Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A korábbi évekből származó híresztelések alapján azt hittem, hogy a katolikus templom ostromában fogok részt venni az Operabeavatóra való bejutás kapcsán. Nem sorszámos esemény, nincs tuti bejutás, és fél óránál korábban a kezdés előtt nem lehetünk ott. Szinte biztos voltam abban, hogy esélytelenek leszünk így, és már előre fogalmaztam magamban a szöveget, hogy milyen érvekkel fogok próbálkozni a beengedő ember meggyőzésével.

dinyés2Dinyés Dániel a délelőtti Bohémélet beavatón (ha egyszer arról van kép)

De túlaggódtam, a református templomban ennél jelentősen többen zsúfolódtak össze szardíniaként az „Utazás a koponyám körül” próbájára is, az volt a legutolsó hasonló helyzetünk, és ide simán befértünk, bár nem valami jó helyre. (A Katlan minden egyes programján többen akartak ott lenni, mint ahány főnek jó helye lehetett - bár néhány esetben előfordult, hogy egy helyszínre mindenki befért, aki próbálkozott a bejutással. Nagyjából ez volt a legjobb eset - arra, hogy minden ülőhely igazán jó legyen, nem nagyon lehet számítani - ez illúzió az átlagos színházakban is. Ahogy az egyik fotón látható, a Bohéméleten a tömegnyomor előállt,)

Az Operabeavató keretében felboncolandó előadás ezúttal a Don Giovanni volt (nagyon sok operabeavatón jártam, de a legelső ezek között szintén a Don Giovanni volt), így tudtam, hogy a műnek csak valamely kiragadott részletéről/részleteiről lehet szó. Ezúttal a férfiak kerültek a középpontba, akikről Mozart láthatóan nincs túl jó véleménnyel. Masetto (Kiss András), Don Ottavio (Töttös Roland) és Leporello (szintén Kiss András) jelent meg, Dinyés Dániel pedig egy-egy ária alapján átlagosan fél órán át jellemezte őket.

requim2A Mozart Requiem négy szólistája - Bordás Barbara, Kissjudit Anna, Töttös Roland és Kiss András

Örültem, hogy Kiss András kettőt is énekelt, ha már előző nap végül csak felvételről hallgattam a Mozart Requiemben, mi pedig eközben K2-es előadást néztünk. A basszista minden szerepében derűt sugároz, ebben a kettőben is megnézném szívesen - lehetőleg valami jobbfajta Don Giovanni rendezésben persze - mondjuk később a Hábetler-félében, amely szeptember elején a Müpában ismét lesz.

A fesztivál programjának leírásában mindkét operabeavatóban Kiss András és testvére, Kissjudit Anna  együtt említődik, de végül megváltozott a műsor. Mielőtt erről értesültem, át is futott az agyamon, hogy mintha a fiatal tehetséges énekesnő drámai „hanganyaga” nem igazán passzolna Mozart szereplőihez, akiknek erős többsége szoprán, és kevésbé alt, de kíváncsian vártam, hogy a Don Giovanni három szeretője közül végül melyikkel bízzák meg. Ha egy egész szerep nem is, de egy-egy ária passzolhat egy énekeshez, így egyáltalán nem lehetetlen, hogy valaki kicsit eltérjen a saját fachja által meghatározott keretektől - ennyi tapasztalatot már magam is összeszedtem az évek folyamán.

Ezt nem láthattuk meg, de ettől még vissza tudtam gondolni a közelmúltban hallott dalestre, illetve ő is meghallgatható a beremendi Requiem youtube felvételén, amely Törőcsik Mari emlékére szólalt meg az itt felsorolt énekesek és Bordás Barbara közreműködésével. (Erről az előadásról nagyon sok jó visszajelzést kaptam, ahogy a délelőtti Bohémélet-beavatóról is, úgy tűnik, hogy a minket felszedők többsége ezeken volt ott.)

dunyés1A délelőtti Operabeavató közönsége - a helyzet, amikor  "bent lenni az épületben" is eredmény (valami hasonlóra számítottam én is, de a tömegnyomor eufóriáját nélkülöznünk kellett)

Az Operabeavatók improvizatív jellegét muszáj így elfogadni, azt is, ha nem énekel az, aki ki van tűzve. Emlékszem, az első alkalommal ezen erősen kiakadtam, de most már meg se rezzenek egy hasonló változtatástól, hiszen ennek a programnak a lényege, hogy rávegye a mezei nézőket, hogy valamivel kevésbé felületesen gondolkodjanak el az operákról, észrevegyék az apró részleteket is, feltűnjön, hogy a zene kifejezőeszközként van jelen, így nem mindegy, hogy milyen motívumok szólalnak meg. Ezeken a beavatókon ennek a célnak a szolgálatában van jelen az énekes, személye másodlagos, de mégis fontos - egy élő énekes sokkal hatásosabb, mint akár a legjobb felvétel. Mindig luxusnak éreztem, ahogy néhányan ott ülnek másfél órát csak azért, hogy 2-3 percet énekeljenek, vagy akár csak 2-3 ütemet, de ilyen ez a műsor, akit részleteiben érdekel, az keressen rá a korábbiakra - főbb vonalakban mindig azonos a felépítése, de minden egyes alkalom más, ebből következően akár mindet is meg lehet nézni.

Ez a templomi beavató abban feltétlenül különbözött az általam nézett korábbiaktól, amelyek helyszíne többnyire a Müpa illetve a Kamra volt, hogy most először azt is megtapasztaltam, milyen az, ha a program - számunkra - részben hangjátékba megy át. Egy mellém sodródó említette: inkább a fal mellé állva hallgatta a beavatót, mert ülve nem értette. Sajnos, valóban nehezen volt érthető – amikor a zongoránál ülve – számunkra láthatatlanná vált Dinyés Dániel, és így János feladta a részvételt közel egy óra után, kb. a kétharmadánál véglegesen elvesztette a fonalat és inkább az épület előtt várt meg. Korábban volt már velem a Fesztivál Színházban egy Mozart-operabeavatón, de akkor nagyon rendben voltak a külső körülmények, és nem veszítette el az érdeklődését menet közben.

Feltehetően évek óta ez van, aki nem lát rá a beszélőre, annak nagyon kell koncentrálnia a követésére, és ez csak akkor megy, ha valaki erősen motivált. (Ez azért is paradoxon, mert minél jobban ráférne valakire a beavatás, minél kevesebbet tud az operáról, annál kevésbé fog órákkal előbb érkezni, hogy jó helyen üljön, és így nagyobb esélye van annak, hogy nem vonódik be teljesen.)

Dinyés Dániel kétségkívül megérdemelne egy színpadi emelvényt, és egy mikroportot is, hogy minden helyről érvényesüljön. Akkor feltehetően látnák és a nem túl jó akusztikájúnak tűnő templomban is értenék, amit mond, még akkor is, ha épp zongorázik. Az, hogy hihetetlen tempóban beszél a mű zenei motívumainak jelentéséről abból következik, hogy feltehetően akár öt napig is tudna mindig új és még újabb érdekességeket felfedni a partitúrát elemezve - az idő múlásával nem fog lelassulni, mert minél többet foglalkozik majd a témával, annál több újabb felismerése is támad, így egyszerűbb lenne ilyen külsődleges eszközökkel megsegíteni. (Két nappal korábban Scherer Péter előadásán már átéltük, hogy feltétlenül befogadói problémát okoz, ha valaki csak hanggal van jelen, bár egy színész, akinek a beszéd a fő műfaja, valamivel könnyebben megbirkózik egy ilyen kényszerhelyzettel.)

dinyés4

Másfelől: amennyire Jánost zavarta, hogy nem érti rendesen a magyarázatot, ugyanennyire el is volt ájulva Dinyés Dániel zongorajátékától, így jobban szerette volna, ha a programban több a zene, amely hozzá is elért.

Ezen a mi részleges befogadói kudarcunkon túlléptünk, és amint kiderült, ezen a napon valóban Villánykövesd volt a nekünk való hely, mert a K2 harmadik előadása - a Béke! -  az egész Katlanozásunk kiemelkedő eseményévé vált, bár a külső körülmények annak a csapatnak sem kedveztek...

requi(nem csak) mezei nézők a Requiem előadásán

PS. Lényeges információ a program széles rajongótáborának, hogy a Hatszín teátrumban a sorozat folytatódik, aki lemaradt a Katlanról, az készülhet oda – talán havi rendszerességgel is.

PS.2 Érdekesség, hogy az előadásra éppen Göttinger Pál új bemutatója miatt nem tudtunk elég korán érkezni, hogy látó helyünk legyen. A színész-rendező általában az Operabeavatók másik motorja szokott lenni, nem a konkurenciája, és meg is rendezi az adott jelenetet/áriát. Fekete-fehér című új előadását ezúton is mindenkinek ajánlom, aki kedveli, vagy általában kedveli a jó színházat.

PS.3 - Pál Zsombor fotóstól származnak a Requiem képek, míg Karlóczy Dominik a délelőtti Bohémélet beavatót fotózta.

Címkék: Bordás Barbara Ördögkatlan Dinyés Dániel Kiss András Operabeavató Tötös Roland Kissjudit Anna

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr4316655430

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása