Majdnem 14 hónap késéssel jutottam el a Tyúkdrámá-ra, de annál jobban örülök, hogy nem végleg maradtam le róla. Georgita Máté Dezső rendezése igazi színházi játék, amely gyerekeknek is jó szórakozás (10+-os a minősítése), de még hosszan vissza fogunk rá gondolni később is – talán minden tyúkról, amellyel valamilyen formában találkozunk… Sokat nevetünk végig (menetidő: 60 perc), mégsem túlzás a címbe emelt dráma szó…
Az a jó színház, amelyről jobb állapotban lépünk ki, mint ahogy beültünk – ez feltétlenül ilyen, engem felvillanyozott, így a megtekintését mindenképp ajánlom. Március 20-án lesz csak a következő alkalom, de mivel a Kamaraterembe nem sok néző fér el, érdemes gyorsan mellette dönteni.
Bővebben:
Egy bő hete láttam Georgita Máté Dezső legfrissebb rendezését (Legjobban a nőktől féltem), amely igazán nagyon tetszett, azóta el is olvastam már a kiindulási pontjául szolgáló regényt, így különösen örülök, hogy így jött ki a lépés és most gyors egymásutánban két régebbi munkájával is szembesülhetek. (A másnap megnézett A hisztis királykisasszony-ról külön ajánlót írtam.)
Az előadásban végig állatokat látunk, akik olvasnak, pszichológushoz járnak, ismerős problémáik vannak. A felnőtteknek szánt állatmesék jutottak eszembe róla - nekem nem tűnt célzottan gyerekelőadásnak, bár sok volt a gyerek a nézők között. Nincs semmi bántó a történetben, bár nem zárható ki, hogyha a gyerek igazán sikeresen azonosul a tyúk nézőpontjával, elmegy a kedve majd a rántott csirkétől is.
A Jurányi Kamaratermében ezúttal is nagyon kevés bútorral körvonalazzák az előadás terét, de ennyi is elég ahhoz, hogy egy 10. emeleti panellakásban érezzük magunkat: szekrénysor-elem, háttérben dohányzóasztal, előtérben pedig az a muskátlis erkély, ahol egy bizonyos naposcsibéből nevelt magányos tyúk – Margitka – lakik.
Margitka kakasra, csibékre vágyna, miközben három napja – talán depresszió miatt? – nem tojik, így még az is előfordulhat, hogy levágják hamarosan… - Igazi válsághelyzetnek vagyunk a tanúi, de annak is, ahogy a maga módján segítségére igyekszik néhány galamb, cica, sőt a vele együtt élő Morzsa kutya is. (Ha egy tyúkról szóló történetben védelmező szerepet játszik egy kutya, ugyan mi más is lehetne a neve?)
A Margitkát játszó Ács Petra sorsa szinte azonnal fontossá válik számunkra, már az első jelenetben drukkolni kezdünk neki. (Szegediek előnyben – ahogy látszik a műsorból jelenleg odaszerződött, nagy szerepeket játszik – aki teheti, nézze meg!)
A három férfiszínész, Hrisztov Toma, Martinkovics Máté, Szalay Bence láthatóan szintén nagyon élvezi a játékot, többször is bravúrosan átalakul - őket is megszeretjük. Körülzsongják a tyúkot a legkülönfélébb formában, így gyorsan az lesz a benyomásunk, hogy Margitkának lehet, hogy pár perc nyugalomra lenne a legnagyobb szüksége és bármilyen rokonszenves is a szürke galamb, mégsem illenek össze... (Az, hogy ki milyen állat és megjön-e az áhított kakas is, nem árulom el, legyen meglepetés.)
A saját közegéből kiszakított paneltyúk helyzete láthatóan nagyon jó kiindulási pont egy drámához, a szerzők többféle oldalról is megvizsgálták ezt, és felmerült nemcsak „a mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás” kérdés is, de még az is, hogy „minek van szárnya a tyúknak, ha nem repül”. A legtöbb beszélgetést lehet szó szerint és elvontan is értelmezni, miközben a színészek csak egy-egy gesztussal és ruhadarabbal is érzékeltetni tudják átváltozásukat macskává, kutyává, galambbá vagy éppen léggyé. (Szerepel egy-két báb is, amelyeket Radványi Fruzsi készített.) Ezzel a játékos stílussal és élő zenével „kikönnyítve” az előadás mégis a fiatalok életkezdési nehézségeiről szól, szerencsére a történetet végkimenetelét nem egyértelműen lezárva. Margitka szeretne egy happy endet, de az már rajtunk nézőkön múlik, hogy megszavazzuk-e neki.
PS. A Tyúkdráma alkotóközössége – a Dante Casino – egy évek óta nagyon sikeresen futó, üde független előadás (Hangosan lépek és visszhangzik az Oktogon) hatására jött létre. Ez az új produkció részben követi a modellt, szintén több író (Gajda Anna, Terecskei Alíz, Tóth Klarissza, Tóth Kata, Papp Mátyás) szövegének egybeszerkesztése által jött létre, de a történet mégis egységes – egyetlen tyúk sorsa áll a középpontban. Martinkovics Máté színész és Pass Andrea dramaturg-szerkesztő is közös pont, sőt az írók egy része is azonos, akik a produkció látványának kialakításában is közreműködtek. A korábbi előadás producere Szilágyi Mari, sajnos már nincs köztünk, így nem is tudom neki elküldeni ezt az ajánlót véleményezésre, ahogy ezt a legutóbb még megtehettem…
Ps. Fotó: Gulyás Dóra