Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (89) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (34) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (20) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (24) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Éppen ma két hete láttam a 6Szín legújabb saját előadásának a bemutatóját, és sose gondoltam, hogy ennyi időbe fog telni, amíg kiteszem róla az ajánlót. Már csak azért sem, mert kicsit sem volt kétes a helyzet, nemcsak a közönség reakciói mondatják velem azt, hogy kellemesen szórakoztató estére számíthat az, aki jegyet vált a Rényi Ádám novelláiból készült előadásra. (A március 19-i következő alkalomra már nincs jegy, viszont a két áprilisira most még éppen kapható.)

Ha már így alakult, és egyre hosszabb lett a bejegyzésem, ketté is választottam, és ebben az első részben csak az előadásban fel nem használt műveket emlegetem, hátha valakinek kedvet csinál az elolvasásukhoz.

Aki csak a 6Szín előadására kíváncsi, annak várnia kell még néhány órát a konkrét ajánlóra.

renyi adam konyvcsomag.png

A pénteki bemutató után jött egy szabad hétvége, amely lehetővé is tette volna az ajánló gyors megírását, de csapdába estem: elkezdtem olvasni Rényi Ádám novellásköteteit – először az Osztálytalálkozót, majd a Bezzeggyereket. 30-30 történetet jelent ez, – ezekből 5, illetve 11 került be az előadásba. Mivel közben volt is min elgondolkodnom, ezzel a nagyjából négyszáz oldalnyi szöveggel észrevétlenül el is telt az egész hétvége, nem tudtam őket okosan beosztani, viszont azóta időnként visszatértem hozzájuk, nem engedtek el.

Az előadás egyik nagy hozadéka nyilván az, hogy az is kedvet kap a novellákhoz, aki sosem olvasna általa még ismeretlen kortárs szerzőt. Ezek a szövegek nem hosszúak, gördülékenyek, csattanóval végződnek, nagyon sok játszódik Budapesten, konkrétan megjelölt helyszíneken (A két Lotti Budapesten a címe szerint is, vagy egyik kedvencem, a Bűn és bűnhődés egy trolin). Még megfoghatóbbá válnak azok az élethelyzetek, amelyekben a hétköznapi és a valószínűtlen szerencsésen keveredik, ahogy néha a mindennapjainkban is.

Ahogy sorban olvastam őket, elképzeltem, milyen lenne egy ember életéből kiemelni a hasonlóan abszurd fordulatokat – bőven akadhatnak ilyenek, annyira nem is kellene keresgélni. Örkénynek jó szeme volt arra, hogy a hétköznapokban is észrevegye az abszurditást, és most azt éreztem, mintha Rényi Ádám kicsit az ő megüresedett helyére lépett volna. Kis szerencsével lesznek olyanok ezek között a novellák között is, amelyek hasonló közismertségre tesznek majd szert, mint egy-egy Örkény-egyperces. Sok ponton emlékeztetnek ezekre (ld. Beugrás, Nyugodjék békében – ez a kettő különösen), bár valamivel hosszabbak, de közös bennük az abszurd világlátás, a humor és az is, hogy a jelenleg is aktuális társadalmi jelenségeket mutatják be.

A hatvan novella megmutatja, hogy az író jelentős élettapasztalattal rendelkezik és a társadalom több rétegében is előfordul, de vannak kedvenc karakterei, illetve vannak olyan jelenségek, amellyel több történet is foglalkozik. Sokat mondanak az egészen apró részletek, amelyek egy-egy történet kelléként jelennek meg – egy visszaváltható ásványvizes palack, vagy egy spray neve még jobban megidézi a kort, amely határozottan a jelen (ld. Második esély, A láthatatlan tanárnő), csak egyes emlékképek villantják fel az elmúlt évtizedeket.

Nagyon sok a bravúros megoldás, amikor a szerzőnek tényleg sikerül az utolsó mondatra időzítenie a csattanót, amely nagyot üt (ld. Meccs – de még sok más példát is hozhatnánk rá).

Az előadás nélkül nyilván (még) nem jutottam volna el ahhoz a 44 novellához, amelyek szükségszerűen kimaradtak akár „helyhiány miatt”, vagy mert kevésbé lettek volna színpadra alkalmazhatóak. Ezekben vagy igazán kevés az akció, vagy a szereplőkre ránézve már azonnal lelepleződne az a fordulat, amelyet egyébként csak a mű legutolsó sorait olvasva tudunk meg.

A szerző láthatóan a címadással is törekedett arra, hogy utólag az olvasó kénytelen legyen beismerni, hogy azzal tényleg fején találta a szöget.

A megdöbbentés szinte mindig szerzői cél, néha egy banális helyzet egy pillanat alatt tragikussá vagy tragikomikussá válik egy kellően drasztikus fordulatnak köszönhetően. A többnyire erőszakos halál (gyilkosság, öngyilkosság) nem egy novellában megjelenik (akár sejtetés után, akár váratlanul – ld. Három csengetés) és ilyenkor az olvasó szükségszerűen le kell, hogy álljon. Két napig gyakorlatilag mást se csináltam, mint sorban olvastam ezeket a szövegeket, majd gondolkodtam rajtuk, majd ismét folytattam. (Biztos lehetnek praktikus emberek, akik a harminc írást két hétre jól elosztva nyugodtan olvassák el, és nem akarják mindet azonnal birtokba venni.)

Vannak persze olyanok is (Van másik), amikor az élet tragédiái emészthetőnek látszanak (OP23), ha nem is feltétlenül könnyen, és sikerül derűsen rálátnunk a szerzővel együtt ugyanazokra a jelenségekre (ld. házasságtörés), amelyekre más történetek szereplői véres bosszúval reagálnak (ezek címét nem árulom el, legyen teljes meglepetés).

Több, de nem túl sok novella szól az online létezésünkről, amelyet néha túl meghatározónak érzünk, és ezek figyelmeztetnek arra, hogy megvan a veszélye annak, hogy egészen elszakadunk a valódi élettől. (#lovecouple, Könnyű a föld)

Néhány írásban – de igazán kevésben az összesen hatvan novellához viszonyítva – markáns politikai álláspont is megjelenik, minden esetben poénba csomagolva. A Szívcsakrá-t feltétlenül elolvastatnám diákokkal, mégpedig a Rómeó és Júlia tárgyalása kapcsán, mert jó beszélgetést lehetne indítani „lehet-e tartós szerelem két markánsan eltérő világnézetű, gondolkodású ember között” témakörben.

A Barna lötty-öt számos vegyész ismerősömnek ajánlanám szívesen, és persze a férjemnek, aki már nem egy versenyfeladatot készített ilyen löttyök felhasználásával. Nem ez az egyetlen történet, amelynek a végső fordulata hasonló, ilyen például az Örökség is…

A második kötetben volt két hasonló témájú novella, (A Märklin vasút és a Bentley Gyulán, az utóbbi ráadásul a Bezzeggyerek záródarabja, azaz hangsúlyos helyzetbe is került), és ezek igazán megszólítottak. Lehet, hogy nekem épp e két novella miatt kellett a köteteket elolvasnom, mivel megerősítettek egy fontos döntésemben.

Rényi Ádám ködösítő technikáját elirigyelve most ideírom: aki tényleg folyamatosan és figyelmesen követi a blogomat, és elolvassa akár csak a második novellát is, szerintem jó eséllyel ki fogja találni, hogy mire utalok…

Ezek után nemsokára szó lesz magáról az előadásról és az abban felhasznált 16 novelláról.

Címkék: Rényi Ádám 6Szín

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr7618068604

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása