Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (37) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Opera (633) opera (25) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (54) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (100) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Gimesi Dóra, akinek három héttel korábban volt a legutolsó bábszínházi bemutatója (a feltétlenül nézendő A szomjas troll) újragondolta Hamupipőke történetét. A 6+-os korosztálynak szánt kétrészes előadás többet akar a mese reprodukálásánál. Ebben a XIX. századi Angliába helyezett történetben a címszereplő árva lehetőségei még annál is korlátozottabbak, mint amilyenek ma lennének. A lányoknak azért mindig nehezebb? - akár ezen is elgondolkodhatnak azok az alsósok, akiket erre az előadásra visznek el a szüleik, vagy az osztályfőnökük.

hamuborito.jpg

Kuthy Ágnes rendezésében a bábszínészek „igazi” színészként is jelen vannak, ahogy a Bábszínház legtöbb más előadásában is, ugyanakkor az előadás nagymértékben támaszkodik az árnyjátékos technikákra, amelyek kétségtelenül gazdagítják a vizuális hatást, ahogy a mellékelt fotókon is látszik. (A rendező látványtervező partnere Michac Gábor, neki is jár a kredit, ahogy a fénytervező Szondi Györgynek és a zeneszerző Pirisi Lászlónak ugyancsak.) Hatan csak az árnyakat keltik életre a háttérben – Bánky Eszter, Juhász Ibolya, Karádi Borbála, Kemény István, Kovács Katalin és Rusz Judit -, az előadás le is leplezi őket, és ezzel talán még inkább érdeklődést kelthet a gyerekekben, akiket nemcsak a történet, de az előadás létrehozásának titkai is érdekelhetnek.

hamu2.jpg

A siker legnagyobb titka mégsem a látvány, a leleményes árnyjáték, hanem a címszereplő - Csarkó Bettina - szerethetősége. Nem a szokásos sérülékeny naivát látjuk, hanem egy érdeklődő, az új találmányokra kíváncsi fiatal lányt, akinek minden bizonnyal jelentősen egyszerűbb élete lett volna, ha netán fiúnak születik. Az egész előadás folyamán tudunk neki drukkolni, így nagy katarzissá válik a happy end. (Az eget rengető tapsorkán kifejezte, hogy a nézőkben milyen erős vágy van arra, hogy egymás karjaiba omló boldog fiatalokat lásson. Kár, hogy a történet ezen a ponton véget is ér, csak abban reménykedhetünk, hogy a boldogság megmarad. Hamupipőke és a Herceg együtt utazik el hosszú hónapokra, lesz idejük kapcsolatuk építésére időt fordítani.)

hamu6.jpg

Persze, ezt az ideális, házasságbarát megoldást a kellően vonzó Herceg – L. Nagy Attila – nem is választhatná, ha nem lenne egy megfelelő embere a kényes feladatra. Leopold, azaz Tatai Zsolt a történeten belül egyszer már bevált helyettesnek, mivel rá vár a trónörökös képviselete, a nagy happy end számára kevésbé lesz kényelmes. (Amennyiben hajlunk a történetek továbbgondolására, akkor erre jutunk.) – Ha már Tatai Zsolt szóba került: ebben az ajánlómban is jelezném, hogy a Bábszínház tavalyi évadának egyik legjobb előadása, a Péntek úr csodálatos barátai megint nézhető lesz novemberben.

hamu5.jpg

A társulatban szerencsére több karakteres ifjú színésznő is játszik, akik ugyanúgy lehettek volna címszereplők. Mindenki nem lehet Pipőke, de a mostohalányok szerepe is nagyon fontos, és legalább ez is jól kiosztható volt. Amália és Emília szerepeiben Pájer Alma Virág és Podlovics Laura látható, akiket korábbi előadásaik után szintén örömmel néztem most is. Hannus Zoltán lehetne jóval többet színen, de hát tudjuk, hogy az egész Hamupipőke-tragédia alapja az apa hiánya, így nincs mit tenni. Pallai Mara kellően ellenszenves mostoha, de mintha a szokásostól eltérően érzékeltetné annak az esélyét, hogy akár el is fogadhatta volna a harmadik lányt a magáénak – nagyon kis apróságon múlt ennek a félrement kapcsolatnak a sorsa, ahogy rendszerint a való életben is történik. Nem volt kétdimenziós figura egyik „negatív” szereplő sem, és ez talán a maximum, amit el lehet érni egy Hamupipőke elmesélése során.

hamu1.jpg

A színház ehhez az előadáshoz „Mozgató” foglalkozást is készít, amely alkalmas lesz az élmény közös feldolgozására egész osztályoknak is, amelyen nyilván szó lehet mind a történet által felvetett kérdésekről, a hamupipőkeségről általában, de a bemutatott korról és az előadás formanyelvéről is, feltehetően minden esetben igazodva a gyerekek korához.

Lehetséges, hogy ezt az előadást az alsósoknál jobban értékelné az ötödikes-hetedikes korosztály, illetőleg azok a gyerekek, akiknek esetleg lehet valami háttértudásuk a XIX. századi Angliáról is. Ez jutott eszembe a nézés közben, miközben visszagondoltam arra a jegypénztári incidensre, amelynek a kezdés előtt tanúja voltam.

A Bábszínház minden felületén hangsúlyosan kommunikálja, hogy mely korosztály számára készítette az egyes előadásait és a jegyvásárlásnál piros felirat hívja fel a figyelmet a korhatárra. Ennek ellenére egy néző meglehetősen erőszakosan akarta mindenáron bevinni három-négyéves forma gyermekét és durván fenyegetőzött.

hamu7.jpg

Természetesen mindig vannak érettebb gyerekek, akiket előkészítéssel el lehet vinni akár egy felnőtteknek szóló előadásra is, ahogy én is megtettem egyik-másik gyermekemmel, de egészen biztosra sosem mehetünk, és nemcsak a többi nézőt zavarja meg egy kisgyerek riadt sírása, ha nem neki való előadással szembesül, hanem traumatikus hatású is lehet. Könnyen elképzelhető, hogy egy rossz élmény után már nem lesz kedve ismét elmenni egy bábelőadásra.

Meg kell érteni a Bábszínház álláspontját és érdemes kivárni az időpontot, mire a gyerek belenő az adott előadásba – szerencsére a Bábszínház legjobb előadásai évekig műsoron vannak, így valóban elmondható, hogy nem marad le senki. (A Semmi-t akkoriban mutatták be, amikor ezt a blogot elkezdtem írni…- több, mint 11 éve annak is, azóta is műsoron van.) 

hamu8.jpg

PS. A fotókat Piti Marcell készítette, a Budapest Bábszínház Fb-oldalán több is megtalálható.

Címkék: Hamupipőke Kemény István Pallai Mara Tatai Zsolt Gimesi Dóra Bábszínház Szondi György Pirisi László Kovács Katalin Hannus Zoltán Kuthy Ágnes Michac Gábor Rusz Judit Bánky Eszter Kovács Domokos Pájer Alma Virág Juhász Ibolya L.Nagy Attila Podlovics Laura Csarkó Bettina Karádi Borbála

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr2918712914

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása