Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Szeptember végén az utóbbi években az autómentes naphoz kapcsolódva mindig voltak utcai események az Operaház előtt, bemutattak egyfelvonásosokat és kivetítettek nagyszínházi bemutatót is. Ebben az évben az időjárás miatt a meghirdetett három alkalomból csak egy lett megtartva. Mivel a határidős munkákkal legjobban agyonnyomott szombatom (szept. 19.) volt ez az egy, mind a négy betervezett programomat törölnöm kellett, délelőttől késő estig. Azóta is sajnáltam, hogy így kellett történnie. A mai nap után már kevésbé fogom.

Ez a mai nyílt nap némi kárpótlás az elmaradt előadásokért, de mégsem teljes egészében. Nem ugyanaz egy szabad térre tervezett előadást a nagyszínpadon előadni. Hiába építették fel méretarányosnak tűnően a Szfinx teraszt, mégis más lett a produkció erőtere.

Nem tudjuk figyelmen kívül hagyni, hogy az Operaház nézőterén ülünk, a zenekar az árokban (vezényel: Köteles Géza, akiről megint eszembe jut, hogy mennyire jó is volt a hétfői Figaro) - elvileg úgy tűnik minden, mintha egy szabályos előadást látnánk. Így működnek a reflexeink, tehát amikor az ismeretlen opera közben nem értünk sok énekest, automatikusan várnánk, hogy legyen felirat. De ez mégsem egy repertoár-előadás, hanem egy szinte improvizált rendkívüli és ingyenes esemény, tehát a nézők igényeiket jobb, ha leszállítják.

I. Bolondokháza

A lányommal elsőként Donizetti Bolondokháza c. bohózatát néztük, amely most került először közönség elé, Csákovics Lajos fordításában. Néha egy-egy fordulaton érződött, hogy szabad ez a magyarítás, de nem ártott a produkciónak. Az előadás előnye, hogy nem kell hozzá kórus, és annyira sok énekes sem. Előtte bevezetőben kapunk valami tájékoztatást a műsorvezetőtől a cselekményre vonatkozóan, de ez félrevezető, sehogy sem kapcsolható a látottakhoz, másfelől eleve felesleges a műsorvezető felléptetése, hiszen kapunk szórólapot az egész napi programról.

A bolondokháza mint helyszín annyira nem csábító számomra, tekintve, hogy erről azonnal az elmebetegek között játszódó bécsi Kékszakállú jut eszembe. Ráadásul a tavasz folyamán elmegyógyintézetbe áthelyezve Bécsben készült Figaro, nálunk az Armel fesztivál keretében Varázsfuvola, így kicsit mintha túlhasználódna a helyszín. Persze tudom, hogy jelen esetben nem Szilágyi Bálint rendező eredeti ötlete ez, hanem a darab cselekménye valóban egy bolondokháza előtt zajlik.

A Szfinx terasz előtt valószínűleg üdén hathatott a hét szereplő kavargása, jelen esetben tényleg érezni az improvizáció ízét, az át nem gondoltságot. Az egész nem működik. Mi marad ilyenkor? A részértékeket próbálja az ember megkeresni, mi az, aminek mégis lehet örülni.

Az előadásban a leghálásabb feladat Rőser Orsolya Hajnalkának jut, aki a számára felkínált lehetőséget ki is használja. Gyönyörűen énekel. Miatta volt érdemes kitűzni a bemutatót és miatta volt érdemes a két eső miatt elmaradt előadást ezzel a kompromisszumos pótlással mégis kompenzálni. A többiek (Szvétek László, Busa Tamás, Várhelyi Éva, Cserhalmi Ferenc, Fülep Máté, Bakó Antal)  közel sincsenek hasonlóan előnyös helyzetben. Teszik a dolgukat, de ezen a délelőttön senki más nem tudott igazán ragyogni, ezt kell nyugtáznom.

Rőser Orsolya Hajnalka alakítása viszont nyomot hagyhat a nézőben. Egy biciklis  riksán hozzák be, éppen évek óta nem látott férjéről tájékozódna az elmegyógyintézet igazgatójánál (Szvétek László), ráadásul akkor, amikor az ezredes férj (Busa Tamás) is éppen ide tart. Az elhagyott vagy csak idő hiányában elhanyagolt asszony kesereg, mi vele érzünk, hiszen már hallottunk a férj új hódításáról is (Várhelyi Éva), aki persze ugyancsak megérkezett éppen most, éppen ide. Jelen esetben csak az lehet a kérdés, hogy a férj kit választ. Ekkor jön a fantasztikus felvetés, tetesse magát az asszony őrültnek és nyomozza így ki a férj igazi érzelmeit. A művésznő ekkor kap egy igazán impozáns nagyjelenetet: fekete estélyiben bevonszol egy keresztet és a vele szembejövő, 3 éve nem látott férjének a legkisebb bizonytalanság nélkül elpanaszolja, hogy a férje meghalt. Ez a kép feltétlenül megmarad, valószínűleg az utcán még jobban hathatott. Később már sok lesz a jóból, amikor a férj is bolondnak tetteti magát. Ilyenkor észlelem, hogy voltaképp a bohózatokat sem szeretem, egy idő után már nem érzem viccesnek.

II. Parázsfuvolácska-keresztmetszet

Nem csak mi ülünk át egyből egy másik előadásra, de a narrátor-porondmester Busa Tamás is. Az előadás a Királyi Lépcsőházba került és ezen a helyen nem is baj, hogy díszlet nélkül csak néhány énekes áriáit halljuk. Némi összekötő szöveggel persze, amely reklám céllal készülhetett. (A Parázsfuvolácska a jól eladható produkciók közé tartozik, így talán a marketingjébe kevesebb energiát is elég lenne beletenni.)

A keresztmetszet kihagyja a "rossz és a jó" szerepeltetését, nincs sem Éj királynője, sem Sarastro. Ha objektívek próbálunk lenni és nem éppen e főszereplők áriái miatt szoktuk rávenni magunkat az előadás megtekintésére (pedig igen, éppen miattuk), akkor el kell ismerni, hogy a fél órás programba valóban nem férhet be több, mint Monostatos (Dékán Jenő), Pamina (Szemere Zita), Papageno (Rezsnyák Róbert), Tamino (Megyesi Zoltán) és Papagena (Zavaros Eszter) néhány kulcsjelenete.

Az előadással kapcsolatban vegyes érzéseim vannak, mivel a leegyszerűsített, cirkuszba áthelyezős koncepcióval három megtekintés alapján sem barátkoztam meg, hiába kedvelem a szereplőket, az ellenérzéseimet ez csak nagyon kismértékben csökkentette az eltelt közel két év folyamán. Másfelől ez a belinkelt írásom az, amelyik eddig a legtöbb olvasóhoz eljutott (de miért? - fogalmam sincs, hogy minek köszönhető). Most nincs annyi hókuszpókusz, viszont az énekesi teljesítmények most is élvezhetőek, nem bánom, hogy megnéztük. A lányom, aki a Bolondokházán egészen kikészült, nagyon unta, most "a nagyon cuki gyerekek" látványától is kicsit jobban érezte magát, akik igazán nyugodtan és odaadóan figyeltek. Most nem volt beszélgetés az áriák alatt, mert elterelő rendezői effekteket sem kaptunk hozzá.

III. A telefon

A telefont már kétszer is láttam a korábbi évadokban, így egészen biztos voltam abban, hogy Almási-Tóth András rendezésének humora hatni fog a lányomra is. És ekkor jött a malőr: ugyan a Parázsfuvolácska előtt biztosítottak minket arról, hogy "egyik produkció megvárja a másikat a kezdéssel", ez mégsem így történt, így az első feléről lemaradtunk. Ugyan csak töredéket láttunk, a lányom ez alapján is azt mondta, hogy még ez lett volna a legtűrhetőbb. Hiába, kritikus korban van, egészen extrém dolgokat vár egy opera-előadástól: jó énekeseket, akik színészként is elfogadhatóak és úgy játsszanak el egy történetet, hogy közben egymással kidolgozott kapcsolatban is vannak. Sőt: szóljon is az egész valamiről. Persze érdekes díszletekkel és jelmezekkel. Hát nem tudom, hogy ezeknek a paramétereknek mely előadások felelnek meg igazán, vagy tényleg jobb, ha 11 év operalátogatás után most már átigazol a prózai színház vonalára.

A nap még folytatódott további programokkal egészen délután ötig, de nekünk ennyi fért bele mindössze. Felemás érzésekkel, nagyon nem operára hangolva mentünk haza. Akárhogy is, de vasárnap megyek vissza mégis, mivel ismét lesz Kékszakállú és Mario is.

 

 

Címkék: Opera Bátki Fazekas Zoltán Szvétek László Várhelyi Éva Megyesi Zoltán Köteles Géza A telefon Busa Tamás Rezsnyák Róbert Zavaros Eszter Sáfár Orsolya Szemere Zita Parázsfuvolácska Cserhalmi Ferenc Rőser Orsolya Hajnalka Csákovics Lajos Poroszlay Kristóf Bolondokháza Fülep Máté Bakó Antal

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr358014493

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása