Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (82) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (96) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (20) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (21) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (30) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (22) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (47) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (21) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (27) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (104) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (118) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) Opera (635) opera (26) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (50) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (63) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (25) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (59) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (21) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (36) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (26) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (28) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (26) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (105) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (20) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (35) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Két óra 15 perc kellemes szórakozást kap az, aki a Kozák András Stúdióba elmegy Kék róka nézőbe.

Köztudott, hogy Herczeg Ferenc legnagyobb színpadi sikere a Kék róka volt, ettől függetlenül kevesen gondolnák, hogy 1917-ben írta, hiszen a darabból a háború hangulata teljességgel hiányzik, még csak egy félmondatban sem merül fel. A boldog békeidőkbe visz vissza, egy professzor hűvösvölgyi villájába, ahol egy idő után a madárcsicsergés is unalmassá válik, és kalandszámba mehet egy-egy bevásárló körút, avagy vadászat a kék rókára…

Ez a közeg és nyugalom már száz éve se volt meg, de azért kitartóan vágyakozhatunk rá, egy olyan világra, amikor valaki zavartalanul elmerülhet Magyarország édesvízi hidráinak tanulmányozásában, nem tereli el sem a nagypolitika, sem gazdasági válság. Ez elérhetetlenül messze van, és Cecile sem aggatna a nyakába semmilyen rókát, hiszen a környezetvédők tiltakozásának köszönhetően az állati szőrmék hordása azóta már kiment a divatból. A történet így nem tűnik korszerűnek, viszont nem is avult egészen el: a szerelem nem ment ki a divatból, jók a szerepek is, így érdemes volt műsorra tűzni.

kekborito.jpg

Ahhoz képest, hogy milyen jó szerepek vannak ebben a darabban, több, mint száz év alatt mindössze 15 rendezésről találunk adatot, és ezekből én is csak kettőt láttam, bár szeretem ezt a romantikus komédiát. Ennek talán az a legfőbb oka, hogy 1999 novemberében a Madách Színház stúdiójában túlságosan is jó lett az első élményem. Für Anikó megteremtette a papírforma szerinti varázsos Cecile-t, aki után már nehéz elképzelni mást, és ráadásul Bíró Kriszta Lencsiként hasonló tökéletességgel hozta a helyére pályázó másik nőt. A 2012-es játékszíni előadás később nem homályosította el az első találkozás emlékét, már csak azért sem, mert különösen elégedett voltam a Madách előadásának minimalista, mégis kifejező látványvilágával is, amely akkor még számomra újításnak is érződött.

kek8.jpg

Nemcsak erre, de az összes Molnár Ferenc vígjátékra, illetve az 1945 előtti ún. társalgási színművekre is igaz, hogy minden modernizálást ledobnak magukról, muszáj őket „stílusban tartani”, egy oda nem illő kellék is kellemetlenül hat. Nem lehet velük nagyot villantani, mert az „észrevehetetlen rendezések” hatnak igazán. Amikor valaki egy ilyen darabot markánsan átalakít, úgy jár el, mint amikor egy sebész egy egészséges embert műt meg – csak rontani tud a helyzetén. Néha persze még ezt is túl lehet élni, ahogy a legjobb darabok akármilyen rendezői beavatkozás után is nézhetőek maradnak.

kek5.jpg

Jelen esetben nem volt veszélyben a darab, Bagó Bertalan tíz éve a szegedi Kisszínházban is rendezett már Kék rókát, most is hagyta érvényre jutni a jól kiválasztott színészeket, akiknek csupa hálás és még hálásabb szerep jutott.

Egy bökkenő azért van: feltételezésem szerint a költségvetés szorítása hathatott ki Vereckei Rita látványterveire. A színpadképre nézve az 1999-es (szintén) stúdióelőadás megoldását sírtam vissza.

kek6.jpg

A Madáchban sem lehetett igazán jelentős forrás a kisszínpadra szorult prózai előadásokhoz, így épített díszlet helyett pár korabeli bútort használtak, mi nézők pedig körbevettük a játszókat – a közelség kárpótolt minket, mi pedig egy igazi szalonba képzelhettük magunkat.

Jelen esetben az előadás végéig sem békültem meg a linóleummal, amely persze egy nagyszínpadon játszódó történetnél tökéletes megoldás lehetett volna. A stúdióban túl közel vagyunk a színpadhoz, így ez a linóleum illúziógyilkos volt, ahogy a bajuszokról és a parókákról is látszott, hogy ragasztottak, ugyancsak művivé tették a látványt, akárcsak a háttérkép.

kek7.jpg

A színészek ruháit már jobban eltalálták, egyedül Lencsi, illetve akkor már Lóna – Varga Lili – utolsó öltözéke volt az (ld. fent), amelyet soknak éreztem: ez már karikatúrát csinált a szegény lányból, aki a biztonságos feleség posztját elhagyó Cecile helyére lépett. Nehéz volt elképzelni, hogy ugyanaz a személy készítette az első felvonásban a gyönyörű és ízléses rajzot, amelyet a zöld mappa rejt (ld. lenti kép), mint aki ezt a göncöt magára húzta az előadás második részében.

kek2.jpg

A darabban pedig nagyon fontos épp ez a folyamat, miként alakulnak át Pál, a professzor mellett a szegény és szép fiatal lányok egészen egyformán – neki talán mindegy is, hogy ki tölti be mellette a feleség szerepét, hiszen úgyis csak a kutatása érdekli. Felcserélhetőek vagyunk, helyzetek vannak, folyamatok és szerepek – ez jutott eszembe nézés közben, bár ehhez lehet, hogy annak is köze volt, hogy a múlt héten éppen Háy János Boldog boldogtalan c. könyvét olvastam, és ez minden színházi élményembe is beleszűrődött.

kek1.jpg

Pál szerepe nagyszerűen illett Kricsár Kamillra, ahogy ezt előre is sejteni lehetett. Ugyan a darab középpontjában Cecile van, mégis érdekessé és szerethetővé vált ez a könnyen befolyásolható férfi, aki talán azért menekült a hidráihoz, mert a nőkkel szemben kevéssé tudta a saját érdekeit érvényesíteni. Játékát egészen természetesnek éreztem – ebben a közegben is otthonosan mozgott.

kek3.jpg

Míg Pál „papucs-férj alapanyag”, a másik két férfi tipikus házibarát és agglegény – lehet, hogy a nőktől ők még jobban félnek. Andrássy Máté Sándora elegáns és vonzó, nem csoda, hogy sokáig nem tarthatja meg önállóságát. Trill báró, azaz Imre Krisztián nőhódításairól („önbizalomerősítő kapcsolatairól” Háy János szavaival), csak hallomásból értesülünk, és az sem válik igazi tét-kérdéssé, hogy Cecile-lel meddig jutottak.

kek4.jpg

Kiss Diána Magdolna a címszerepben az elejétől kezdve erőt mutat, elhisszük neki, hogy tetszés szerint az ujja köré csavarja mindhárom férfit. Nagy kérdés, hogy eddig miért nem forszírozta a férj-váltást, talán kényelemszeretetből, vagy megszokásból. Mondanám, hogy ő is tudta, hogy előbb-utóbb mindenkit átalakít a szerep, amelyet felvállal és Sándor férjként már biztosan nem lesz olyan izgalmas, mint amilyen elérhetetlen házibarátként volt.

De ezt az átalakulást a darab már nem mutatja nekünk, így akár képzelhetünk nekik romantikus boldogságban töltött hosszú éveket is a happy end után. Mi pedig örüljünk ennek a szórakoztató kellemes estének.

kek9.jpg

PS. A fotókat Mándi Emese készítette és a színház FB-oldalán megtalálhatóak.

 

 

Címkék: Székesfehérvár Madách Színház Bagó Bertalan Kiss Diána Magdolna Játékszín Kék róka Andrássy Máté Vereckei Rita Varga Lili Kricsár Kamill Imre Krisztián Márk

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr4118843082

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása