Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Végre megszületett egy új Poppea-interpretáció, amellyel Almási-Tóth András rendező elvonta a figyelmünket a maszkhordás kényelmetlenségéről, sőt a koronavírusról is. A teljes értékű főpróba és három szereplő kiesése után még mindig megtartott bemutató alapján korábban írt ajánlómat tömörítettem a frissen kitűzött újabb időpontok (nov. 19, 29, dec. 20) alkalmából. Felvillanyozó előadás, erősen remélem, hogy a megtartásuk lehetséges lesz a harmadára csökkentett nézőtéren, és ténylegesen be is ül majd az a 140 ember, aki jelen helyzetben beférhet. (Aki több részletre kíváncsi, annak megmaradt az eredeti, 11 oldalas - 37 ezer karakternyi- vágatlan verzió is.) Egy hónap után már hiányzik az előadás, csak a szépre emlékezem, és így a markáns húzások sem estek nehezemre: a saját szövegemből mindössze három oldalt hagytam, a 75%-ot kihúztam.

Pop3Ámor, aki mindenért felelős: Daragó Zoltán (Lázár Eszter fotója)

Erős és emlékezetes hatást fejtett ki ez a hosszas várakozások után létrejött átvariált Poppea mind humora, látványvilága, Bella Máté zenei átirata, sőt még nézőtéri elrendezése által is – kontratenorok és korhű hangszerek nélkül.

A rendező hasonló technikával nyúlt hozzá, mint néhány éve a Tündérkirálynőhöz, most is Fekete-Kovács Kornél jazzformációja játszott felváltva az Operaház zenekarával, amelyet Vajda Gergely vezényelt.

A Poppea nem igényli mindenáron a felturbózást, sokakat eredeti formájában is megérinthet, akár a hatalomért folytatott harc, a nők érvényesülése, akár a szerelmi viszonyok taglalása miatt. Bár örültem volna egy eredetiségre törekvő produkciónak is, az átiratot is gyorsan megszerettem, a cselekmény több pontján jó feloldás volt a jazz.

H6A6494p.rakossyOttone: Cser Krisztián, Drusilla: Zemlényi Eszter és a szárnyas póni Fortuna színpadán

Poppea előre akar jutni az életben. Először elcsábítja Ottonét Drusillától, majd Néró érdeklődését kihasználva ráhajt a császárra, aki a kedvéért megöleti nevelőjét és száműzetésbe küldi feleségét, Octaviát. Ennyi a lényeg, és bár ennél több a bonyolítás, van benne feszültség bőven, és persze szenvedély. A kerek történet jól követhetően szólalt meg, nem érzékeltem benne üresjáratokat.

Az előadás „übercuki” látványvilágáért Izsák Lili a felelős, díszletében a szivárvány, a lufiból képzett felhők, az aranyozott strandjáték (felfújt póni) kifejezik, hogy a HANGSÚLY A JÁTÉKON van. A néző már érkezésekor is legyen tudatában annak, hogy most nem egy hagyományos operaelőadásra jött, és nem az „igazi” Poppeát fogja látni.

A díszlet hármas tagolásával a középkori misztériumjátékok színpadára, de valamiféle revüszínpadra is emlékeztet, ahol az általunk hallott bárzene a helyén van. A cselekményt irányító három isten saját teret kap. Kevés a díszletelem, a már leírt póni, szivárvány Fortunáé, míg az Erénynek mindössze egy karosszéke van. Ámoré a legnagyobb, rajta egy ágybetét a hozzá tartozó vörös selyem ágyneművel. Ez különösen találó, mert később ez az ágyterítő alkalmas palástja lesz Nérónak is, a kettős funkció által még kifejezőbb.

H6A5873p.rakossyPoppea: Keszei Bori - Néró: Szappanos Tibor - Ámor térfelén

Lisztopád Krisztina öltözékeinek többsége egy hagyományos előadásban is hordható lenne (ilyen az említett három istené), de a „happy end” tájékán a mai ruhákat „klasszikus” jelmezek váltják fel, és ezzel valószínűtlennek érződik ez a bemutatott boldogság. A második részben bejön két római katona is – ők maszkban, hiszen néma szereplők, és segítenek abban is később, hogy mi nézők megfelelően helyezkedjünk el, a vírushelyzetre más nem utal az előadásban.

A rendező kockáztatott, bár az Eiffel eleve a kísérletezések és a rétegprodukciók helyszíne, így ez csak helyeselhető. A közönség reakciói alapján elmondható, hogy leghatásosabb ötlete a második rész nézőtéri elrendezése lett. Belekerültünk az előadás világába és papírszékeken, az általunk megválasztott helyről nézhettük 70 percen át, hogy mi történt Seneca halála után. A rendezői szándék világos: minden szétesik, ahogy ezt a végzetes lépést is elköveti Néró. Aki nem szeret támlátlan széken ülni, az ezt rendezői üzenetként is veheti: mindenki a zsarnok áldozatává válik, nemcsak a szereplők, hanem mi nézők is, és be vagyunk kerítve teljesen. A közönséget a helyzet izgalmassága kárpótolta a kényelmetlenségekért. Az énekesek köztünk haladtak el, félre kellett az útjukból húzódni, hatalmas hangok hallatszottak közvetlenül mellettünk – attól függően, ki hova ült le. Aki nagyon fél a vírustól maszkban is, az természetesen a falhoz is tapadhat - emiatt is jobb erre a helyzetre előre számítani, mindenki ki tudja akár azt is előre találni, hogy melyik isten „birodalmához” közel szeretné az élményt átélni.

H6A5961p.rakossyAz Erény: Brassói-Jörös Andrea - Ottavia: Szántó Andrea és a karosszékben Seneca: Fried Péter

Ha már Seneca halála: ez ebben az előadásban is fordulópont, bár teljesen értelmetlenül történik: a filozófus megjegyzései nem befolyásolhatták korábban sem az ügyek folyását. Ebben a változatban Fried Péter Senecája kábítószerfüggő, azaz jól irányítható lenne. A rendező ezzel a megoldással leértékeli a karaktert, de az énekes impozáns mélybasszusa és megjelenése miatt így is ő marad a legvonzóbb személy. Ha nem is tökéletes, de legalább nem próbál másoknak megfelelni, vállalja saját magát, ahogy van, és ha szükséges, a halált is.

H6A5896p.rakossy

Az előadás nagyon jó alapjának éreztem a három istenség folyamatos jelenlétét, akik teljes intenzitással figyelnek. Mindhárom énekes – Kiss Diána (Fortuna), Brassói-Jőrös Andrea (Virtù) és Daragó Zoltán (Ámor) a jelmezével megtámogatva karakteres jelenség, meggyőzően játszanak, énekelnek, akár egy hagyományos előadásba is zökkenőmentesen beilleszkedhetnének így, ebben a formájukban. Ámor egyszerűen tökéletes, csodálatos, Fortuna pedig gyönyörű, és a premieren is az volt, amikor a mozgástervező, Lázár Eszter játszotta el a szerepét és Zemlényi Eszter kölcsönzött neki hangot. Az Erény pedig folyamatosan érezteti rosszallását az események kapcsán - egy beharapott száj, egy grimasz is sokat mond.

H6A6924p.rakossyA közelgő happy end előtt a szerelmesek és a maszkos római katonák

Szappanos Tibor kőkemény Néró, igazi maffiafőnök miközben gyönyörűen énekel. Viszi az egész előadást a lendülete, hat ránk az énekes magabiztossága, az ő akarata a fő mozgató, nem Poppeáé.

Keszei Bori alakítása – egyes jeleneteinek kiesése után pláne - erre a 2:1 arányú isteni támogatásra épül, belőle nem éreztem kiáradni a Poppeáról feltételezett mindent elsöprő érzékiséget, ami Nérót levehette a lábáról. Sőt, a rendező egyik ötletének, illetve a szereposztásnak köszönhetően az merült fel bennem, hogy Poppeát Néró inkább azért választja, mert tisztában van azzal, hogy felesége, Ottavia mennyire kikapós, és már épp rá nincs hatással az asszonya kétségtelenül erős kisugárzása. Helyette egy szerető társat keres és lát meg Poppeában. Mi tudjuk Poppea felénk intézett gesztusaiból, hogy részéről tettetés minden, de Néró elhiszi a hazudott szerelmet. (Ha valaki akarja, akár egy szerelmes nőnek is nézheti, aki örül, hogy ügyesen választott. Mindenki döntse el maga, hogy szerinte Poppea szerelmes-e Néróba, és vágyakozik-e tényleg utána. Néró esetén ez nem marad kérdéses.)

H6A6365p.rakossyOctavia Ámor színpadára látogat...

Almási-Tóth András Ottavia értelmezése erősen eltér Monteverdiétől: nála a librettóban Néró saját feleségét frigid nőnek minősíti, és Poppeától remél kárpótlást a „háztartási szex” elmaradásáért. Szántó Andrea császárnéja nem hideg nő, inkább végzet asszonya - ráadásul - előnyös jelmezekben, akinek az Erény nem drukkolhat jó szívvel több okból sem. Vetélytársát meg akarja öletni, és emiatt előbb még gátlástalanul el is csábítja annak korábbi szerelmét, Ottonét, majd még meg is zsarolja. Ez azért együtt mégis sok ahhoz, hogy különbnek érezzük Poppeánál. Ottone elcsábítása, az ágyjelenet feltétlenül lefokozza, bár az énekesnő természetesen játssza el, és valóban nem életidegen ez a bosszú a karakterétől. Jól járt a szereppel, nagyon hatásosan énekli az „Addio Roma”-t, és az ezzel kiváltott intenzív csendjének emléke még egy negyedére húzott bejegyzésből sem maradhat ki.

Popp1Farkasréti Mária - Lázár Eszter fotója

A rendező a császárné lefokozásával egy kalap alá veszi a hatalom birtokosait, nem akart kivételeket mutatni. Ezzel persze megnehezítette Ottavia dajkájának helyzetét, kevésbé érthető öngyilkossága. Ami viszont briliáns: a szerepet éneklő Farkasréti Mária mégis komolyan vehető, képes olyan módon elkövetni ezt, és olyan méltósággal, közben mégis természetesen jelen lenni, hogy ebben a kis szerepében is meg tudja mutatni nekünk Seneca női párját. Látunk tehát még egy embert, aki VALAKI maradt. Végig az az érzésünk, hogy ez a nő nagyon is beszélhetne, ha Monteverdi adna neki esélyt.

A főpróbán még megvolt Poppea társalkodónője is, akit Wiedemann Bernadett játszott. (Azóta meggyógyult, sőt A képzelt betegben volt még egy másik emlékezetes alakítása is. Remek formáját futja mostanság.) Remek ellenpont, és ő is természetesen képes létezni a színpadon, azonosul a szereppel. Életszeretetével hat ránk, számára a férfi-ügyek laza kezelése régi rutin. Őket nézve örülünk Monteverdi ötletének, hogy a két „nagy nőnek” ad egy-egy bizalmast.

Popp4Katonák Poppeával - Lázár Eszter képe

Varga-Tóth Attila és Kósa Lőrinc hírnök és katona szerepkörben vannak jelen, és fontosságuk a premieren lett igazán nyilvánvaló, amikor Varga-Tóth Attila ráadásul a vírus miatt kiesett harmadik énekes, Dargó Gergely szerepét is átvállalta, kottából énekelve. Ezt nézve ébredünk rá, hogy ezek a néhány mondatos szereplők is milyen fontosak egy operaelőadásban, hiszen az, hogy valaki a két ellenséges oldal katonájaként is feltűnik, mégis kisebb zavart kelt a darabot nem ismerőkben.

A rendezői koncepció szellemében Poppea Néró előtti partnere, a Cser Krisztián által játszott Ottone is lefokozódik: a hadvezér és a későbbi császár eltűnt egészen, és – a jelmeznek is köszönhetően - a szereplőből jelentéktelen, meghunyászkodó figura vált, bár Drusilla (Zemlényi Eszter) így is igényt tart rá. Az énekes a szokásos nagy lendületével vett részt a játékban, a közönség pedig sokat nevetett, élvezte a poénjait, és nyilván a hangot is, amelyet ez a szerepfelfogás sem tudott kevésbé szerethetővé tenni.

H6A5995p.rakossyNéró Fortuna társaságában

Poppea stabilabb férfit lát Néróban, a császárnak nemcsak pénze és pozíciója van, de önbizalma, egzisztenciája, határozott álláspontja is és képes gyorsan dönteni. Ottone leértékelése nem öncélú: Poppeával együtt választhatunk a karakteres zsarnok és a jelentéktelen és könnyen befolyásolható pasas közül. Ilyenek a kilátások, és természetesen a nézőre bízza, hogy ebből levon-e bármilyen következtetést.

Nyílt aktuálpolitika szerencsére nincs az előadásban, de Poppeát nézve ettől még minden korszakban lehet gondolni a hatalom aktuális képviselőire, és ellenlábasaikra. Hát itt vannak nekünk, el lehet dönteni, kivel azonosulunk - a rendezés mindenáron Néró karjaiba lök minket. Aki viszonylag értékes embernek tűnik, az öngyilkos lesz…

ÉS még egy gondolat a zene győzelméről:Az előadás végén megjelenik a felirat, amelyben az is megismeri, hogy mi lett Néró és Poppea kapcsolatának a vége, aki nem tudta eddig. Ezek után a lezáró gyönyörű kettős érezhetően „kötelező penzumként” hangzik el, az énekesek nem is próbálják őszinte szerelmesként énekelni, inkább fásultak, de ennek ellenére is hatnak ránk. Almási-Tóth András, bár mindent megtesz, hogy szórakoztatva ráébresszen minket a világ kietlenségére, és kicsit sem akar minket elandalítani, de a lényeget mégsem veszi el tőlünk, és jókedvűen megyünk haza.

pop1

PS.A fotókat az Operaház bocsájtotta rendelkezésemre, Rákossy Péter készítette őket, kivéve azokat, amelyeket külön megjelöltem. Utóbbiakat Lázár Eszter mozgástervező fotózta. Köszönet érte!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr4716277440

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása