Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (89) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (34) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ez a mai előadás az Orlai Produkció új vígjátékának harmadik nyilvános estéje volt, és egyben az első, amelyet nem a sajtó és a szakma, hanem mezei nézők töltöttek meg egészen. Tele volt, hasznosnak éreztem, igazán drukkolok, hogy hosszan menjen, és mindig minden székre jusson néző.

Az előadást reklámozó posztokat és egyes kommenteket olvasva látom, hogy maguk a művészek elsősorban középkorú pároknak, húsz évnél régebben házasoknak javasolnák, sőt a női főszereplő kifejezetten a negyvenes, feleségüket éppen elhagyni készülő férfiaknak ajánlaná. Ezt a kört én feltétlenül tágítanám, mert ez a tanmese-vígjáték megelőzésnek sem utolsó. Hátha néhányan végre felfogják, hogy az emberi kapcsolatokat is gondozni kell, energiabefektetés nélkül semmi nem marad életben. Éppen ismerkedési fázisban lévő pároknak különösen jó ötlet ezt megnézni, megbeszélni, hogy nagyobb eredményességgel kerülhessék el a rájuk is leselkedő csapdákat. A működő kapcsolat titka a sok beszélgetés, jó kommunikáció – Paczolay Béla rendezésében Szinetár Dóra, Pataki Ferenc, Péterfy Bori, Cseh Judit, Adorjáni Bálint és Bíró Panna Dominika mindent megtesz, hogy ezt megértesse velünk – esténként a Belvárosi Színházban 500 ember kap erre esélyt. Köszönet érte!

(Ez az előadás nemcsak hasznos, még szórakoztató is – az sem fog unatkozni, aki biztos abban, hogy jól szeret és nem kell fejlődnie.)

kutybor.jpgPataki Ferenc és Szinetár Dóra - Pető Kata jelmezeiben, Zöldy Z Gergely díszletében

Azt, hogy miként éljünk együtt, hogy alkalmazkodjunk, nem tanítják az iskolában – erre most is felhívják a figyelmünket. Ehelyett ott van a szülői modell, amelyet vagy követni igyekszünk, vagy éppen ellene menni (akár ösztönösen is), de ez az előadás erősítheti a tudatosságot bennünk. Ennek kapcsán nemcsak végiggondolhatjuk a saját életünket, de akár javíthatunk azon, amin még lehet, de akár megerősíthet abban is, hogy tovább kell lépnünk, mert nincs jobb választás.

kuty1.jpgPéterfy Bori és a pár a válásterápia kezdetén

Persze az előadás „egérfogóként” is működhet (ha a Hamlet-ben bevált, miért is ne?), elvihető rá olyan gyanútlan személy, aki azt hiszi, hogy egy „állatos előadásra” jön. (Az előadás után a mögöttem haladók ezt emlegették  – nem mindenki néz utána, hogy mire ül be, ez is lehet tanulság. Érdemes legalább a színlapon leírtakat elolvasni.)

A történetben egy közös kutyának kiemelt szerepe van (éppen a kutyára vonatkozó mondatokat kevéssé meggyőzőnek éreztem, bár az, hogy a kutya családtagnak számít, nem igényel magyarázatot), de rajta kívül sok szó esik a medúzákról konkrétan, de jelképesen is. (Hogyha nincs táplálékuk, felfalják saját magukat - ahogy egy kapcsolat is megszűnik, ha nem tud tovább fejlődni.)

kuty3.jpg

Mivel nem mindenki ismeri a darab alapjául szolgáló filmet (nekem sem sikerült megszerezni, hogy megnézzem előre), nem szpoilerezem a történetet, amely kellően fordulatos és ugyan a várható irányba megy, de mi nézők megkapjuk az esélyt, hogy több szereplő nézőpontjából is rálássunk az eseményekre.

Ugyan végig nyilvánvaló, hogy terelgetni akarnak minket, de nagyon örvendetes fejlemény, hogy egyik szereplő sincs kikiáltva gonosznak. A negyvenes házaspár válásterápiáját Péterfy Bori irányítja, aki időnként minket is megszólít. Nem kell félni, nem viszi túlzásba az interaktivitást (kapunk kérdéseket, de nem az extrémebb fajtából).

kuty4.jpg

A válást kezdeményező fél ezúttal a férj, és ennek dacára a szerepet játszó Pataki Ferenc végig szimpatikus, megértjük, hogy nem tudott ellenállni a fiatal nő csábításának: fél az öregedéstől, talán a haláltól is, és végre élni akar. Kötelességszerűen "letolt" évtizedek után őrültségre, kalandra vágyik és visszafiatalodna, ez pedig a megszokott partner oldalán nehézkesebben menne... Sablonos helyzet, sokan lesznek a nézőtéren, akiknek ismerős. (Egy gyors felmérés alapján látszott, hogy a házasok erős többségben voltak a közönség soraiban, és a fele el is vált – a statisztika ezen a mai ötszáz fős mintán is érvényesnek bizonyult.)

kuty2.jpgLaura, a fiatal biológus: Bíró Panna Dominika

Bíró Panna Dominika sem teszi ellenszenvessé a fiatal lányt, aki elsőre nem a férfi korát, hanem a tapasztalatát értékelte. Ő is ösztönösen döntött, és csak később ötlöttek fel benne az eltérő életszakaszból eredeztethető megkerülhetetlen problémák, amelyeket nem old meg egy feleség félreszorítása sem. (Le kell-e mondania egy fiatal nőnek a saját gyerekről a gyerekkel már rendelkező párja kedvéért?)

Mindketten érzékeltetik azt a folyamatot, amelyen a szereplőjük átmegy a történet által átfogott néhány hét folyamán, de még az övékénél is nagyszabásúbb az a változás, amely a hosszú ideig elhanyagolt és az álmait meg nem valósító feleséget érinti a megcsalás hatására… A darab leginkább arról szól, hogy mászik ki ő a gödörből.

kuty6.jpgBarátnő: Cseh Judit

Szinetár Dóra karaktere megmutatja, hogy milyen utat lenne jó bejárnia annak, aki a gyerekek felnevelése után hirtelen egészen egyedül marad. Szinte mindent elhiszünk neki, szeretnénk, ha minden hasonló történet így alakulna. (Nyilván sokkal több nő zuhanhat össze, és nem kezd bele azonnal - ráadásul sikerrel - fiatalkori álmainak megvalósításába.)

Remélhetőleg sokan erőt merítenek majd az előadásból, ráébrednek, hogy felesleges saját magukat sajnáltatniuk, a házasságuk rég nem működött már a harmadik személy betoppanása előtt sem, és ideje továbblépniük.

kutyutolso.jpg

PS. A képek az Orlai Produkció Facebook-oldaláról származnak.

Még egy fotó, hogy a férj barátját játszó Adorjáni Bálint ki ne maradjon: ő és Cseh Judit képviselik a barátokat, akik csak megfigyelők, ám szintén sérülhetnek, és biztosan nem ússzák meg a kapcsolatuk újragondolását - velük is azonosulhatunk.

kuty5.jpg

Címkék: Szinetár Dóra Péterfy Bori Belvárosi Színház Orlai Tibor Pető Kata Adorjáni Bálint Zöldi Gergely Cseh Judit Zöldi Z Gergely Pataki Ferenc Paczolay Béla Bíró Panna De kié lesz a kutya?

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr6318387683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása