Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A G.Ö.R.CS. 22 éve sikerrel futó produkció. Van rá közönségigény, másként eddig nem maradhatott volna műsoron – pláne független előadásként. Mindeddig elkerültem, bár nem véletlenül. (Minél népszerűbb valami, annál kevésbé kell neki ajánló – ez is egy érv, ha nem is az egyetlen.) A még régebben futó, töretlenül népszerű (általam 1994. június 3-án látott) S.Ö.R. mintájára készült, amelyet akkor, nézői pályám még viszonylag korai szakaszában elutasítottam. Most összekaptam magam, hogy szembesüljek azzal, hogy a Kálloy Molnár Péter - Kálid Artúr - Gáspár András trió hasonlónak ígérkező előadása miként fog rám hatni.

g5.png

Az azóta eltelt 26 év alatt sok minden történt (többek között pontosan 4000 előadást láttam a kettő között a nyilvántartásom szerint, hogy az egyéb magánéleti tényezőket már ne is említsem), rengeteg jó élményem kapcsolódott a színészekhez, köztük is elsősorban Kálid Artúrhoz, akinek tavaly több nagy dobásáról is beszámoltam (ld. Szénakutyák, Sirály, Csirkefej), és akinek azóta még egy újabb, melegen ajánlható előadását is láthattam a FÉM Artsban, így előre mondom, hogy hozzá fog kapcsolódni a 7/6. ajánló is nemsokára.

Ugyan a S.Ö.R.-höz hasonlóan a G.Ö.R.CS. sem lett az én előadásom, de most erre számítottam előre. Muszáj megértenünk, hogy nem minden előadásnak vagyunk a célközönsége, van az a produkció, amelyik nem nekünk készült, mégis van létjogosultsága. (Ha ezt a gondolatot sikerül valakinek elfogadnia, már nagyot lépett előre.)

g2

Ezen a délutánon teltház volt a 6Színben és hatalmas sikernek lehettem a tanúja. A közönség végig élénken reagált, nagyon úgy tűnt, hogy sokan lehetnek az újranézők is, akik ténylegesen tudták, mire ülnek be. Aki a színlap rövid, de elég informatív és az előadást valóban tükröző ajánlója alapján ment, az sem csalódhatott.

Aki esetleg azért megy, hogy a Bibliát ez alapján közelebb vigye a diákjaihoz (volt iskolás csoport is jelen ezen a vasárnap délutáni előadáson), az nem tudom, hogy mit szűrt le, de érdekelne, ha valaki ilyen olvasná ezt a bejegyzést, megköszönöm, ha visszajelez.

Sosem érdektelen egy olyan előadás, amelyik két évtizednél hosszabb ideig életképesnek bizonyul, és nem tűnik el a színházi kínálatból. Az ilyen ritka esetekben mindig tudható, hogy ezt mindenképp szeretik játszani a színészek is, emiatt is tartják életben.

Kevés kellékre, és csak néhány díszletelemre épít a „Nem Komplett Shakespeare Művek” előadása, hiszen erős szempont lehetett a kidolgozásnál, hogy könnyen szállítható és bármilyen helyszínen könnyen felállítható legyen. Kálloy Molnár Péternek, aki az előadás rendezője is, ez a műfaj a lételeme (ld. még ugyancsak a 6Szín műsorán a Cavemant), és a teljes menetidő alatt sikerül fenntartani a pörgést. A színész fordítóként, sőt társszerzőként is szerepel a színlapon (Long-Martin-Tichenor nevek mellett), bár brainstorming alapú laza improvizációk sorának érződik az előadás, legkevésbé sem megírt színdarabnak. 

g1

A színlapról kiderül, hogy a cím ellenére NEM a görögök összes cselekedeteit ismerjük majd meg kb. 100 percben, hanem a Gondviselőét (ez sem kisebb ambíció, a teljes Biblia összefoglalása ugyanolyan képtelenség). A megismerés szó használata ugyan túlzás, de tagadhatatlanul érdekes volt látni, hogy a több, mint ötezer oldalnyi anyagból milyen mozzanatokat tartottak az alkotók elég érdekesnek ahhoz, hogy kiragadják őket és poénok tömegével leöntsék.

Feltétlenül érzékelhető volt, hogy egy musical-komédiához hasonló egyveleg megteremtése lehetett a cél – a zene és a nevetés a legfontosabb alapja a felhőtlennek szánt szórakozásnak.

Az már az egyes nézőn múlik, hogy az egyes poénok mennyire találják el, de talán olyan néző valóban nem létezik, akinek egyik sem jön be. Nekem is tetszett az előadás egy-egy ötlete, de olyan sok volt belőlük, hogy az egyiket a másik azonnal elmosta, és egy hét után csak egy általános benyomásom maradt, leginkább a színészek őrületesen intenzív pörgése hagyott bennem nyomot.

g3

Az ilyen improvizatív, folyamatosan vibráló, rövid jelenetek sorából építkező előadáshoz nagyon alkalmas ez a három, sokat próbált színész, akik között erősen érzékeljük az összhangot. Feltehetően másodpercek alatt bármilyen fejleményre tudnának reagálni, ami megtörténhet egy színházi előadás közben. Meglehet, hogy az előadás szövegének minden szava kötött, de az egész mégis nagyon lazának tűnt, és ez a hangulat, illetve a „komoly rendezői üzenet” bevallott hiánya akár imponálhatott is nekünk.

Laza szórakozás ez, senki ne várjon többet, de nem is ígérnek többet, így minden rendben is van.

Akinek meg nem az ilyen „ökörködős” előadások a rokonszenvesek, azok választhatják a 6Színbe befogadott komolyabb produkciókat, mehetnek például a már említett Sirályra vagy aki új darabot szeretne, például a Redőnyre. (Legalább 13 társulat lép itt fel rendszeresen, most csak találomra említettem két olyat, amelyik nekem különösen tetszett.) Némi önismerettel, esetleg néhány ajánló átpörgetése után mindenki csak eltalálja, hogy neki mi való leginkább. A kínálat még mindig hatalmas, csak jól szét kell nézni.

g4

A délutáni előadás után kárpótlásként az elmaradt görögökért, átmentem az RS9-be Szophoklész Philoktétészének átiratára (SEB), amelyet az EXIT Generáció adott elő - erről fog szólni a következő ajánló. (Mivel ez egy AJÁNLÓ blog, itt említem meg, hogy ennek a másik csapatnak is vannak a 6Színben nézhető produkciói, amelyek szintén rendkívül eltérnek a G.Ö.R.CS.-től - ld. Madártávlat, Homburg hercege. )

Ps. A fotók a 6Szín oldaláról származnak, ott több is megnézhető.

Címkék: Kálid Artúr Kálloy Molnár Péter Gáspár András 6Szín G.Ö.R.CS.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr3117988844

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása