Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Egy sajtóbemutató keretében megnézhettem a Rózsavölgyi Szalonban Mark St. Germain: Az utolsó óra című egyfelvonásos darabját. Az előző levélben már beharangoztam ezt. Jordán és Alföldi, egy előadásban, körítés nélkül.

Az előadás lényegében egyetlen hosszú, de nem hosszúnak érződő beszélgetés  a vallás ill. az ateizmus létjogosultságáról. Freud halála előtt pár nappal találkozik a frissen megtért C.S.Lewisszal (a Narnia szerzőjeként vált közismertté) és próbálja észre téríteni. A vallási vita nagyon kulturált módon folyik le az előadásban, intellektuálisan is leköti a nézőt (azért nem mindenkit, volt aki unta) - engem legalábbis lekötött. Lehet, hogy persze ez azon is múlik, hogy valakit foglalkoztatott-e valaha is az Isten létének a kérdése, vagy abban a meggyőződésben maradt, amiben nevelték. Arra senki ne számítson, hogy pro vagy kontra olyan érveket fog hallani, amelyeket még sosem hallott ill. most 80 perc befektetéssel eléri a megvilágosodás; ez azért nem történik meg az előadásban. Két ember találkozik, két teljesen ellentétesen gondolkodó ember mélyen összebarátkozik. Megszületik egy valódi emberi kapcsolat.

Ez az, ami érték, aminek a felmutatása jelenleg nagyon kell. És persze: mindez hitelesen szólal meg, nem kamu. Pontosabban kamu, mert színház - de elhisszük az egészet a színészeknek.

Ez a darab egyértelmű, hogy csakis nagy személyiségekkel vihető sikeresen színre, mert ez nem a Hamlet, ami önmagában is hat. Elképzelhetetlen, hogy két mérsékelt tehetségű főiskolás ezt úgy  elő tudja adni, hogy a nézők fele ne aludna el rajta. Egy párbeszéddel kell lekötni 75 ember figyelmét majdnem másfél órán át. Ez nem könnyű feladat.

Ez az, amihez kell a nagy színész. Legalább egy, de jobb a kettő. Jelen esetben a csillagok állása azon túl is kedvező volt, hogy a Nemzetihez kapcsolódó szereplők miatt lényegében akkor is el tudnák adni az előadást, ha másfél órán keresztül a telefonkönyvet olvasná fel Alföldi Róbert. 

Az ő ártatlan mondataihoz ebben az előadásban is kapcsolódik másodlagos jelentés, éppúgy, mint az Angyalok Amerikában vagy a Vaknyugat esetén. Lehetetlen őt úgy nézni, hogy egy egészen kis részünk ne a civil énjét látná. Különösen akkor, ha a játszott szerep és személye között nincs is igazán jelentős távolság. Ebben az előadásban nem sokszor van ez így, de ilyenkor nevet a közönség - és támogató ez a nevetés, szeretetteli. 

Adott egy kávézó, egy polgári szalon, amely megfelő ahhoz, hogy jelezze Freud dolgozószobájában vagyunk 1939-ben, Londonban, a légiriadó idején, amikor már elszánta magát Freud a rák "megelőzésére", azaz az öngyilkosságra. Jelmez- és díszlettervezőként Robi van feltüntetve. Ami jó, hogy elfogadja a hely adottságait, és nem is merül fel, hogy tovább nyújtózkodjanak, mint amire  lehetőség van. Van egy régi szőnyeggel letakart dívány és egy karosszék a kávézó egyik végében egy pódiumon, megemelve. Ezek elégségesek ahhoz, hogy a kort felidézzék. Illetve van egy régi rádió, amelyről elvileg  a háborús híreket meghallgatják. (Néha a hang előbb megszólal, mint ahogy Jordán bekapcsolja.) A falon érdekes képeket láttam, moderneket - elütőeket a szalon stílusától. Ahogy ránéztem a programra, akkor vettem észre, hogy ezek is Robi képei - még február folyamán megtekinthető a kiállítása itt a kávézóban. Korábban már sokszor eszembe jutott, hogy milyenek is lehetnek a képei, hát most itt volt a lehetőség. Akit szintén érdekel, nézzen be. Sajnos nem túl sok van kiállítva.

 A két színész rendezőként is jegyzi az előadást és nyilván a munkafolyamat elején már  világos volt számukra, hogy 80 percen át nem lehet igazán sikeresen lekötni a közönséget, ha mindketten egymással szemben ülnek és egyáltalán meg se moccannak az előadás végéig. A beszélgetés során van néhány alkalmas pont, ahol életszerű az, hogy először Alföldi, majd egy későbbi helyzetben Jordán a terem közepe táján elhelyezett kényelmes bőrfotelhez megy és így beszélgetnek tovább. Ezzel a megoldással  némi távolság keletkezik a beszélők között. Természetesen feltételezik, hogy egyedül vannak a szobában, Robi egyszer körbe is megy, megnézi Freud műtárgyait. Ez a kis mozgás természetszerűleg a terem bizonyos pontján ülőket (akik a fotel és a színpad között vannak) döntés elé állítja. Sokszor kell választanunk, hogy kit nézünk a két színész közül.

Ez az előadás feltétlenül a Freud-ot játszó színész jutalomjátéka. Az ő haldoklása van centrumban, elég keserves nézni, ahogy véres száját törölgeti. A halál előtt közvetlenül az Isten létének tagadását bizonygató Freud hálás szerep és Jordán Tamás kitölti ennek a szerepnek a körvonalait. Sőt nem csak, hogy kitölti, de átváltozik egészen. Meglepetést kelt még úgy is, ha a néző (ez esetben én) már számtalan esetben látta játszani. Jordán Tamásról nekem a Merlin-alapításon túl a Márton partjelző fázik c. előadás jut legelőször eszembe illetve természetesen a József Attila estjei. Jelen párosításban, Alföldivel - naná, hogy a Nemzeti Színházban eltöltött évei is felmerülnek. .

Ebben az előadásban Alföldi, aki (ha értesüléseim nem csalnak) a produkció ötletgazdája, alázatosan alájátszik Jordánnak. Minden rezdülésében Jordán szavaira reagál, hiszen az idős tudós hívására érkezett a lakásba szerepe szerint és fele annyi idős sincs, mint beszélgetőtársa. Minden megnyilvánulásában ott a tisztelet, a megbecsülés, de az is, hogy a saját véleményét semmiképpen nem fogja feladni. Amíg Jordán csodásan átváltozik, Alföldi lényegében nem sokban különbözik civil énjétől. (Nemrég egy interjúban hangoztatta, hogy mindent megér neki, hogy azt gondolhatja és mondhatja, amit akar - ez a hozzáállás nagyon is ráillik ebben a szerepben megformált alakra is.) Alföldi most is alázatos, ez az ami eszembe jut a játékáról. Tud másokra figyelni, igazán odaadó módon.  Ahogy korábban a Vaknyugatban a fiataloknak játszott alá, most ugyanígy az idősebb kollégát fényezi jelenlétével. Fényezi, mert Jordán ragyogni tud - gyenge partner mellett nem éreznénk ilyen rendkívül meggyőzőnek a játékát, amikor lehet, hogy neki kellene arra fordítania az energiáit, hogy a másik hiányosságait közömbösítse.

Összességében elmondhatom, hogy jó volt nézni a két színészt együtt - sokáig meg fog maradni bennem az előadás emléke. Ezek szerint lehet nyugodtan és szeretetben is létrehozni egy előadást, anélkül, hogy két jelentős alkotó egymás rovására magát tolná az előtérbe.

Az előadásra már egy hónapra előre elfogytak a jegyek, hamarosan hosszú várólisták várhatóak. Én a helyetekben szépen feliratkoznék a Rózsavölgyi hírlevelére, ez az egyetlen esély, hogy legyen módotok az elővásárlásra. Én már megtettem.

ps. 2016.jan.2. Ez volt az első, kifejezetten a blogra készült írásom. Az előadás mind a mai napig - lassan négy éve - töretlen sikerszériát fut.

 

Címkék: Nemzeti Alföldi Rózsavölgyi Szalon Jordán Tamás

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr745084329

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

julis 2013.12.23. 23:12:25

Hazafelé esett le a tantusz,hogy Freud C.S Lewis-szal beszélgetett! Hirtelen még inkább összeállt a kép.
Sok ilyen előadást szeretnék látni,ahol így játszik együtt két "vezér"!
süti beállítások módosítása