Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Szombaton két második előadáson jártam, de ez a bejegyzés csak az Orlai Produkció friss bemutatójának hagy nyomot, amelyet Tasnádi István írt és rendezett négy kitűnő színészre, László Lilire, Pataki Ferencre, Péterfy Borira és Schruff Milánra. (A Pinceszínház délutáni Médeia-beavatójáról már kiposztoltam az ajánlómat.)

A praktikus tudnivalókról: a Jurányiban ezúttal helyre szólnak a jegyek, nyolcvan percig tart az előadás szünet nélkül.

Tapasztalt

Kortárs magyar szerző gondolataival szembesülünk, aki láthatóan kapcsolódik az utóbbi években látványosan elszaporodott családdal kapcsolatos propagandaszövegekhez. Tudjuk, ez a helyenként stand up-ra, illetve kabaréra is emlékeztető etűdsor nem születhetett volna meg, ha nem áll rendelkezésre alkalmas ihlető forrás, bár a feminista mozgalmak kora sem járt le, így voltaképp akár húsz éve is aktuális lehetett volna mindez, és attól tartok, hogy még sokáig az marad.

tap6

Ugyan minden előadásnál egyértelmű, hogy az adott néző háttértudása, saját élményei meghatározzák a befogadói élményt, de ennél a produkciónál ez fokozottan így van. Ezért sem árt elolvasni a színlapot, amelyet látva könnyen dönthet mindenki arról, hogy mennyire érdekli a férfi-nő kapcsolat, a nemek társadalmi helyzetének problémája, akar-e egy egész estén át ezzel a témával foglalkozni. (Lehet, hogy csak én érzékelem így, de mostanában a szokásosnál gyakrabban foglalkoznak ezzel, a magam részéről nemcsak a pár órával korábban látott Médeiát, de vasárnap a „Hitler ABBA-t énekel”-t is így néztem, mint ami ehhez kapcsolható.)

Ami egészen biztos: az Orlai Produkció ezúttal is vállalja a kockázatot a nem megszokott formával (nem történetet mond el az előadás), és a rendelkezésére álló négy nagyon profi színészre épít.

borító

Ugyan most nem novellák sorakoznak egymás után (mostanában két ilyen jellegű bemutató is volt – ld. Dekameron, A hosszú élet titka), de ez az előadás is eltérő hangulatú jelenetekből áll össze, amelyek mind a nők helyzetével foglalkozik, amelyet rendszerint a férfiakéhoz viszonyítva határoznak meg.

Antal-Fógel Adrienn láthatóan nagyon könnyen szerelhető díszletet tervezett a háttérbe, amelyen jól elhelyezhető a két képernyő is, amelyet többször is hasznosítanak. Ehhez kiegészítésként elég két asztal és néhány szék is. Letisztult ez a látvány, a multik professzionális közegére emlékeztet, és ebbe jól illeszkednek Ignjatovic Kristina ruhái is. (Szokodi Bea nagyszerű képein most is jól megfigyelhetőek.)

tap5

A szereplőkről elsőre az jut eszünkbe, mintha végig valamiféle konferencia résztvevői lennének – ez meg is felel az első jelenetnek, de aztán hiába változik a helyzet, nem látunk átöltözést, így mintha még ez is azt üzenné, hogy a paradicsomi idők óta a nők „oldalborda” szerepköre megmaradt, nincs változás, lényeges előrelépés pláne nem történt.

Az egyes jelenetek intenzitása ingadozó, de a nézők többsége nagyon sokat nevetett – volt mire ráismernünk. Bőven lehettek, akik itt-ott találva érezhették magukat, amikor a színpadon beszélő házaspárok sorolgatták azokat a hétköznapi apróságokat, amelyek a társukban zavarja őket… (Nyilván kevésbé lett volna vicces, ha a változatosság kedvéért a „benned azt értékelem nagyra…” kezdő mondat is sorra kerül – én drámatanári működésem során ezt sikeresen alkalmaztam, jó hatással volt egy-egy közösségre, ha néhány percig azt mondogatták a gyerekek osztálytársaiknak, hogy mit szeretnek egymásban.)

Tasnádi István humora jó perceket szerez nekünk, még akkor is, ha nem érezzük aktuálisnak a fiatal feleségeknek szánt házasélettel kapcsolatos tanácsokat – a „váló partin” feltehetően mindenki szórakozni fog, és talál majd az előadásban nagyon sok igazságot is.

tap4

Mindenkinek jutnak kifejezetten jó szerepek, a terhek eloszlása is nagyjából hasonló (ez is rendezői érdem), de nekem az egész előadásból leginkább László Lili monológja ragyogott ki, amelyben kifejti, hogy miért szeretne öreg lenni. Most, amikor a fiatalság a legfőbb érték, mindenki azon igyekszik, hogy legalább tíz-húsz évet letagadhasson, különösen abszurdnak hatott, amikor valaki azt bizonygatja, hogy már óvodásként is öregasszonynak készült és a 65 év a reális kora. Elhittem neki.

Remélhetőleg lesz még élő színház akkor is, amikor László Lili eléri ezt az általa olyannyira vágyott kort, és sokan fogják nézni, amikor majd 65 évesként még mindig a pályán lesz – ez jutott eszembe róla. Az előadásban felvetett összes probléma ellenére a négy színész remek összjátéka csak eltöltött némi optimizmussal…

tap2

Ps. Fotók: Szokodi Bea

Címkék: Péterfy Bori Tasnádi István Jurányi Orlai Tibor Ignjatovic Kristina Tapasztalt asszony Schruff Milán Pataki Ferenc László Lili Szokodi Bea Antal-Fógel Adrienn

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr10018093910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása