Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A Toscát feltehetően nem lehetne olyan új beállításban bemutatni, hogy ne vegyék meg rá az összes jegyet. Ez most is így történt, két nappal a hivatalos szombati esemény előtt a NYOLC előadásra összesen alig maradt néhány darab. Kell a Tosca, és a maradék jegy is biztosan elfogy, sőt az állóhelyek nagyobb része is. (Ha egy főpróbán még a királyi páholyban is ülnek, akkor ez is jelzi, hogy jelentős az érdeklődés.)

Tosca

Nem, nem lesz mindenki boldog Ókovács Szilveszter ötletétől, a tapsrend alatt is többen hangot adtak nemtetszésüknek (AZAZ NEM MINDEGY, hogy mit nézünk! – ez voltaképp pozitív) A rendező az 50-es évek Magyarországára helyezte a darabot, „némiképp” megváltoztatta a végkifejletet is (ezt nem szpoilerezném), de a közönség egy része majd ezen túl fog lépni - akik elsősorban mégis az énekeseket akarják hallani, azok biztosan. Vannak olyanok mindkét szereposztásban, akinek örülni lehet... – Ez egy AJÁNLÓ blog, ráadásul főpróbáról szól, így meghagyom a hivatásos zenekritikusoknak az énekesi teljesítmény elemzését, az esetleges kinyilatkoztatásokat.

A rendezéssel kapcsolatban IGAZÁN mindössze két ponton akadtam fenn (inkább: akadtam ki), és ezt azért megemlítem. (Mások majd mást fognak a rendező orra alá dörgölni, én tudomásul vettem, hogy a darabot áthelyezi időben, és mivel a szöveg maradt, ez eleve nem lehet veszteség nélküli folyamat, ezen még meglepődni is felesleges. Bonaparte csak említődik, miközben egy tankot nézünk.)

Az első felvonás végén ugyan kapunk egy csodás hangzású kórusjelenetet, amely lehet, hogy sokak számára a darab csúcspontja volt, ugyanakkor egy effekttel (nem szpoilerezem) eléri, hogy az általam nagyrabecsült Kálmán Péterért (civilben) elkezdtem aggódni. („Mi lett volna ha…”-) Az, hogy a néző kiesik a történetből, és a negatív szereplő épsége miatt aggódik, nem biztos, hogy jó eredmény – ez még csak az első felvonás volt, nem is tartottunk még a gyilkosságnál. Ha már… akkor: Kálmán Péternek tényleg nagyon való a szerep, és hozza azt, amit várnánk egy Scarpiától, a második részben aztán nagyon lehet gyűlölni. Igen, ő az, jó, hogy megkapta.

Ide kapcsolódik a második hánytorgatnivaló: a Scarpia-Tosca nagyjelenet alatt végig megy a háttérvetítés, és ezzel a megoldással elvonják a darab legerősebb jelenetéről a figyelmünk. Ez a második „MINEK?" - felvetésem. Ezt tényleg zokon vettem, bár messziről eleve nem láthattam az arcukat, de a színészi játékukat még innen is elég kifejezőnek éreztem.  – A harmadik felvonás Tosca-Cavaradossi jelenetében már ugyanebbe a csapdába nem esik be a rendező, aki ezek szerint a második felvonásban fontosabbnak tartotta az ötvenes évek háttér megrajzolását az emberi drámánál. Lelke rajta, de az énekesek helyzetét ezzel jelentősen nehezítette, film közben élő szereplőre sose lehet igazán figyelni.

Mindig sajnálom, ha egy rendező látványmegoldással akarja valami módon bebiztosítania magát. Jobb lett volna, ha hisz abban, hogy Kálmán Péter és a Toscát éneklő Ádám Zsuzsanna elegek nekünk. (Mondanám, hogy egyébként elég lehetett volna az eredeti történet is, de ha úgy érezte, hogy pluszt ad a kor és helyszínváltás, akkor miért is ne? Módja volt az előadást úgy megcsinálnia, ahogy akarta. Persze, a részleteken múlik aztán minden, nem a nagy koncepción.)

Ádám Zsuzsanna egyébként szintén beigazolta azt, amit vártam: ez az ő szerepe, hamarosan ő is mindenhol fogja ezeket a nagy főszerepeket énekelni, mindenki addig nézze meg, amíg itthon van és tanúi lehetünk a pálya beindulásának. (Igen, biztos jó lett volna kivárni a sorozat egy későbbi darabját, de volt bennem valamiféle nyugtalanság, hogy ezt nézni kell...) Át tudjuk élni vele Tosca helyzetét, fontossá tud válni, hogy mi lesz vele.

Ez az az előadás, amelyikről sokat fognak szakemberek is írni, sokat fogják vitatni fórumokon, így én ennyivel beérem (nagyon tetszett Kiss Tivadar játéka is, ezt azért még ide beszúrom), viszont mindenkinek ajánlom, aki kicsit is szereti a darabot, vagy a szereplőket: vegye meg azt a pár megmaradt jegyet, vagy váltson állójegyet – nézze meg magának, alakítsa ki a saját véleményét róla.

Aki már látta, az nyugodtan kommentben ide írhatja, a saját megállapításait, engem feltétlenül érdekel.

PS. Az Operaház plakátját használom, az utóbbi időben már elegem lett a képfeltöltés problémáiból. Erről az előadásról nyilván rengeteg elérhető írás lesz, most ezzel csak a néhány törzsolvasóm figyelmét akartam felhívni, hogy gyorsan döntse el, ha akarja ezt, akkor AZONNAL cselekednie kell…

PS.2. Itt a link az Operaház saját ajánlójához, amely minden nevet tartalmaz.

Címkék: Opera Kálmán Péter Tosca Ádám Zsuzsanna

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr317937868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása