Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Lemaradtam annak idején (2012) Bella Máté első operájának bemutatójáról. Nem szándékosan, bár Wedekind darabja, A tavasz ébredése nem vonzott sosem. Jelen esetben - pénteken -  már jó pár idei (fogalmazzunk óvatosan) felemásra sikerült operabemutató után csak azért mentem a Zeneakadémiára, mert bíztam Almási-Tóth András rendezői vénájában, aki ezúttal a librettó szerzője is. Ő olyan előadásokat csinál, amelyekben van humor és van gondolat és jellemzően inkább logikusan építi fel a produkcióit, mint nem. És nem csalódtam, mert végre ez a minimálban kivitelezett produkció valóban tetszett is nekem. 45 percnyi intenzív operaélmény volt. Az UMZE Kamaraegyüttes szólistáit Vajda Gergely vezényelte.

A látványt is a rendező tervezte, aki fehér ruhákat és piros gyümölcsöket használt eszközül. Az ártatlanság elvesztésére és a halálra is jó kifejezőeszköz az, ahogy az énekesek ruháit egyre jobban elborítják a szétnyomott gyümölcsökből származó vörös foltok. (Sajnos ilyenkor mindig támadnak civil gondolataim is, részben sajnálom a málnák-eprek-görögdinnyék nem rendeltetésszerű használatát, másrészt meg aggódom az énekesekért, nehogy elcsússzanak. A tapsrendnél azért ennek a veszélye valóban felmerült.)

Az énekesek mellett ráadásul még náluk is fiatalabb táncosok (a Magyar Táncművészeti Főiskola növendékei) is bevetésre kerülnek, Kulcsár Noémi koreográfiájára. Bár korábbi esetekben (lsd. Varázsfuvola) néha nem szerettem az Almási-Tóth rendezésekben megjelenő táncbetéteket, rendszerint ezeket tartottam az előadásai gyenge pontjának, de mostanában más a helyzet (másokkal dolgozik) és már az év végi vizsgánál is meglepődve vettem észre, hogy lekötnek ezek a táncos részek is.

Lehet, hogy azért is, mert van előzménye a Cafe Budapest kortárs művészeti fesztivál keretében bemutatott előadásnak, egységesnek és kiemelkedően jó színvonalúnak éreztem az énekesek-táncosok munkáját. Az üres színpadon, amelyet később persze a szétnyomott gyümölcsök elborítottak, rendszerint az énekesek párbeszédei mellett, viszonyaik nyomatékosítására jelentek meg a táncos párok is.

A szólisták közül nekem toronymagasan kiemelkedett Hajnóczy Júlia, aki lehetséges, hogy már a korábbi előadásban is Wendla volt. Ez az az eset, amikor az énekeshez alkatilag is illik a szerep és elhisszük neki a 14 éves lányt. Jellemzően jó nagy korkülönbség van az énekesek és az általuk megformált szerepek kora között, ez most is így van, viszont egyáltalán nem tűnik fel. Elsősorban az ő drámáját éljük át.

Az előadás elején nagyon ígéretes jövőt képzel maga elé nemcsak Wendla, barátnői (Zavaros Eszter, Lusine Sahakyan, Ruszó Alexandra) úgyszintén - erről a pontról indulnak el, de a várakozásaiknak megfelelően nem felfelé, hanem lefelé a lejtőn. Szinte azonnal zátonyra futnak, még mielőtt eljutnának a felnőttkorba.  Ha nem ismernénk a történet végkimenetelét, akkor az első képtől mi is bizakodó hangulatba kerülnénk, a tiszta fehér ruhák hatása alatt. Lusine Sahakyan még egy szerepben, anyaként is megmutathatja magát. Képes arra, hogy fiatal kora ellenére súlyt adjon ennek a sorsnak is.

A történetben szereplő fiatalemberek nem kevésbé bizalomgerjesztőek  (Menyus - Rab Gyula, Marci - Ódor Botond), egyedül csak Horti Lilla kapott ellenszenves karaktert az igazgatónő szerepében. Gaál Csaba egy rövid jelenet erejéig szintén feltűnik, mint álarcos úr.

Kerek és befejezett a történet, egységes a minket érő zenei hatás is. A téma miatt, amely a fiatalok útkeresési próbálkozásait vizsgálja, hogyan birkóznak meg saját szexualitásuk kibontakozásával, optimális lenne azt az előadást a célközönséghez eljuttatni. Elgondolkodtam azon, milyen lenne ezt az előadást operakalandként játszani, előkészítő drámafoglalkozással, előadást lezáró megbeszéléssel. Egy opera igazán közel is kerülhet a mindennapi élethez, nem pusztán gyönyörködtetés-szórakoztatás lenne a funkciója - esetleg erre rájönnének a  diákok is.

 

Címkék: Opera Zeneakadémia Almási-Tóth András Bella Máté Hajnóczy Júlia Gaál Csaba Zavaros Eszter Rab Gyula Ruszó Alexandra Lusine Sahakyan Ódor Botond A tavasz ébredése

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr237953502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása