A Toscát feltehetően nem lehetne olyan új beállításban bemutatni, hogy ne vegyék meg rá az összes jegyet. Ez most is így történt, két nappal a hivatalos szombati esemény előtt a NYOLC előadásra összesen alig maradt néhány darab. Kell a Tosca, és a maradék jegy is biztosan elfogy, sőt az állóhelyek nagyobb része is. (Ha egy főpróbán még a királyi páholyban is ülnek, akkor ez is jelzi, hogy jelentős az érdeklődés.)
Nem, nem lesz mindenki boldog Ókovács Szilveszter ötletétől, a tapsrend alatt is többen hangot adtak nemtetszésüknek (AZAZ NEM MINDEGY, hogy mit nézünk! – ez voltaképp pozitív) A rendező az 50-es évek Magyarországára helyezte a darabot, „némiképp” megváltoztatta a végkifejletet is (ezt nem szpoilerezném), de a közönség egy része majd ezen túl fog lépni - akik elsősorban mégis az énekeseket akarják hallani, azok biztosan. Vannak olyanok mindkét szereposztásban, akinek örülni lehet... – Ez egy AJÁNLÓ blog, ráadásul főpróbáról szól, így meghagyom a hivatásos zenekritikusoknak az énekesi teljesítmény elemzését, az esetleges kinyilatkoztatásokat.
A rendezéssel kapcsolatban IGAZÁN mindössze két ponton akadtam fenn (inkább: akadtam ki), és ezt azért megemlítem. (Mások majd mást fognak a rendező orra alá dörgölni, én tudomásul vettem, hogy a darabot áthelyezi időben, és mivel a szöveg maradt, ez eleve nem lehet veszteség nélküli folyamat, ezen még meglepődni is felesleges. Bonaparte csak említődik, miközben egy tankot nézünk.)
Az első felvonás végén ugyan kapunk egy csodás hangzású kórusjelenetet, amely lehet, hogy sokak számára a darab csúcspontja volt, ugyanakkor egy effekttel (nem szpoilerezem) eléri, hogy az általam nagyrabecsült Kálmán Péterért (civilben) elkezdtem aggódni. („Mi lett volna ha…”-) Az, hogy a néző kiesik a történetből, és a negatív szereplő épsége miatt aggódik, nem biztos, hogy jó eredmény – ez még csak az első felvonás volt, nem is tartottunk még a gyilkosságnál. Ha már… akkor: Kálmán Péternek tényleg nagyon való a szerep, és hozza azt, amit várnánk egy Scarpiától, a második részben aztán nagyon lehet gyűlölni. Igen, ő az, jó, hogy megkapta.
Ide kapcsolódik a második hánytorgatnivaló: a Scarpia-Tosca nagyjelenet alatt végig megy a háttérvetítés, és ezzel a megoldással elvonják a darab legerősebb jelenetéről a figyelmünk. Ez a második „MINEK?" - felvetésem. Ezt tényleg zokon vettem, bár messziről eleve nem láthattam az arcukat, de a színészi játékukat még innen is elég kifejezőnek éreztem. – A harmadik felvonás Tosca-Cavaradossi jelenetében már ugyanebbe a csapdába nem esik be a rendező, aki ezek szerint a második felvonásban fontosabbnak tartotta az ötvenes évek háttér megrajzolását az emberi drámánál. Lelke rajta, de az énekesek helyzetét ezzel jelentősen nehezítette, film közben élő szereplőre sose lehet igazán figyelni.
Mindig sajnálom, ha egy rendező látványmegoldással akarja valami módon bebiztosítania magát. Jobb lett volna, ha hisz abban, hogy Kálmán Péter és a Toscát éneklő Ádám Zsuzsanna elegek nekünk. (Mondanám, hogy egyébként elég lehetett volna az eredeti történet is, de ha úgy érezte, hogy pluszt ad a kor és helyszínváltás, akkor miért is ne? Módja volt az előadást úgy megcsinálnia, ahogy akarta. Persze, a részleteken múlik aztán minden, nem a nagy koncepción.)
Ádám Zsuzsanna egyébként szintén beigazolta azt, amit vártam: ez az ő szerepe, hamarosan ő is mindenhol fogja ezeket a nagy főszerepeket énekelni, mindenki addig nézze meg, amíg itthon van és tanúi lehetünk a pálya beindulásának. (Igen, biztos jó lett volna kivárni a sorozat egy későbbi darabját, de volt bennem valamiféle nyugtalanság, hogy ezt nézni kell...) Át tudjuk élni vele Tosca helyzetét, fontossá tud válni, hogy mi lesz vele.
Ez az az előadás, amelyikről sokat fognak szakemberek is írni, sokat fogják vitatni fórumokon, így én ennyivel beérem (nagyon tetszett Kiss Tivadar játéka is, ezt azért még ide beszúrom), viszont mindenkinek ajánlom, aki kicsit is szereti a darabot, vagy a szereplőket: vegye meg azt a pár megmaradt jegyet, vagy váltson állójegyet – nézze meg magának, alakítsa ki a saját véleményét róla.
Aki már látta, az nyugodtan kommentben ide írhatja, a saját megállapításait, engem feltétlenül érdekel.
PS. Az Operaház plakátját használom, az utóbbi időben már elegem lett a képfeltöltés problémáiból. Erről az előadásról nyilván rengeteg elérhető írás lesz, most ezzel csak a néhány törzsolvasóm figyelmét akartam felhívni, hogy gyorsan döntse el, ha akarja ezt, akkor AZONNAL cselekednie kell…
PS.2. Itt a link az Operaház saját ajánlójához, amely minden nevet tartalmaz.