Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ez az utolsó fejezet, amelyik a Kékszakállú nézőpontjából közelít, utána tényleg áttérünk Juditra.

5.Továbblépés a 6.-7. ajtó felé

Jogos a kérdés: MINEK? – az ötödik ajtónál végül két csalódott ember áll, végül csak észreveszi a férfi, hogy nem úgy hatott, ahogy tervezte. Innen valóban lefelé megyünk a szereplőkkel, és a szcenírozott előadások ezt jelzik is rendszerint, mégpedig a vár sötétedésével.

A Kékszakállú szempontjánál maradva: odaadja a kulcsokat, mivel a követelőzéssel nehéz szembeszállni, illetve a hatodik ajtónál még remélheti, hogy megtarthatja Juditot ezen a ponton, és akkor még minden jó lehet.

A hetedik ajtó kinyitásakor viszont tudhatja, hogy utána ő maga fogja a nőt emlékké minősíteni, azaz kiiktatni a jelenéből, tehát ez a szempont már kieshet. Miért hagyja magát mégis?

Erre nekem a legjobb érvem az, hogy érzékeli Judit zaklatottságát, aki gyilkosnak hiszi, és ezt akarja mindenképp feloldani. Megszerette már annyira, hogy nem akarja félelemben tartani, és ugyancsak nem akar ennyire rossz fényben feltűnni előtte.

Ebben az „adok, majd mindent elveszek” gesztusban persze ott a bosszú is, és ez is érthető, mert ki az, aki szereti, ha valamire rákényszerítik, amit mindenáron el akart kerülni?

Lényeges, hogy a hetedik ajtónál is képes csak a szépre emlékezni a régi szerelmei kapcsán, pedig feltételezhetjük, hogy azok is hasonlóképpen értek véget, kudarcélménnyel. Van benne hajlam arra, hogy az életében mégis fel tudjon értékeket halmozni. (Egy magyar Kékszakállú ez, aki az élettől elzárkózik, a titkolózásba menekül – ezen a ponton akár a régi szerelmek hibáit is sorolgathatná, ki miért volt kevés hozzá, miként hagyta cserben.) Persze ezáltal Judit nem fogja magát jobban érezni, sőt ez számára a mélypont, pedig mindent megkapott, amire vágyott.

A hetedik ajtó kinyitásában ott a lezárás szándéka is, amely ellentmondást nem tűr. Nem várja meg, hogy Judit ezek után mit lépne (vannak előadások, amelyekből egyértelmű, hogy Judit minden vérfolt ellenére maradna), mert aki megismerte, azt el kell távolítani. Olyan nővel már nem képes együtt lenni, aki teljes mélységében belelát.

De az is feltételezhető, hogy az elutasítás azért következik be, mert a Kékszakállú nem akar még nagyobb fájdalmat elszenvedni és megelőzi a nő döntését, mielőtt az lépne vissza. Mert könnyen elképzelhető lenne egy olyan Judit is, akinek valóban túl sok a véres árny, képes racionálisan mérlegelni, majd megriadna. Talán az előző három épp ilyen volt.

Egy biztos: nincs idő, nincs mód a helyzet feldolgozására, a megismerés után el sem kezdődhet a közös élet. A kudarcot borítékoló jóslat önmagát beteljesíti.

Kékszakállú önmaga sem tudatosítja, hogy éppen a kapcsolat előtt már meglévő bizalmatlansága az, amely mindegyik szerelmét halálra ítéli. Minden esetben a nő hibájának tulajdonítja azt, hogy a kapcsolat zátonyra fut. A megbocsájtás, újrakezdés fel sem merül.

Ebben a gesztusban tudatalatti tényezők is szerepet játszhatnak: a Kékszakállút ez az ismerkedési szakasz villanyozza fel, és ahogy korábban is írtam: nincs berendezkedve tartós kapcsolatra, bár vágyik rá. Csak a szakítás teszi lehetővé, hogy új játszmába kezdjen. Lehet, hogy ez a „mindig is éjjel lesz már” mégsem egészen így fog alakulni, jöhet újabb Judit.

6.A lezárás után:

Lehet, hogy még a végső veszekedést is élvezi, a drámai helyzetet, hiszen róla van szó és később élvezi a nyugalmat is, amíg a sebeit nyalogathatja... Aztán az unalom hatására, jön a következő próbálkozás és így tovább, végestelen végig. Feltételezhető, hogy a Kékszakállú számára egyetlen nő sem lehetne elég érdekes "örökre", nem biztos, hogy tudna velük mit kezdeni.

PS. Amióta ezt megírtam, láttam Luxembourgban egy Kékszakállút, amelyben a két énekes - Cser Krisztián és Komlósi Ildikó - pusztán metakommunikációval valamiféle optimista végkifejlet lehetőségét is bemutatta, éppen azt, amelyet elméletileg a „negyediket éjjel leltem”, és az „és mindig is éjjel lesz már” mondatok összecsengetéséből ki lehet hozni. A zene hangulata ennek némileg ellentmond, de ha meggondoljuk, a szereplők így is egy kört járnak be, most már megismerve egymás gyengeségeit, akár neki is kezdhetnek valami komolyabb kapcsolatnak…

Kivételes élmény volt ezt a verziót előadásban is megélni, örültem, hogy egyszer ez nekem megadatott. Már csak ezért az egy előadásért is érdemes volt a BFZ után kimenni külföldre.

A következő részek viszont ezek után már Judit szemszögével foglalkoznak.

Címkék: Opera Kékszakállú Komlósi Ildikó Cser Krisztián

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr2314735189

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása