Most egy hete bele vagyok ragadva a Giocondába, amely az Erkel Színházban tegnap hangzott el először, viszont a három februári időpontot még három márciusi is követi majd (utolsó: márc. 10.). Azt hiszem, hogy ilyen hetem évek óta nem volt, amikor minden nap egy előadással foglalkoztam, és minden más programomat emiatt töröltem. A premier felejthetetlen élmény volt, Kiss Judit Anna élete első nagyszínpadi fellépése éppen ez volt, ráadásul beugrással, és ma még ennek az utóhatása foglalkoztatott. Ami érdekes, a róla írt másfél oldalas posztom több figyelmet kapott, egy napon belül 1200+ megtekintést a megosztásoknak köszönhetően, mint amennyit azok az előadások együtt kaptak volna várhatóan, amelyeket emiatt a Gioconda projekt miatt töröltem.
Az előadás egyébként a hagyományos rendezések kedvelőinek fog leginkább tetszeni, illetve azoknak, akik a szereplőket egyébként is kedvelik.
Cser Krisztián - Gál Erika - Kissjudit Anna - Sümegi Eszter - a Giocondában
Ha már a zenével kezdtem, minden törekvésem ellenére, amely arra irányul, hogy a prózai színházaknál maradjak, egy-egy opera hihetetlen erősen be tud vonzani, és most már nem is próbálok ellenállni, hanem megadom magam, és akár többször is megnézem azt, ami különösen elkezd érdekelni, még akkor is, ha éppen a rendezéssel gondjaim akadnak.
Lesz még márciusban is Győrben Figaro, amelyet még kétszer szeretnék megnézni, illetve a Müpában nézhető lesz a Fesztiválzenekar három Kékszakállúja – Vizin Viktóriával és Cser Krisztiánnal -, amely előtt ismét Sebestyén Márta lép fel, ahogy ez nagyon bevált egy két évvel ezelőtti turnén is. Külföldi fellépések most is lesznek, a pesti előadásokra pedig összesen nincs már hatvan üres hely (márc. 21, 23 és ápr.1.).
Az Erkelben a Gioconda sorozattal párhuzamosan jönnek a Carmen és a Cosí fan tutte előadások is. A Carmen szereposztása egészen ígéretes, két éve egy hasonló kombináció ütött, Francesco Pio Galassót visszahívták nekünk Don Josénak, Mester Viktória lesz Carmen, aki két torreádort fog váltogatni Bretz Gábor és Molnár Levente személyében. Alig néhány jegy maradt és mindössze két napra csak a négyből.
A nemzeti opera március közepén most nem a szokásos Hunyadi lesz, hanem a Bánk bán, mégpedig a bariton-változatban, amelyet New Yorkban is megmutattak már Molnár Leventével a címszerepben, aki most is énekel három este. (A héten jelent meg első szólólemeze, amelyet majd szétvet a szenvedély, nehéz a hatása alól szabadulni, de persze a hallgató nem is akar.)
Ami a prózai bemutatókat illeti, öt oldalnyit sorol fel a Fidelio, amelyet mindenkinek érdemes átlapozni, aki még nem tervezte meg a hónapját.
Az Átrium új színházi bemutatót nem tart, de teljes gőzzel működik, és ez ebben a jelenlegi bizonytalan helyzetben már önmagában is valami. Az Orlai Produkció műsorán sem venni észre a ritkulást, a Hatszín Teátrumban a Budaörsi Latinovits Színházzal koprodukcióban lesz új bemutatójuk, a Vénusz, amelyiket a budaörsiek már egy hete is láthattak. A hónap végén Budaörsön lesz még egy premier, mégpedig az Elektra, Alföldi Róbert rendezésében.
A Centrál most tartja első nagyszínpadi bemutatóját, amelynek címe: Nemek és igenek, Puskás Tamás rendezésében.
A Jurányi műsora továbbra is hihetetlenül gazdag, alig van nap, amikor ne lenne legalább két előadás. Ezt külön kell megnézni, de kiemelném február utolsó napjára eső bemutatót, Az örökséget, illetve Kerékgyártó István Hurok című darabját, amelyet Bagossy László rendezésében az Orlai Produkció mutat be – éppen ma. (Olvastam a regényt, amelyből a szerző maga írta át, rendkívül brutálisan szól a mai magyar valóságról, jó lenne azt gondolni, hogy teljesen légből kapott.)
A Karinthy Színháznak is lesz új bemutatója, a Káosz – Horgas Ádám rendezi meg a nálunk eddig még ismeretlen háromszereplős darabot, Botos Évával, Bozó Andreával és Szávai Viktóriával.
A Katonában a Platonov és Fejes Endre Rozsatemetőjének átírt változata (2.0) kerül színre még a hónap első felében, Székely Kriszta és Máté Gábor a két rendező.
A Nemzetiben Meggyeskert bemutató lesz, mégpedig Silviu Purcarete rendezésében, Udvaros Dorottya főszereplésével. Ez se tűnik kihagyható előadásnak.
Az SZFE és a MU Színház együttműködésében megvalósul A per, az Ódryn pedig szokás szerint most is számos bemutató várható, köztük az Octopus (Weöres Sándor izgalmas darabja) és a hónap végén az Amphitryon.
Az Örkény Stúdióban Gáspár Ildikó Macbethet rendez, mindössze négy színésszel. Már ez a tény is kellemes emlékeket idéz, Kiss Csaba több mint 20 éve hasonló módon remek előadást hozott létre, talán a legjobb Macbethet, amelyiket valaha láthattam. Akit a darab érdekel, az a Szkénében is megtalálja a tatabányaiak vendégjátékában ugyanezt a darabot időről időre, Szikszai Rémusz rendezésében, Nagypál Gáborral a címszerepben. (Sajnos három hetet csúsztam az ajánlóval, és végül tegnap feladtam, miután ennyi szünet után egészen esélytelennek látszott, hogy megközelítőleg is elérjem azt a szintet, amelyik az előadás minőségéhez még valamennyire passzolna.)
A Pesti Színházban Horváth Csaba rendezi a Baált, míg a Vígben a Premier (John Cassavetes darabjának) bemutatója várható.
A Pinceszínházban a Meghallgatás c. előadásban ismét együtt lép fel Kálid Artúr és Murányi Tünde, és ez feltétlenül érdekes lesz, majd később következik egy újabb kétszereplős, Kútvölgyi Erzsébet és Juhász Rékával a Grace és Gloria.
A Radnótiban éppen most volt a bemutatója Alföldi rendezésének, A gondnoknak, amelyet a terveim ellenére sem tudtam megnézni, így majd egy kiérlelt produkcióval fogok szembesülni – márciusban újabb bemutató nem várható, a színház tovább folytatja többhelyszínes életét.
A Tháliában a hónap végén egy Joe Orton bohózat bemutatója következik, „A kulcslyukon át”.
Az alternatív helyszínek programját is érdemes átnézni, mert premier lesz a B32-es galériában – Szabó Borbála írt Rebeka címmel darabot, amelyet Egger Géza és Kurta Niké játszik, a Maladype Bázison megnézhető a Trójai nők (Euripidész drámája), míg a Trojka az Országos Színháztörténeti Intézetben mutatja be a Cseresznyéskertet, amely különösen izgalmasnak ígérkezik.
Persze ez csak Pest, érdemes lenne ismét néhányszor kilengeni és vidéki előadásokat is megnézni, ahogy január vége óta nem egyszer megtettem, talán lesz Miskolcon is egy nap, amikor mindkét márciusi premier (a Cyrano és A velencei kalmár) nézhető lesz.
A felsorolt előadások premierje természetesen üti egymást, hiszen a legtöbb eseményt péntek szombatra szerveznek a színházak. Lehet választani, és örülni kell, ha valamit sikerül megnézni.