Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Aki teheti, annak csak úgy is érdemes bekukkantania a Magyar Építőművészek Szövetségének, az egykori Almássy-palotának udvarára, - netán a Szabó Ervin központi könyvtár épületének meglátogatása kapcsán (Ötpacsirta utca 2.). A repkénnyel befuttatott sárgára vakolt falak, a romantikus erkély és lépcsők, régi szobrok, nem is beszélve a mozaikkal is díszített udvarról, mind megfelelő hátteret biztosítanak egy kislétszámú zenekarral előadott barokk operai estének.

Ezen a vasárnapon a Werk Akadémia komolyzenemenedzsment-képzésének vizsgakoncertjén lehettem, ötven további szerencsés nézőtársammal. Az „Iker-lángok, Gesztusnarratívák Héró és Leánder mítoszára” címet viselő, a barokk operát és a mozgásszínházat is ötvöző előadása Gardenö Klaudia rendezésében, Kalafszky Adriána és Takácsy Réka főszereplésével remélhetőleg nem marad egyszeri esemény, ennek reményében írom nyomhagyó-ajánló bejegyzésemet.

CsT PH-39kicsiElőtérben Leánder - Kalafszky Adriána - háttérben Héró - Takácsy Réka

Kevés ennyire alaposan kidolgozott színlapot láttam, amelyik valóban minden információt tartalmazott, sőt még az előadás értelmezéséhez is megadta a kulcsokat. Ennél jobb ajánlóra nincs szüksége az előadásnak – erre még a megtekintésre várakozva rájöttem. Már csak a francia és olasz nyelven elhangzó darab szövegének fordítása hiányzott róla azoknak, akik történetesen mindkét nyelvet nem tanulták meg. (Biztosan lehetettek azért olyanok is a helyszínen, akik igen – még ha talán nem is sokan.)

A leírásból és az előadásból együtt teljesen biztosan átjött, hogy mi és miért történik – a szereplők mozgása, a jelenleg meglehetősen ritkán látható „ barokk gesztika” és arcjáték mindezt kifejezte.

CsT PH-13kicsi

Kalafszky Adriána énekelt, akit számos koncerten láttam már szólistaként együtt fellépni a Purcell Kórussal, és reményeim szerint a hétvégén egy/két vagy (amennyiben a logisztikai problémáimon felül tudok kerekedni, akkor) akár három alkalommal is újra hallani fogom a BFZ Barokk együttesével Bach kantátákat énekelni. (Ezek a programok is ingyenesek és regisztrációsak, akit érdekel, ne késlekedjen a bfz.hu-t felkeresni.)

Ezen az estén egy általam korábban egyáltalán nem ismert francia szerző, Louis-Nicolas Clérambault „Léandre, et Héro” és Händel „Ero e Leandro” című, olasz nyelvű műveit hallhattuk, de nem koncertszerűen.

Ahogy a címekből is világos, az ismert mitológiai szerelmespár, a Hellészpontosz két oldalán lakó Leánder és Héró történetének kétféle feldolgozása ez, ráadásul azonos korból (1713-ból és 1707-ből!). Az első a férfi, a második a nő szemszögéből ábrázolja a szerelmi tragédiát, és mindkét alkalommal a főszereplőt személyesíti meg Kalafszky Adriána, és Takácsy Réka mozgással a partnerét, a „szerelem tárgyát” ábrázolja.

CsT PH-21kicsi

A „barokk gesztika”, a két szereplő összehangolt mozgása látványos jelmezzel is párosul - tervező: Zatykó Bori, Niels Badenhop).

Az énekes nagyon jól érthetően énekelte az olasz darabot, és ezek alapján feltételezem, hogy valószínűleg a franciául tudók ugyanezt mondanák az első részről is. (Ezt hallgatva eszembe jutott volt tanárom, Lax Éva, akivel elég sokat foglalkoztunk a barokk operák standard szókincsével. Mintha minden darab ugyanarra a maximum ötven szóra épülne, nem többre, így ezeket nem kihívás megjegyezni.)

A két részt – alkalmat adva az énekesnő átöltözésére – Händel d-moll concerto grossója kötötte össze, amelynél Bene Rózát már Szokos Augustin váltotta fel a csembalónál. A színlapon – nagyon rokonszenves vonás ez a szervezők részéről – minden hangszeres művész neve is fel van tüntetve, többeké már ismerős is volt korábbi barokk koncertekről, így pl. az Orfeo Zenekarból, amelynek három Messiás-koncertjén is játszottak egy héttel korábban.

CsT PH-40kicsiA csembalónál: Szokos Augustin

Az est kapcsán praktikus tanulságot is el lehet könyvelni: érdemes szabadtérre mindig egy kicsit jobban felöltözni, számítani esti lehűlésre. A palota falát befutó repkényt az előadás közben nem egyszer szélroham rázta meg, dramaturgiailag sokszor alkalmas pillanatban (mi lett volna, ha nyitottabb a tér, mondjuk a Margitszigeti Szabadtérin ülünk?).

Aki nem tudná, a történet tragikus fordulata, hogy a szerelméhez minden éjjel átúszó Leánder egy tengeri viharban megfulladt, és másnap Héró a holttestet látva, öngyilkos lett – így a szélrohamok ehhez a viharhoz még kapcsolhatóak is voltak. (A kották ezt kevésbé szerették, de feltalálták a csipeszt, és így nem történt katasztrófa a koncert közben. Persze most az is kiderült, hogy tényleg praktikusabb tabletről játszani, ahogy ezt egyre többen teszik, így Szokos Augusztin is. Néhány éve kicsit furcsának találtam, amikor egy énekes tabletről énekelt hangversenyen, de mostanára ez már egyre gyakoribb, ezt tapasztaltam a hét Sárik Péter-koncertjein is.)

A madarak, elszálló repülők ennél kevésbé befolyásolhatták meg az előadást, amely kapcsán nem zenekritikusként elsősorban a művek lényegi mondanivalójához tudtam kapcsolódni.

Nagyon indokoltnak éreztem azt a megközelítést, hogy e két mű egymás mellé állításával ezt a viszonzott szerelmet is külön láthatjuk mindkét részvevő oldaláról. Még ha néha nehéz is elfogadni, a legharmonikusabb emberi kapcsolatban sem olvad össze a két ember, esetleg csak rövid pillanatokra (együtt zenélőknél talán a koncert idejére, de akkor sem tovább), így külön-külön éli meg mindenki a saját szerelmét.

Adriana2

Először Leánderrel azonosulhattunk, aki minden éjjel úszva indult párjához, viharban is. Ez a hozzáállás, a mindent kockáztató, kompromisszumot és kényelmet nem ismerő önfeláldozó szerelem nem tűnik nagyon korszerűnek jelenleg, amikor a kapcsolatok talán minden korábbinál bomlékonyabbak, jellemző a minimalizmus és a felcserélhetőség. Kevesen lennének, akik a példáját követnék, de ez nyilván így lehetett Ovidius korában is, amikor már legendaként élt a története. (Az emberi természet annyit csak nem változott azóta, és ha tetszik, ha nem, a bátrak vesznek a tengerbe, a megalkuvóknak lesznek utódai.)

Nyilván néhányan akadnak, akik egy 1,3 km-es tengerszorost egy éjszaka akár kétszer is át tudnának úszni, ha lenne hozzá kellő indíttatásuk. A többség ilyen, vagy hasonló döntést nem hozna, és általában sem biztos, hogy képesek vagyunk ilyen intenzíven és merészen élni. Ennek ellenére (ha pl. az Exatlonra és más hasonló extrém sport versenyekre és műsorokra gondolok) Leánder népszerű figura lehetne akár most is, és a pszichológusok mérlegén is csak pozitív színezetet kapna, hogy mert szívvel-lélekkel teljes életet élni, szerelme látásáért küzdeni, így halála mégsem igazi tragédia, hanem egy sajnálatos baleset. Nem kellett sem magában, sem a szeretett nőben csalódnia, nem jutott el a kiábrándulásig vagy az unalomig.

Leánderre hősként tudunk felnézni, és nemes szomorúság foghat el minket az este első részében, ahogy halálával szembenézünk.

Adriana

A második részben, a zenekari átkötés után a női oldallal folytatjuk. Héró részéről is kellett persze bátorság a titkos kapcsolat folytatásához, de most nem ez volt a központi kérdés: a Händel mű már a halál felismerésének pillanatától indít, és egyértelműen a gyász a központi motívuma.

Leánder kapcsán talán a többség lehetetlennek tartaná a Hellészpontosz átúszását (éjszakánként ráadásul kétszer!), viszont Héró öngyilkossága már sokkal megvalósíthatóbbnak tűnik, sokan elveszíthették már életük szerelmét (így vagy úgy), és megfontolhatták, hogy érdemes-e ilyen nagy veszteség után mégis tovább élni, vagy sem. Minél jobban működött a kapcsolat, annál kevesebb esély lehet a méltó folytatásra.

A történet hősnője, aki átélhetett egy szenvedélyes, kölcsönös szerelmet, erre a nem választ adja, de a zenéből ÉS a felhasznált táncos formanyelvből együtt annyi szépség és életöröm árad, amennyit a barokk művek esetén meg is szoktunk, így maga az előadás óhatatlanul is tompítja a közvetített fájdalmat, és a hangsúly inkább az emlékezésre kerül.

Az előadás után mindenki összehasonlíthatta saját emberi kapcsolatainak minőségét és intenzitását a látottakkal, felmérheti, hogy ő maga ehhez képest mennyire mer élni, beleteszi-e magát egészen abba, amit csinál, de az is megtörténhetett, hogy mindössze élvezte a zene szépségét, megjegyezte a szereplők neveit, és eldöntötte, hogy más előadásokban is jó lesz Kalafszky Adriánát meghallgatni. Ez az este mindkét lehetőséget magában hordta…

Adirana3Mind együtt

PS. A fotókat Cseke Tamás készítette, köszönet értük.

Címkék: Opera Kalafszky Adriána Szokos Augustin Takácsy Réka Gardenö Klaudia Zatykó Bori Niels Badenhop

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr3516593412

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása