Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (22) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (26) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (47) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) opera (25) Opera (633) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (55) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (101) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Még mindig csak a Kékszakállú szempontjainál tartunk:

  1. Az ajtók kinyitása - fokozatosan

A Kékszakállú megkapja a „varázsszavakat” Judittól („mert szeretlek”), így mégis erőt vesz magán, és 15 perc győzködés után ugyanennyi idő alatt, szinte lehengerlő gyorsasággal kinyitnak együtt öt ajtót, amelyek közül a negyediknél időznének el legtovább. Itt tűnik úgy egy ideig, mintha innen nem lenne muszáj tovább sietni, de a már megszokott kritikai megjegyzés (vér-motívum) itt is megérkezik.

Az újabb ajtók kinyitása a távolságot növeli, nem old meg semmit, és bár a lehangolódás folyamatos, Judit negatív reakciói egyre növelik a herceg aktivitását is. Most már ő is fut a befektetett energiái után. Az ajtók nyitogatásának folyamatát helyenként élvezi, sürgeti, nem véletlen, hogy egyszerre három kulcsot is ad, kíváncsian várja a pozitív reakciókat, él benne a vágy, hogy az értékeit megmutassa, amelyek kétségbevonhatatlanul ott vannak, hiszen Judit is emlegeti őket, de még ezeken is a vért veszi észre. Nem egészen úgy látja az ajtók mögötti világot, ahogy azt a herceg szeretné. Ráadásul a folyamatot nem tudja mégsem szabályozni, Judit megállíthatatlan.

A Kékszakállú valóban el tudja képzelni, hogy valaki megállhat a keresésben, mert ő maga nem kérdezne.

Mivel mindenképpen imponálni akar Juditnak, az ötödik ajtónál már ő mondja el, hogy mit lát, átjön a zenéből a szépség, és lehengerlő bizonyosság. Nagyszabású élmény ezt hallgatni, az előadás csúcspontja lehet.

Juditra mégis másként hat, és ami tragikus: a Kékszakállú nem veszi észre, hogy éppen ellentétes hatást váltott ki a „jó ajtók” megmutatásának felgyorsításával, nyomasztóvá vált a vár, éppen a túl sok jó által. Nem veszi észre, hogy Judit ennyi impulzust nem tud befogadni, jelentéktelennek kezdi magát érezni a férfi mellett, önbizalma egyre fogy.

De: látvánnyal ellene is lehetne játszani, amennyiben a rendező kifejezné, hogy a KSz tévesen látja magát, nem ilyen élhető hely a birodalom. Felmerült bennem, hogy mi lenne, ha közben mi egy csodálatos sivatagot látnánk, amely elvarázsol, de nemigen van vłz, illetve csak néha. A KSz birodalmát én mindig ilyennek láttam, egyszerre gyönyörűnek, de lakhatatlannak:

10269201 1488566638028118 593090039555699384 o"Lásd, ez az én birodalmam..." (Mellékesen: Island in the Sky, Utah - 2010 nyarán - ahol már nem egyszer voltam, és folyamatosan vágyom vissza a Colorado fennsíkjára)

Az előadás fordulópontja ez az ötödik ajtó, pontosan a mű közepén helyezkedik el, ezután az előadás második fele a 6.-7. ajtó erőltetéséről szól...- sokat mondanak az arányok is! A Kékszakállú nem veszi észre, hogy nem sikerül Judittal egy hullámhosszra kerülni, miközben mi már tudjuk, hogy nem jöhet létre kapcsolódás, teljesen esélytelen a folytatás.

Túl kerek ez a világ, és illúzió ebbe valakit úgy beemelni, hogy minden a régi maradhasson közben.

ps. Vagy egy hete kész ez a rész, és erre két napja, Luxembourgban eljátszottak nekem egy olyan előadást, amelyik tele volt bizakodással, és mintha mindketten mindenáron együtt akarnának maradni. Minden vér, minden nyomozás ellenére - "és mindig is éjjel lesz már". Ez a KSZ volt a kivétel, de igen, ilyennek lenne jó látni mindig.

Folytatás még mindig következik (5.Továbblépés a 6.-7. ajtó felé), a jövő hét is erről fog még részben szólni, különösen a hétfő. Erősen bízom, hogy a repülőm nem késik Párizsból...

 

 

Címkék: Opera Kékszakállú

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr7514713733

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása