Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Mostanában az a benyomásom, hogy elég sokan és sokfelé próbálkoznak operabeavató programokkal. Az Operaház berkein kívül is felismerték, hogy közönség nélkül nem megy. Ma este az Óbudai Társaskörben fázisbemutatót tartottak (az utolsó zongorás próbát) Purcell: Artúr király című dramatikus operája alapján.

Az 1691-ben született eredeti mű is tartalmaz prózai betéteket, de a jelenlegi formájában jelentősen megrövidült, hogy beférjen egy 45 perces iskolai énekóra keretei közé. Philipp György és csapata Óbuda iskoláiban szándékozik elsősorban fellépni a későbbiekben, a Danubia zenekarral kiegészülve.

Ma este nem volt túl sok néző ezen a nyilvánosan meg nem hirdetett előbemutatón, viszont szerencsére több gyerek is eljött. Igaz, hogy alsótagozatosaknak szánják az előadást, de a jelenlévő 2-6 éves korosztály (ők domináltak) szintén nagyon élvezte. A fiam számára hatalmas élmény volt, hogy az előadásban lovagként szerepelhetett, történetesen Artúr oldalán. Alakulhatott volna a sors úgy is, hogy a szászokhoz kerül, mivel 3-3 fővel bővült mindkét oldal, és elég egyenletesen kerültek kiosztásra a kardok és pajzsok is. 

Az előadás előtt a mű átírója, Philipp György tartott egy kis bevezetőt is, amely engem leginkább a Szentivánéji álomra emlékeztetett. Most is hasonló módon tudtuk meg, hogy mire is számítsunk. A gyerekek miatt behívták előre Ambrus Orsolyát, aki az elején szász vitézt játszott és elmagyarázták nekünk, hogy nem kell félni: " a bajuszos lány nem félelmetes". Én nem tudom, hogy a gyerekek enélkül féltek volna-e vagy sem, én remekül szórakoztam ezen a bevezetőn.

Miután az eredetit nem ismertem ( ugyan közben felismertem, hogy a híres "cold song" ebből van), így én azzal a feltételezéssel érkeztem a helyszínre, hogy az egész mű az Artúr történetet fogja taglalni. Most utólag elolvasva a tartalmát, csak azt állapíthatom meg, hogy attól is jelentősen eltértek. Az volt az érzésem, mint amikor egy repülő hosszú nekifutás után felszáll: az eleinte még valóban Artúrral és a szászokkal foglalkoztak, de utána a jelenetek egyre kevésbé kötődtek a kiindulóponthoz, viszont közös vonásuk volt, hogy az előadók igyekeztek minél viccesebb megoldásokat találni és feltétlenül lekötni a közönséget. (Ez sikerült, a fiam kifejezetten sajnálta, hogy ilyen rövid volt a program. Lehet, hogy kétszer ennyi ideig is képes lett volna követni az előadást.)

 Intenzív poénokkal kezdődött a darab: a szászok lovakat áldoztak. Egy műanyag fehéret, és két pónit: egy lilát és egy rózsaszínt. Utóbbi még beszélt is, de a lemészárlása után, amikor le is kapcsolták, akkor már nem. Ezt követte a gyerekek bevonása, amely erősen improvizatív volt. Amikor harmadikos gyerekeknek játsszák majd, nyilván sokkal intenzívebben fognak részt venni, de a mai gyerekek jellemzően ácsorogtak és nézegettek. Ez persze egészen természetes, az alkotók feltehetően a "cukisági faktorral" számoltak, amikor a gyerekeket színpadra küldték. A fiam csodásan érezte magát, és ugyanez a szereplési lehetőség az alsósokat is megfogja majd. Ha ez nem viszi közel őket az operához, akkor semmi. (Holnap meglátjuk, hogy a fiam mennyire hasonlít Vilmára, több eseményre is elviszem, mind a Kolibri, mind az Operaház programjaira - kíváncsi vagyok, hogy miként fognak rá hatni.)

A hangszerelés helyenként erősen idézte a musicalek zenei világát, feltehetően a fiatalabb generáció ízléséhez való közelítés céljából.

Mikecz Kornél a jeges jelenetben frenetikus hatású volt. Láttam már a művészt az Opera amoraléban is, de szerintem ezen kívül is, nem egy alkalommal. Most bevéstem, megjegyeztem, számon fogom tartani őt is. János is ezt a részt szerette, amikor négyen remegtek egy nagy nejlon alatt, amely elvileg a jég és Csereklyei Andrea tavaszként/szerelemként kiolvasztja őket. 

Anglia egy nagy kirakós formájában jelent meg, elég eklektikus kivitelben. (Lehet, hogy később lesz az operához foglalkozás is, és a gyerekeknek kell összeraknia? Így annyira sok értelmét nem láttam, de nem is én vagyok a célközönség, az már igaz.)

Az előadás végére már nagyon eltávolodtunk Artúrtól, fénykép-fejek formájában megjelent a jelenlegi angol királyi család, Diana vezetésével. Múlt és jelen összekötődött, a szereplők viccesek voltak a kiegészítő fejükkel, de én személy szerint annyira nem tudtam mit kezdeni ezzel a lezárással.

Lényeg a lényeg, nem mentünk hiába. Szórakoztunk, foglalkoztunk a művel, és a jövőben ha meglátom kiírva egy hangversenyprogramban az Artúrt, akkor számíthatnak a részvételemre...

 

 

 

Címkék: Opera Óbudai Társaskör Mikecz Kornél Philipp György Ambrus Orsolya

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr946673913

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása