Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Mivel idén még nem írtam Dinyés Dániel és Göttinger Pál operabeavató stand up-járól, gondoltam ez ne maradjon sokáig így, és megnéztem azonnal a legelsőt a 6Színben tartott sorozatból (ld. A rendező közbeszól). Most is teltház volt, minden a papírforma, egyben a törzsközönség várakozásainak megfelelően történt. Igen, ismeretterjesztésnek álcázott szórakoztatás ez (ahogy a rendező ezt önreflektív mondataiban el is árulta az új nézőknek bevezetője elején), amely három óra zenehallgatással kombinált nevetést jelent, és mindig kapunk közben néhány olyan mondatot is, amelyeket tovább lehet gondolni.

DD1

A rendező kezdte, és nem is gyengén: feldobott egy költői kérdést a boncolgatásra kijelölt opera kapcsán, amely valóban fontos lehet bárki számára: Miért rontjuk az életünket olyan rossz döntésekkel, amelyekről bárki (sőt mi magunk is) előre tudhatjuk, hogy ártani fog nekünk?

Természetesen bárki – akár most is – könnyen sorolgathatna olyan helyzeteket a saját életéből, amikor megkapta a figyelmeztető jeleket, belement szövevényes kapcsolatokba, elvállalt nem neki való munkákat, mondott igent nem helyett, vagy csak elindult esernyő nélkül, hiába látta, hogy az előrejelzés 70% esőt ígér. Természetesen sokkal jobb nekünk, ha egy dallamokban gazdag opera egyik szereplője lép tévútra, nem mi. Könnyebb azzal szembenéznünk, hogy szegény Don José egy váratlan impulzus hatására elkezdi a sodródást, és nem tud megállni a lejtőn még további két és fél felvonáson át sem. Figyelmeztetnénk, miközben tudjuk, mi is jó eséllyel beleesnénk (vagy már bele is estünk) egy ilyen csapdába.

Az est főszereplője Don José marad, és a kiinduló gondolat után az első részben Michaelával folytatott első beszélgetését vesézte ki először a produkció zenei vezetője és zongoristája, Dinyés Dániel, akinek ez a darab, illetve – mint most kiderült – konkrétan ez a kettős a kedvenc része. Apróra végigvette a teljes részletet, mielőtt Bordás Barbara és Tötös Roland elkezdte próbálni Göttinger Pál instrukciói alapján. Közben eszembe jutott, hogy a „rendes” operaelőadásokba beálló énekeseknek is mennyire jó lenne, ha a próbafolyamat részeként ennyire apróra végigbeszélné valaki velük a szerepeiket, mind zeneileg, mind színházi szempontból.

Az énekesek most is élvezték, hogy szerepeikre a megszokottól eltérő módon nézhetnek rá, helyenként nem is irigyeltük a tenoristát, ahogy többször is ráolvasták a szereplője gyengeségeit.

A közönség választhatott, hogy kit sajnáljon jobban: a Carmen által lenyűgözött Don Josét, akiről már ekkor sejthető, hogy nem lesz képes a továbbiakban racionális gondolkodásra, vagy a tapasztalatlan falusi lányt, aki „nincs is ott saját jelenetében” – mármint a férfi számára nincs, aki végig már a frissen megismert Carmenre gondol közben.

Egy jól megrendezett Carmen előadásban rendszerint drukkolni szoktunk Michaelának, ha rokonszenves az énekesnő, akkor duplán, de egy igazi Carmen jelenléte esetén mi is meg szoktuk érezni, hogy a fiatal lány helyzete esélytelen. Még ha tudjuk is mindezt, akkor is jó volt ennyire aprólékosan rálátni, hogy egész pontosan mi is történik.

DD

Örültem, hogy az este folyamán a Carmen – Don Giovanni párhuzam is felmerült, ugyanakkor sajnáltam, hogy a torreádor nem került a boncasztalra. (Mindenki nem férhet bele három órába persze, és ez most Don José estéje volt.) Nyilván baritonfüggő, hogy Escamillót is csak egynek látjuk a Carmen által megszerzett trófeák közül, vagy netán éppen az igazi, aki hasonlóan szemléli az életet, és aki mellett akár hosszabban is ott lehet maradni.

A műsor előtt, amikor megtudtam, hogy a Carmen lesz a téma, én egy másik kettős elemzésére tippeltem volna, és azt vártam, hogy a két főszereplő döntéseiről lesz szó. Ehelyett az előadást lezáró párbeszéd került a fókuszba, az, amelyikben Don José semmivé lesz, miután nem bírja elviselni, hogy Carmen túllép rajta. A gyenge férfi és a kompromisszumokat nem ismerő, az élet szélsőségeit élvező nő kettősét néztük, amelyben Carmen szerepét Lusine Sahakyan énekelte. A játékot ő is élvezte, ahogy a kollégái is – mindhármuknak volt már korábbi beavatós tapasztalata, láthatóan laza próbának vették azt, amit a rendező laza próbának is akart beállítani.

Kíváncsi lennék, hogy hányan lesznek a jelenlévők közül, akik az Operaház műsorán március folyamán valóban szereplő – még viszonylag friss, modernizált replika rendezésben futó – Carment majd meg is szeretnék ezek után nézni. Alig van már jegy rá, ennek sosem kellett reklám, bármilyen szereplőkkel és beállításban megtelt. A siker titka nyilván a fordulatos történet, a nagyformátumú címszereplő vonzereje és Bizet dallamaiban keresendő.

Az más kérdés, hogy a nézők akárhány megnézés után akár csak egyszer megfogalmazzák-e az egyik/a legnagyobb tanulságot Don José sorsát látva: semmilyen kapcsolat nem működhet önfeladás árán, rövidebb, vagy hosszabb kínlódás után úgyis véget kell érnie. Ha fáj, ha nem, azt is egyszerűen tudomásul kell vennünk, ha valaki nem (vagy már nem) szeret, és menni tovább a magunk útján, a célszemély megölése nem jó megoldás. Ez biztosan megtanulható a Carmenből, amely csak egy azon operák közül, ahol a csalódott szerelmes féltékenységből elpusztítja szerelme tárgyát és/vagy a szerencsés vetélytársat. Akár erre az egy mozzanatra is egész operabeavató-sorozatok épülhetnének.

De annyi más elem is kiragadható az operákból, évtizedekig folytatható „A rendező közbeszól” sorozat. Várjuk a folytatást.

Ps. A képek a Delta Produkció Fb-oldaláról származnak.

ps. Azóta jártam a Dumaszínházban is, láttam kifejezetten stand up-nak készült műsort, amely nagyon jó is volt. Ez az Operabeavató még talán azt is felülmúlná, ha azt mérné valaki, hogy hányszor neveti el magát a közönség közben, a két műsorvezető egészen zseniális. Érdekes lenne egyszer egy valóban nem operára beállított közönséggel szembesülniük - szerintem őket is meg tudnák nyerni.

Címkék: Opera Göttinger Pál Bordás Barbara Dinyés Dániel Operabeavató Lusine Sahakyan Tötös Roland 6Szín

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr2018024468

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása