Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A III. éves színészosztály vizsgája volt ma az Ódry Színpad padlásán. Rába Roland, Bagossy László és Pelsőczy Réka közös osztálya ez, akik most kezdenek majd egyre sűrűbben feltünedezni a különböző színházak előadásaiban. Sőt, nem is olyan rég ezek közül a diákok közül jó néhány be is mutatkozott az Örkény Színházban, a Hamletben.

A mai előadásban a férfi színészek közül egyértelműen Patkós Márton tűnt a legdominánsabbnak, még úgy is, hogy rajta kívül két másik egyetemista is szintén megkapta Hagen szerepét (Jéger Zsombor, Dékány Barnabás). Erősebb jelenlétet mutatott Patkós Máté mind a Siegfriedként fellépő Dóra Bélánál és a Gunther szerepét játszó Szabó Sebestyén Lászlónál is. Nála a teljes mezőnyből csak Pálya Pompónia alakítását éreztem érettebbnek és hangsúlyosabbnak, aki formátumos Brünnhilde lett már így harmadévesen is. Kókai Tünde ideális párja volt Gutruneként.

A rendezést Rába Rolandhoz kötik, aki annak idején a Térey János darab nagyszerű és most már legendás előadásában szerepelt. A Krétakör Mundruczó Kornél rendezésében a Budavári Sziklakórházban vándorló előadásnak mutatta ezt be. Megközelítőleg negyven-ötven néző vándorolt teremről teremre a labirintusban és a tetralógia harmadik részét (Hagen avagy a gyűlöletbeszéd) nézhettük meg hol állva, hol padokon szorongva, hol pedig ágyakban fekve. A nem könnyű szöveg a lehető legizgalmasabb helyzetekben hangzott el, igyekeztek a nézők figyelmét fenntartani a rengeteg váltással. (Azon kívül, hogy nagyon szeretem a Wagner tetralógiát, sőt ezt a Térey-darabot és még a krétakörös színészeket is kedveltem, azt az előadást azért se felejteném el, mert egy ágyba lettem beosztva Udvaros Dorottyával, aki nézőként volt akkor jelen…ez azért nem gyakori helyzet egy mezei néző számára.)

Jelen esetben Rába Roland mintha szándékosan esemény-mentes előadást akarna, a legteljesebb mértékben eltérve az előképtől. A szöveget tavaly kezdték el a diákok egy beszéd vizsgára tanulni, ez is szerepet játszhat a rendezés stílusának kialakításában. Első egyértelműen a szöveg, azt akarták, hogy az hasson.

Egy sorban ülnek a színészek és csak ritkán fordul elő, hogy néhányan eléjük vagy mögéjük lépnek. (A Bagossy-hatás is érezhető, neki is voltak ilyen ülő-színházi kísérletei.) Természetesen, mivel olyan nagyon sok a statikus jelenet, az összes olyan, amikor konkrétan látunk is valamiféle történést, különleges jelentőséggel bír. A nézőnek megkönnyebbülést is okoz, mert nem minden harmadéves színészpalánta képes az összes megszólalását annyira érdekessé tenni, hogy az minden külső akció nélkül is hatna. Valószínűleg ehhez kellenek majd a színészként eltöltött évek, hogy valaki érdekes lehessen egészen eszköztelenül is. Látni erre példát, megmaradt bennem pl. Makranczi Zalán hetekkel ezelőtt elmondott három perces monológja, amely natúrban is hatott. (Művház 6. – Hetedik rész:ma, ápr. 6-án!) Irreális elvárás lenne kezdőktől rögtön ezt a csúcsteljesítményt várni, de már most látszott, hogy időről-időre ezek a színészek is életre tudják kelteni a nehéz szöveget. Nem mindig, nem mindenki és nem folyamatosan, de így is van sok jó pillanat, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy vannak üresjáratok is. Nagyon jók a rap-számok, és a legtöbb Patkós Márton megszólalás, illetve kisebb villanásokhoz jutó Novkov Máté és Böröndi Bence számos szövege, a Brünnhilde-jeleneteknek pedig szinte mindegyike.

Átjött a történet mondanivalója is, nyomatékot kapott a főgonosz-terrorista törpe alakja is azzal, hogy megháromszorozódott (bár valószínűleg ennek alapvetően praktikus okai lehettek, több a színész, mint a feladat a darabban)." Emberbe zárva lenni nem jó" –  Hágennek ez a megállapítása egészen nyilvánvaló, ha a darabot valaki megnézi. Ilyen nyavalyás az életünk, tele pótszerekkel, erőszakkal, szeretetlenséggel. Az előadás számos szereplője szenved, kompenzál, kínlódik. Borzasztó ez a XXI. századi életünk, amelyben minden a pénz és a karrier körül forog. Ezek az alapvető gondolatok megfogalmazódnak ebben az előadásban is. De legalább van színház is – teszem hozzá én, ha már a kőrist is kivágják, a tornyot felrobbantják. Valami csak marad nekünk.

Összességében annak is örülni lehetett, hogy hosszabb idő után a szöveg egyáltalán megszólalt színpadon. Én nagyon nem bánnám, ha egyszer egy nagy és magát fontosnak tartó kőszínházban mutatnák be a teljes tetralógiát, akár egy egész napos maraton formájában. De amíg ez a csodás esemény be nem következik, minden alternatívának örülni kell, örülni feltétlenül.

Címkék: Bagossy László Rába Roland SZFE Pelsőczy Réka Nibelungbeszéd Kókai Tünde Patkós Márton Pálya Pompónia Böröndi Bence

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr485957292

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása