Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ez a 2991. posztom ezen a blogon, de még mindig fontosnak érzem, hogy hangsúlyossá tegyem: ez egy főpróba (!) alapján készült ajánló (!) (nem kritika), és a kérdésem továbbra is az: kinek és miért érdemes megnézni?

Szokodi1Ötvös András (Alvin) és Péter Kata (Karen)

Wil Calhoun darabját romantikus komédiának hirdeti a színlap, és rá is illik ez a meghatározás a szünet nélküli, száz perces előadásra. Zöldi Gergely fordította. Az alaphelyzet ismerős: két idegen, és első benyomásunk alapján össze nem illő ember közti érzelmi kapcsolat kialakulását láthatjuk rövid jelenetekben, reményt keltő lezárással. Ez a recept bevált, számos előadás nézhető, amelynek a váza ugyanez, és ezt mi nézők szeretni is szoktuk. Az, hogy mennyire lesz érdekes két ember hétköznapi összecsiszolódása úgy, hogy közben igazán rendkívüli események nem történnek (nem is ígérnek nekünk ilyesmit!), kizárólag a színészeken múlik.

Persze, rendkívülinek tekinthető azért, ha valaki hét hónapig nem hagyja el a lakását, de kevésbé, mint korábban. A covid lezárások során lehetett bőven sok ember, aki hasonlóképpen hermetikusan igyekezett elzárkózni, ha nem is azért, mint a darabban szereplő író, vagy Bab Berci, aki szintén szakított az emberiséggel. (Nemcsak Babarczy László halála miatt nem merült fel bennem előadás közben ez a róla elnevezett mesehős. A rendező-igazgató halála még a kaposvári aranykort is feleleveníti sokakban, és ezzel még riasztóbbnak tűnhet a jelenlegi kemény válsághelyzet, amelyet a színháziaknak valahogy át kellene vészelni.)

Szokodi5

A világtól nem lehet egészen elzárkózni, és az sem megúszható, hogy a konfliktusokat elkerüljük, de nyilván a házhozszállításnak és a home office-nak köszönhetően sokan megpróbálkozhatnak ezzel az életmóddal, csak az a baj, hogy ennek is megvannak a személyiségromboló hatásai. Később nem lesz egyszerű közösségi eseményekre visszamennie azoknak, akik már közel két éve elszántan kihagynak minden ilyen helyzetet, többek között lemondanak a színházlátogatásról is.

Ennek az estének a hatására feltehetően nem lesznek sokan, akik elvonulásra szánnák el magukat, de „ismerd meg szomszédod” mozgalom sem fog beindulni.

Aki nagyon izgalmas cselekményre vágyik, rejtélyekre, esetleg nagyon mély társadalomkritikára, annak nem ezt az előadást kell választania. Ez a „Balkon kilátással” arra jó, hogy aki szereti a színészeket ÉLŐBEN nézni,és élvezi a JÁTÉKot, amikor felnőtt emberek úgy tesznek, mintha mások lennének, az közel száz percre jól érezze magát egy szép nagy színház nézőterén.

Szokodi9

Jánossal mentem, és kellemes este volt, bár nem éreztük magát a művet olyan ütősnek/izgalmasnak/sokrétűnek/fontosnak, mint az Orlai Produkció legutóbbi REDŐNYét, amely viszont az évad egyik igazi eseménye és bármilyen szempontból is nézve, csak ajánlható. (Éppen emiatt emlegetem azt minden más előadás kapcsán viszonylag gyakran.)

Kocsis Gergely rendezőként azon volt, hogy a darabot, amelyben a szereplők hol kilépnek a balkonra, hol pedig visszahúzódnak a szobájukba, minél változatosabbá tegye. Kálmán Eszter látványtervező egyszerű, modern, felesleges részletektől mentes balkonokat tervezett, és ebben a látványban a mi lakótelepeink nyomasztó érzete is benne van, bár azért átjön a szövegből, hogy ez mégis Amerika lenne… (Az amerikaiságra olyan túl nagy hangsúly nem kerül mégsem, mint a közelmúltban bemutatott Network-ben.)

Nagyon gyakran érzem, hogy a színházak mindenáron újdonságokat keresnek, amelyek hol beváltják a várakozásainkat, hol nem, de a színészek jellemzően az átlagosan működő, egyértelműen nem-remekművekből is képesek kihozni azt, amit csak lehet.

Szokodi10Paul: Ficzere Béla

Ficzere Béla ugyan csak néha bukkan fel, de nagy szükség van rá, mert katalizátorként biztosan kihat a két szereplő kapcsolatának alakulására, felpezsdíti a cselekményt. Általa megjelenik egy másféle férfi-magatartás, viszonylag kitartóan és radikálisan küzd barátnője visszaszerzéséért. A színész több orlais előadásban látható kisebb szerepben, de akinek megtetszett, és szeretné még hosszabban nézni, azoknak pacalos monodrámáját ajánlom az RS9-ben, és a korrupció kérdését feszegető „Benne vagy” c. előadást a Jurányiban.

Szokodi3

Az előadás fő terheit közösen viseli Péter Kata és Ötvös András, akik nagyon sok előadásban játszottak már együtt, de még azt eddig nem tapasztaltam meg, hogy milyen az, amikor egy előadás kizárólag az ő kettősükre épül. (Ha valaki tud ilyet, amelyikben éppen ők alkották a központi szerelmespárt, megköszönöm, ha kiigazít – lehet, hogy csak én nem láttam vagy nem emlékszem.)

Ebben a szokatlan párosításban érzek valamiféle bátorságot, tekintve, hogy Péter Kata semmiképp nincs annyira az előtérben színészként, mint néhány volt osztálytársa, lehet, hogy azért, mert nem játszott sem sorozatban, sem valami nagyon felkapott filmben - eddig még.

Szokodi2

Péter Kata a „néha kicsit sok”- típusú nőt hitelesen hozza, aki panaszkodik mások hangoskodásáról, de ő maga is zavaró. Az előadás elején ez az idegesítő énje dominál, és ezáltal nagyon hálás játéklehetőséget ad partnerének, akinek néma reakcióit különösen szerette mindenki, nagy nevetések hullámzottak végig a nézőtéren az előadás első jeleneteiben. Karen láthatóan a mai kor trendjeihez igazodik , feltehetően régen nem olvasott könyvet, csak a magazinokat lapozgatja, és nagyon felszínes, de nagyon kitartóan igyekszik szomszédját kimozdítani a csigaházából. Összességében mégis vonzó, és elhiteti velünk azt, hogy elég lehet motivációnak a változásra. (Milyen jó lenne ez a kettős A makrancos hölgy-ben, jutott eszembe az előadás kapcsán.)

Szokodi6

Ötvös András nagyon sok előadásban volt már kiemelt főszereplő, sőt A csemegepultos naplójával kipróbálhatta azt a helyzetet is, amikor teljesen egyedül kell lekötnie a közönséget. Az jelentősen jobb szöveg és darab, viszont most vannak partnerei, és a még frissnek számító "Nagykarácsony" után remélhetőleg tömegek kíváncsiak arra, hogy élőben is megnézzék. (A filmre se mondanám, hogy minden részletében tetszett, de Ötvös András tűzoltója meggyőzőnek tűnt, miatta érdemes volt megnézni.)

Szokodi11

Ötvös András ebben az előadásban író, különc, modern mizantróp, aki mivel a körülmények (házhozszállítás és home office) lehetővé teszik, legszívesebben nem találkozna senkivel, és legszívesebben megúszná az élettel együtt járó súrlódásokat. Minden találkozással, kapcsolódással együtt jár kisebb-nagyobb konfliktus veszélye, egy-egy ügyintézővel/eladóval folytatott beszélgetés is ki tud minket zökkenteni, ha találkozunk egy rossz hangsúllyal vagy apró kellemetlen megjegyzéssel, így megértjük, hogy valaki ebből kevesebbet szeretne kapni. Elhihető, hogy a bezárkózást választja, és már csak az a kérdés, hogy el tudja-e bárkinek a kedvéért is engedni ezt a logikusnak és biztonságosnak érződő életmódot.

A néző nyilván attól függően tud vele azonosulni, hogy saját magában mennyire érzi a késztetést a világtól való elvonulásra – néha bennem felmerül, bár az emlegetett agresszió teljes elkerüléséhez a közösségi média felületeit is el kellene hagyni. Az előadás hatására egészen ennek a megfontolásáig jutottam.

Szokodi4A megfelelő társaság egy írónak

Az, hogy a mezei nézők széles rétegeinek elég vonzó lesz-e ennek a három színésznek az összjátéka, idővel kiderül. Én a pálya széléről mindenesetre drukkolok nekik.

PS. A fotókat Szokodi Bea készítette.

Címkék: Ötvös András Belvárosi Színház Orlai Tibor Ficzere Béla Kocsis Gergely Péter Kata Zöldi Gergely Kálmán Eszter Babarczy László Balkon kilátással

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr1117126114

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása