Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (83) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (97) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (40) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (21) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Bodor Johanna (20) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (22) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (31) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (26) Cseh Antal (48) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (285) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fehér László (20) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (27) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) Fröhlich Kristóf (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Füzér Anni (20) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (22) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (21) Hamvai Kornél (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (22) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (23) Izsák Lili (29) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (25) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (28) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (48) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (57) Kamra (42) Kardos Róbert (22) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (28) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (28) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (37) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (105) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (119) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (32) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) Opera (636) opera (27) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (64) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (51) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (65) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (26) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (60) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (22) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (37) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (27) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (40) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (29) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (61) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (23) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (27) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (109) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (21) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Városmajori Színpad (20) Vashegyi György (36) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Egy évvel az Equus bemutatója után újra egy különleges formájú előadást rendezett Hargitai Iván, mindössze száz nézőnek. Az előadás a nézőtéren és a színpadon is játszódik, sőt ezúttal mi nézők sem maradunk a helyünkön.

Néhány praktikus tudnivaló ehhez a száz perces, szünet nélküli látványos előadáshoz:

horvath_csenge.jpgKözépen Leonardo felesége: Horváth Csenge 

Az élmény az előcsarnokban kezdődött, ahol a kezdés előtt gyülekezőknek a rendező beszélt a szerzőről és barátairól – láthatóan nem tekinti alapnak, hogy Garcia Lorcát mindenki ismeri, aki az előadásra jegyet vett. Biztosan igaza van, de ez azért szomorú. (Aki nem tudja, hogy miről szól a darab, az is könnyen követni tudja majd a cselekményt, aggodalomra semmi ok.)

Kevesen lehetnek azok, akik úgy mennek a József Attila Színházba, hogy látták még 1996-ban Novák Eszter emblematikus előadását az akkor még Székely Gábor által irányított Új Színházban és egy életre megjegyezték. (Ez ebben az esetben hátrány, azt az élményt ez az előadás nem tudja legyőzni, sőt inkább visszahozta újból.)

Ez az előadás ennyire mélyre nem mehet, de ez azt is jelzi, hogy közel 30 év alatt a világ is rengeteget változott. Ezúttal nem sorsszerűnek és kikerülhetetlennek tűnt a vérbosszú a menyasszonyszöktetés után, hanem ostobaságnak. Végignézve a játszókon, sokkal természetesebb lett volna, ha túllépnek a történteken és nem gyűlölködnek.

anya.jpgA vőlegény és anyja - Molnár Zsuzsanna és Fekete Gábor

Lehet, hogy igazából ez is a jó impulzus, ha ezzel megyünk haza – mire vezet az ellenségeskedés? Kinek jó ez? Miért kellene az egymás iránt szenvedélyesen vonzódóknak külön életet élni, és miért ne mehettek volna el együtt bárhova? Minek a túl sok kötöttség?

Hargitai Iván elmondta nekünk az elején, hogy nem akar múzeum-színházat mutatni (ezzel csak egyet lehet érteni), a szereplőket talán emiatt mai ruhákba át is öltözteti az előadás végére. Ez a megoldás szintén aláhúzta számomra, hogy ez a tragédia egészen feleslegesen következett be, a szereplők akarata ellenére. Ilyen az ember, minden helyzetből képes kihozni a legrosszabb megoldást és győz az önsorsrontás.

Visszatérve a praktikus információkhoz: az előadás első 25 percében a nézőtéren ülünk le, a jobb és bal oldalról is jól látható a színpad meghosszabbított része, amely elválaszt minket. (Aki volt az Equus-on, annak már ismerős lesz ez a megoldás.) Az első kép után mindannyian felmegyünk a színpadra (most nem használják a forgót), mindenhonnan jól látni. 

csoport_1.jpgEnnyire sok művész kell egy stúdióelőadáshoz is... 

Láthatóan minden táncos és színész beletette magát az előadásba, érezni ezúttal is a csapatmunkát, ahogy nemrég a Luxemburg grófja esetén is. Általuk egy közösség életébe pillantunk be, ez válik lényegessé. Ebben a közegben mindenki elkerülhetetlenül kapcsolódik mindenkihez. Az új esküvő híre sebeket tép fel, a látszólag lenyugodott indulatok újra felélednek az egykori szerelmesekben és minden felkavarodik. A színészek és a táncosok karnyújtásnyira mozognak tőlünk, így aki sosem volt még stúdióelőadáson annak önmagában a közelség (az élő zene mellett) sokat hozzátesz az élményhez. Mivel a tánc túl közel van hozzánk, jobban bevonódunk, és nem látvány-színháznak érzékeljük a történteket, hanem kicsit mi is részesévé válunk a közösségnek. A spanyol nyelvű megszólalások a hangulatot némileg színezik és távolítanak – így sem, úgy sem jutna eszünkbe, hogy a szomszédunkban is megeshetne ez a történet. Bár még ez is lehet, csak a saját nevemben tudok nyilatkozni, és akinek az egész darab új volt, arra akár egészen másként is hathatott. (Ha akad ilyen nézőtárs, kommentben akár közölhetné a véleményét.)

eskuvo.jpgA menyasszony és apja: Kónya Merlin Renáta és Nemcsák Károly

A legtöbb színházi előadás hatása elsősorban nem a produkció látványosságán, a színre állítás formáján múlik, hanem azon dől el, hogy találunk-e valakit a szereposztásban, akivel tudunk azonosulni, akinek a sorsa felkelti az érdeklődésünket. Ha akad ilyen, akivel „együtt tudunk menni”, akkor sok olyan megoldást el tudunk fogadni, ami kevésbé tetszik.

Ezen az estén megkaptam azt a szereplőt, akinek a sorsát sikerült igazán átélnem, még úgy is, hogy sokszor olvastam a darabot, és néhány mondatot előre vártam. 

csen.jpg

Ez a szereplő pedig Leonardo (Lukács Dániel) felesége. (Ld. a fenti képen) Törékeny jelenség, két éve ment férjhez, feltehetően abban reménykedve, hogy a férfi rég lezárta korábbi viszonyát előző jegyesével, aki történetesen unokatestvére is. Szerelmesen várja haza a férjét, okkal féltékeny, de nehezen szedi össze a bátorságát, hogy kiálljon magáért, hogy elérje, legalább a közösség előtt párként jelenjenek meg. (A férfi különlegességét kiemeli a szerző, a darabban csak neki van saját neve.)

Az ünnepnek induló esküvő (nagyon sok táncot sikerül ennek apropóján szervesen beilleszteni a cselekménybe a koreográfusnak, Gyulai Júliának) menyasszonyszöktetéssel folytatódik, amely után özvegyen marad ez a fiatal nő, egy csecsemővel, de már várandósan. Az egész darab is ezt készíti elő, már az első jelenetből (az Anyától) megtudjuk, hogy ebben a világban a nők a négy fal közé bezártan élnek, egyedül nevelik fel a gyermekeiket, majd a fiaiakat rendre megölik és így megy ez a végtelenségig. Végignézve az összes női szereplőn, kirajzolódik azonnal, hogy mi lesz ennek a fiatal nőnek a sorsa, akinek szívből lehetett drukkolni még 2024-ben, Budapesten is, bár a történet most mégsem igazán aktuális. (Manapság a szakításoknak, megcsalásoknak ritkán lesz párbaj a vége - mi lenne, ha minden pár-váltás után a vetélytársak meg is ölnék egymást?)

0p3a6910.jpg

Néztem a fiatal és nagyon bájos színésznőt, pont őt nem tudtam beazonosítani (miközben szinte mindenki mást igen), és örültem előre, hogy előadás után úgyis kiderül, a színlap megint nagyon részletes, minden táncos is név szerint szerepel, a megadott linken minden név megtalálható, ahogy ennek a posztnak a címkéi között is.

Ekkor jött a meglepetés: a szerepet az a Horváth Csenge játssza, aki egyébként a Luxemburg grófjá-ban a primadonna volt. Láttam már néhányszor korábban is, de most egészen új jelenségnek tűnt számomra ebben a szerepében. (Ezért a nagyon szép alakításért a rendező is dicsérhető, aki helyzetbe hozta.)

Akinek egyáltalán nincs se Garcia Lorca, se Vérnász-élménye, azok most szembesülhetnek vele, megnézhetik maguknak is, hogy milyen Horváth Csenge, de akár átélhetik a történetet bármely további szereplő szempontjából is...

plakat.jpg

PS.  fotók: Kállai-Tóth Anett (József Attila Színház FB-oldala és honlapja)

Címkék: Zöld Csaba Hargitai Iván Nemcsák Károly Szabó Emília József Attila Színház Pikali Gerda Fehér Anna Blazsovszky Ákos Horesnyi Balázs Gyulai Júlia Kéménczy Antal Horváth Sebestyén Sándor Veres Dóra Fekete Gábor Horváth Csenge Lukács Dániel Szokolai Brigitta Papp Janó Kónya Melinda Renáta Molnár Zsuzsanna Horváth Ádám színész Horváth Barnabás Kucskár Kamilla Flamenco-Vérnász Kékesi Diána Vianello Júlia Málits András Mocsár Patrik

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr5018710798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása