Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Nem készültem erre az estére, előzetesen úgy nézett ki, hogy a Varsói melódia egyetlen időpontját sem tudom beiktatni a szeptemberi programomba. A nap számtalan váratlan fordulata után a belvárosban járva 18.44.-kor jöttem rá, hogy voltaképp meg tudom nézni még most azonnal a pesti bemutatót, ha már egyszer a szentendreit nem láthattam július végén, és így most azonnal jöhet is az ajánló.

varsoi-melodia-orszagos-bemutato-orlai-produkcio-original-111526

A Hatszín Teátrum színpada kicsi, így éppen jó kétszereplős daraboknak, a rendezőt nem állítja falhoz a tér kitöltésének feladata. Az itt futó egyéb hasonló darabokat (lásd Heisenberg) is a színészek adják el, nem is kérdéses, hogy aki megnézi, az Tompos Kátyát és/vagy Adorjáni Bálintot vágyik ismét látni egy új helyszínen, új partnerrel. (Ha nem tévedek, színpadon nem játszottak együtt még.)

Maga a darab, Leonyid Zorin színműve is alkalmas arra, hogy nézőket vonzzon be – sokan szeretik a „két ismeretlen találkozik, egymásba szeretnek, majd felmerül néhány akadály, amelyet vagy le tudnak küzdeni, vagy nem”- típusú történetfűzést szinte mindegy milyen korszakba helyezve.

Jelen esetben 1947 a történet első idősíkja, de ez csak a szöveg néhány mondatából derül ki, Kálmán Eszter díszlete is a darab megírásának jelenéhez van közelebb (1967), de akár egy mai szálloda is eszünkbe juthat róla. Nem passzol a legtöbb jelenet helyszínéhez, de ezen hamar túl lehet lépni, mert úgyis csak a színészek számítanak.

A szovjet szerző darabját azonnal a megírás utáni évben már be is mutatták Pesten is, Törőcsik Mari és Sztankay István kettősét hosszan emlegették, és biztosan évekig mehetett. (Mindig sajnálom, hogy a színházi adattár csak a bemutató időpontját jelzi, sose derül ki, hogy valami hány előadást ért meg és mikor volt az utolsó estéje.) A Varsói melódia később még 13 magyar nyelvű rendezésben volt látható, bár a rendszerváltás után érezhetően csökkent a népszerűsége. Legutóbb 2010-ben, a Pinceszínházban Kőváry Katalin rendezését majdnem láttam, hosszan terveztem, halogattam, végül levették mielőtt odamentem volna. (Valószínűleg ennek az előadásnak volt a legnagyobb a hatása, a két szereplő színész – Gryllus Dorka és Simon Kornél – ennek kapcsán ismerkedett meg és később családot is alapítottak.)

A bemutatók adatait végignézve világos, hogy ugyan hálás feladat a két színésznek, de jellemzően a határon túliak és a vidéki színházak szerették elővenni, a pesti színházak művészeti vezetői inkább azt mérhették fel, hogy a mai világban kevésbé érzi át a néző, hogy egy szerelmet megakadályozhat „egy papír”, azaz a házassági szerződés hiánya.

Pontosan ezért, a darab menetidejének feléig derűs idillnek nézhető a moszkvai történet a kissé bárdolatlan borszakértő-jelölt és a lengyel zeneakadémiai növendék szerelméről. Nehéz elképzelni, hogy mi képezhet majd akadályt köztük, de a magam részéről elég jól viseltem volna azt is, ha ezen a szinten maradnak az események, és egy igazán bájos színésznőt nézegetek, ahogy egy vonzó férfival ismerkedik. (A színház elvégre sokak szerint arról szólna, hogy a saját bajainkra ne gondoljunk, és erre a célra pont jó is ez az előadás)

A helyzet félidőn túl kezd kissé elkomorodni, amikor kiderül, hogy a lánynak a diploma megszerzése után haza kell térnie Varsóba, de a mai agyunkkal még ebben sem látunk valami egészen áthághatatlan akadályt, nehéz elképzelni, hogy egy erős szerelem útjába állhat egy törvény – mondatja velem romantikus énem. Drukkolunk a szerelmeseknek, akiket idő közben az író szándékai szerint meg is szerettünk, azt érezzük, hogy ez a kapcsolat lenne a minden, és kicsit aggasztó, amikor a férfi valami olyat mond, hogy a mindent nem szabad elérni…- A lány megállapítása - "az élet nem habos torta" erre nagyon is rárímel. Hát nem az.

Adorjáni Bálint szájából a „nem vagyunk szabadok” tételmondatnak hangzik, csak az a kár, hogy a darabból nem az jön át ezúttal, hogy a külvilág nyomása egészen lehetetlenné tette a fiatalok boldogságát, pusztán az, hogy kevés erejük volt a küzdésre ez ellen. Amilyen életük lett végül, rajtuk is múlt, ők is a saját döntéseik következményét élvezhették, ahogy mi nézők is mindannyian. Mindig marad néhány választási lehetőség, bár néha tényleg nem túl sok - nem az a tanulság, hogy csak ez az egy út létezett.

Minden nézőnek alkalmat ad az előadás arra is, hogy saját élményeit előhúzza, visszagondoljon arra, hogy hányféle alkalma lett volna az életét más-más megfelelőnek tűnő jelölthöz kapcsolni, és nyilván bőven lehetnek olyanok is, akik szalasztottak már el „igazit’, illetve olyat, aki most utólag a múlt megszépítő messzeségén át annak tűnik. Az, hogy kire miként hatnak a látottak, mennyire megy mélyre az előadás, nagyon múlik éppen a nézői „hozott előélettől”.

Jó a párosítás, mivel helyenként megéljük azt is, hogy két egymáshoz való embert látunk, és érzékeljük a kettejük között húzódó távolságot is. Tompos Kátya valóban nagyon bájos szlávos akcentusával, okoskodásával, és szerethető akkor is, amikor éppen lengyelül beszél. Adorjáni Bálint pedig kellően vonzó fiatalember, és mindketten elhitetik velünk, hogy a húszas, majd harmincas, végül a negyvenes éveiket tapossák, épp megfelelő korban vannak hozzá, hogy az időugrás is működhessen.

Kocsis Gergely, a Katona színésze kapta a lehetőséget, hogy kollégáit rendezze. Feltalálja magát ebben a térben, és a díszlet által adott lehetőségeket ki is használja, az előadás nagyon kevés zökkenővel le is bonyolódik. Itt-ott éreztem, hogy a feszültség leül, de az előadás bemelegedésével ez a probléma meg fog szűnni.

Radnai Annamária (a Katona dramaturgja) fordította a darabot, és nyilván ő az, aki kisebb módosításokat is végrehajtott. A színlap még kétrészesnek jelzi a művet, de úgy tűnik, hogy menet közben jobbnak találták azt, ha szünet nélkül megy. Pedig lett volna alkalom arra, hogy a közönséget kicsit szabadon engedjék, hogy megbeszélhessük a történéseket, latolgathassuk, hogy mi lesz a vége –  az ilyen típusú előadások esetén nem valószínűsíthető, hogy valaki menekülőre fogja. (Csütörtökön épp a fordítottját tartottam volna ideális megoldásnak – a kétrészes Margarida asszony mindenképp jobb lett volna egyben …- ilyen a néző, sose jó neki semmi, de bármit kibír.)

Szünettel vagy anélkül, de tele lesz. A Centrál (My fair lady!), a Nemzeti és a Radnóti törzsközönsége várhatóan eljön majd, akiket a két színész elsősorban bevonz…

Címkék: Tompos Kátya Orlai Tibor Adorjáni Bálint Varsói melódia Hatszín Teátrum

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr5314241149

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása