Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (82) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (96) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (20) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (21) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (30) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (22) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (47) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (21) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (27) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (104) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (118) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) Opera (635) opera (26) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (50) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (63) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (25) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (59) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (21) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (36) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (26) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (28) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (26) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (105) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (20) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (35) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

2004-ben született meg Térey János drámai költeménye, Wagner Ringjének XXI. századi prózai újragondolása, amely első találkozásra különösen merész ötletnek és megvalósításnak tűnt. Szellemi kaland és/vagy provokáció a Wagner-rajongóknak, azoknak pedig, akik még nem estek a Gyűrű fogságába, út lehet a germán mondakör, illetve Wagner megismeréséhez is – ez sem mellékes funkció.

A székesfehérváriak NAGYSZÍNPADI előadása alkalmanként akár ötszáz nézőnek nyújtja ezt a nagy lehetőséget, egészen hihetetlen, hogy a mai válságos időkben egy vidéki kőszínház ilyen merész előadásba bele mert fogni. Hatalmas vállalás a székesfehérvári társulat részéről, amely a teljes műből készült és a leköszönő igazgató, Szikora János rendezése.

Menetidő: 3 óra egy szünettel.
ring11.jpg

A Wälsung, Gibichung és Nibelung-cégcsoportok hatalmi harca nagyon sok ponton emlékeztet Az istenek alkonya cselekményére, viszonyaira, és a szereplők nevei ki is emelik ezt a párhuzamot. Istenek nem lépnek színre, csak hivatkozási alapként említődik Donner és Wotan, hiszen ezt a világot még látszatra sem ők alakítják, hanem az emberek, akik még annál is kevésbé szerethetőek, mint Wagner tetralógiájában. Térey egyáltalán semmi vonzót nem mutat nekünk az iparmágnások és pénzügyi befektetők világában, sőt mindent megtesz, hogy a látottak kellően taszítsák a mezei nézőt és ha eddig esetleg szeretett volna egy cégcsoport tulajdonosa vagy ügyvezető igazgatója lenni, ezt a vágyálmát végképp felejtse el. Figyelem: az előadásban sok a durva akció és szó, erősen 18+-os!


ring5.jpg

Nagy kérdés, hogy mennyire érezzük magunkat megszólítva, miként hat ránk a mű főszereplőinek tragédiája, találunk-e bárkit, akinek a sorsa fontossá válik számunkra.

Jelen esetben a szokásosnál is kiemeltebb szerep jut a dramaturg Selmeczi Beának, hiszen az alapmű 440 oldalas, és nem praktikus ötórás előadást csinálni belőle. Eredetileg hosszabbnak indult az előadás, ennek szólhatott a 18 órai kezdés, de már erre a premier előtti estére is jelentősen rövidült, kimaradt belőle még az első szünet is. Ennek köszönhetően a második rész ténylegesen jelentősen rövidebb, mint az első, és még rövidebbnek is érződik ahogy az események haladnak a végkifejlet felé…
ring9.jpg

Míg a sokszor egymást követő négy estén előadott Wagner zenedráma esetén nem merülhet fel a részek összevonása (tisztán körülbelül 14 órányi zenét kellene tömöríteni), Térey szintén előjátékból és három színdarabból álló szövegének húzások nélküli bemutatására egyetlen színház sem gondolhat.

Az előadás nagyban támaszkodik a látványos kivetítésre – ez a meghatározó, nincs nagy épített díszlet, csak felületek, amelyeken pillanatok alatt változik a kép. Ebben a közegben nincs semmi stabilitás, bármi megeshet, az erőviszonyok is gyorsan változnak. Az, hogy a kivetítés, mint megoldás mennyire tetszik valakinek, nagyban függ, hogy mennyire szokta meg – pesti előadásokhoz viszonyítva nem újdonság, a célt jól szolgálja.

 ring10.jpg

Hiába a látvány, sőt a színház által is reklámozott humanoid robot megjelenése, amely tényleg nagyban hozzájárul az előadás végi csattanóhoz, a hatás mégis elsősorban a színészeken múlik.

A szálakat – ahogy Wagnernél is – Hágen mozgatja, ő a fő imposztor-intrikus, és ez a nagyformátumú feladat eltalálta Gáspár Sándort, végig fenn tudja tartani az érdeklődésünket. Egészen kitűnő, „csak” színészetével eléri azt a mély hatást, amelyhez a Wagner-szereplőnek a zene is ott van segítségképpen. Ha a darab színrevitelének csak az lett volna a célja, hogy eljátszhassa ezt a szerepet, már megérte. Aki kedveli a színészetét, annak nincs mit megfontolnia, ott a helye ezen az előadáson is.

 A többi szerepben is erőteljes színészeket látunk, akik képesek súlyt adni a karaktereiknek. (A teljes szereposztás a színház honlapján elérhető.)

ring8.jpg

Sághy Tamás Siegfriedje talán az a szereplő, aki legmesszebb áll Wagner ostoba és nagyon tapasztalatlan fiatal hősétől – ez a Siegfried esetleg a túlzott magabiztosságában hasonlít rá. Persze, ha a karaktereket egyenként nézzük meg, akkor azért kitűnik, hogy Térey eleve nem egy pontos átiratot készített, inkább csak elrugaszkodási pontnak használta a Ringet. Erre utal Brünnhilde megváltozott viselkedése, aki Gutrunéban nem a riválisát látja, hanem potenciális új szerelmesét. Ez a leszbikus kapcsolat biztosan az előadás egyik legprovokatívabb eleme lesz, és talán sokaknál a biztosítékot ki is üti a két nő táncával együtt…- aki tudja magáról, hogy ezt nagyon nem bírná, jobb, ha előre felkészül.

 ring12.jpg

Engem Ballér Bianka és Ladányi Júlia kettőse meggyőzött, éreztem a köztük legalább kis időre megteremtődő harmóniát. (Nem sok ilyen fogódzó van a történetben, ez itt nem a remény színháza.) Rájuk nézve azonnal eszembe jutott, hogy milyen jól állna nekik egy Helena-Hermia kettős is a Szentivánéji álom-ban. (Igen, ez a vidéki színjátszás tragédiája, a rövid sorozatok, amelyről nagyon könnyű lemaradni. Most a blogírás idején a színészek korábbi szerepeire is rápillantva látom, hogy 2022-ben volt is egy nagyon ideális szereposztású Szentivánéji Székesfehérváron, amelyben épp rájuk osztották ezeket a szerepeket. De sajnálom, hogy kimaradt ez is.)

 ring14.jpg

Felvillanyozóak „dj Kőrösi” és „dj Kuna” megjelenései, Kádas József rappelése.  Sarádi Zsolt Gunther, Trokán Péter pedig Alberich karakterét teszi emlékezetessé.

Aki kedvet kapott menet közben az eredeti Ringhez, az itthon leghamarabb 2026 júniusában juthat hozzá majd. Ebben az előadásban a mitológiai történethez komponált eredeti zenéből mindössze Siegfried gyászindulója hangzik el, viszont az előadás elején és még egy későbbi hangsúlyos ponton is megjelenik egy részlet a Tannhäuser nyitányából. Akit ez a zene megérint, annak viszont idén júniusban két alkalma is lesz (szintén a Müpában), hogy rendkívül jó szereposztásban megismerhesse. Ez ritka jó lehetőség, mellékszálon ajánlom.

 ring13.jpg

PS. A Térey-műnek ez mindössze a harmadik bemutatója volt, amelynek esélye van arra, hogy jelentősen több nézőt elérjen, mint a korábbi két produkció összesen, még akkor is, ha tudjuk, hogy vidéken hosszan nem maradhat műsoron egy előadás.

Legendás előadássá vált Mundruczó Kornél négyórás "túlélőtúrája", amelyet 2004 októberében a Proton Színház mutatott be a Budavári Sziklakórházban Térey János frissen írt tetralógiájának harmadik részéből. Aki látta, nem felejti, az akkor éppen virágkorát élő Krétakör Színház színészei miatt sem, akikre még húsz év után is jó visszagondolni. Ha a lakópark szót hallom bármikor, automatikusan ez jut eszembe és persze Térey, aki sajnos nem érhette meg ezt a nagyszabású újabb bemutatót.

A vándorlós előadások mindig különlegesek, nehéz velük később versenyre kelni, így nem csoda, hogy tíz évig nem próbálkozott meg a mű színpadra állításával senki. 2014 áprilisában az Ódry Színpadon A Nibelung beszéd címmel jött az újabb kamaraelőadás, a Padlás nézőterére szintén csak kevesen férhettek be. Azóta tizenegy évnek kellett eltelnie eddig a nagyszínpadi bemutatóig.

Székesfehérvár szerencsére jól elérhető, A Nibelung-lakópark-ról még vonattal is vissza lehet jutni Pestre, érdemes a kalandra vállalkozni és elolvasni előre vagy akár utólag az eredeti művet is.

ring15.jpg

PS. 2. A fotókat Nagy Norbert készítette. Az FMH galériáján további képek is megtekinthetőek.

PS.3. Tájékoztató anyagok a színház FB-oldaláról az előadás megértéséhez:

vilagfa.jpg

 

 

 

ring1_1.jpg

Címkék: Székesfehérvár Gáspár Sándor Kuna Károly Térey János Sarádi Zsolt Trokán Péter Selmeczi Bea Kőrösi András Kádas József Szikora János Sághy Tamás Benedek Mari A Nibelung-lakópark Kozáry Ferenc Szendrényi Éva Decsi Edit Kelemen István Ballér Bianka Gréta Ladányi Júlia Molnár G. Nóra Keller János Lelkes Botond Rovó Tamás Reiter Zita Stauróczky Éva Frindik Nóra

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr9318842736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása