hogy nem kapunk érte érdemben semmit. A Marika helyébe lépő Marcit játszó Juhász Vince egyetemi hallgató civil hatást kelt, nem éreztem komolyan vehetőnek a jeleneteit – feltehetően a rendezői szándékhoz alkalmazkodva nagyon kilógott az előadásból. Spolarics Andrea és Böröndi Bence jól illeszkedett a koncepcióhoz, de ők szintén nagyon jól használhatóak lettek volna egy hagyományos előadásban is.

spo.jpgSpolarics Andrea

Az előadás egy héttel a bemutató után bennem vegyes benyomásokat keltett, számomra élvezetes részei is voltak és teljesen feleslegesek is, éppen úgy, ahogy a díszlet központi eleméül szolgáló konténer (Antal Csaba volt a tervező) is hol szerencsésen szolgálta az előadást, hol pedig csak útban volt (illetve nekem tűnt pótcselekvésnek a mozgatása, bár ettől még nagyon mély rendezői szándékok lehetettek mögötte).  Ne maradjon említés nélkül Benedek Mari sem, aki a most is kifejező jelmezeket tervezte, illetve a rendező munkatársa, Ari-Nagy Barbara dramaturg sem.

Mások majd más benyomásokkal térnek haza, és mást éreznek majd lényegesnek ezzel a Kovalik-Alföldi játékkal kapcsolatban. Akik szívesen néznék Alföldi Róbertet ebben a róla szóló előadásban, azok most már alapvetően márciusban tudnak gondolkodni, és nagyon figyelniük kell a színház oldalát, ahol azért hamarosan csak megjelennek majd az újabb időpontok is...

lil.jpg

PS. Szokodi Bea fotóit használtam fel, köszönettel. 

 

Címkék: Alföldi Budaörs Liliom Kovalik Spolarics Andrea Antal Csaba Benedek Mari Ilyés Róbert Hartai Petra Ari-Nagy Barbara Bregyán Péter Böröndi Bence Juhász Vince

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr9018287835

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása