Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (55) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bagossy Levente (20) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (24) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (36) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (22) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (21) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (29) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (20) Horti Lilla (20) Horváth Csaba (32) Horváth István (40) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (73) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (44) Kaszás Gergő (21) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (23) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (40) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (22) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (25) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (36) Ódry Színpad (68) opera (24) Opera (632) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (99) Ötvös András (22) Őze Áron (26) Palerdi András (44) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (44) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (22) Pető Kata (31) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (74) RS9 (26) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (54) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (52) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (20) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (24) Vígszínház (50) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Idén nem állt le az Operaház nyáron sem, három népszerű Verdi opera összesen 39 alkalommal ment. Sem a Rigoletto, sem a Traviata sorozat idején nem voltam Pesten, de a legutolsó Álarcosbál-t még el tudtam csípni – erről következik beszámoló. A darab legközelebb 2025 június-júliusában nézhető, részben azonos szereplőkkel, arra számíthat, aki erről lemaradt. (A műsorral kapcsolatos minden információra ott van az opera.hu.)

al5.jpg

Az operai évad meghosszabbításáról önkéntelenül is Esterházy Miklós herceg hasonló húzása jutott eszembe: évről évre hosszabbítgatta zenészei eszterházai tartózkodását, míg végül eljutott a 11 hónapos évadhoz is, bár ebben a döntésében nem nagyon játszhattak szerepet anyagi megfontolások. (A 400 nézőt befogadó operaházát ingyen látogathatta bárki, akinek volt alkalmas öltözéke.)

Ez az asszociáció jelenleg csak arra lehet jó, hogy mellékesen ajánljam a Haydneum II. Eszterháza Fesztiválját, amely augusztus 30-án egy Haydn-operával indul, a A lakatlan sziget-tel. Addig még lesz egy koncertszerű Hunyadi László is, augusztus 20-án Székesfehérváron, amelyben az Álarcosbál-ban is szereplő Zemlényi Eszter Gara Máriát, Gábor Géza pedig Cilleit énekli, így velük kapcsolatban még ezt is felemlegetem.

al4.jpgÁdám Zsuzsanna (Amelia) - Zemlényi Eszter (Oscar) - Kálmándy Mihály (Renato) - amikor már minden elveszett

Ennyi ajánló után legyen szó a 2023-24-es évad legutolsó estéjéről, amely szinte teljes teltházzal kezdődött, és a nézők több, mint 90% végig is nézte, annak ellenére, hogy két szünetben is távozni lehetett. Az előadás végi ováció talán az átlagosnál is nagyobb volt – vitathatatlan közönségsikernek tudok nyomot hagyni. Ezt látva mezei nézőként nem is kérdéses, hogy érdemes volt-e a nyári munkát is bevállalni. (Az más lapra tartozik, hogy a közönség minden hónapban hasonló repertoárra lenne legfogékonyabb, nemcsak nyáron.)

Az évadértékelésemben leírtakat a tegnapi előadás alapján is fenntartom: az állóhelyesek közül négy-öt fő maradt csak a második felvonásra. Az ázsiai épületturisták madártávlatból feltehetően nem tudtak igazán bevonódni a történetbe, csoportosan távoztak. (Ha abból indulok ki, rám miként hatott tíz éve egy világszínvonalúnak mondott vietnámi bábelőadás, ezt meg is tudom érteni – bemelegítésnek a műfajhoz lehet, hogy egy felvonás is elég volt.)

Ha már a nézőkkel kezdtem: a nyitányt szokás szerint csak szétmozogták az utolsó pillanatban helyezkedők – az lenne a hír, ha egyszer ez nem így lenne. Gyanúm szerint a darab keletkezési ideje táján is pont így mozgolódhattak a nézők – a zeneszerzők nem véletlenül írtak gyakran gongütésre is emlékeztető erős hangot a partitúrába a jelenetek elején.

al9.jpgLászló Boldizsár, a király

A középülés „két szárnyán” nagyon szorosan ülnek a nézők egyébként is, aki már 170 cm-nél magasabb, vagy nem túl cingár alkat, az NE ezeket a helyeket válassza! – Az épület szinte minden további helye kényelmes, de ezek nagyon nem. A ház felújításakor az egyetlen szempont a minél több szék elhelyezése lehetett, illetve az eredeti sortávolság fenntartása, annak ellenére, hogy feltehetően az eltelt 140 év alatt a lakosság átlagosan magasabb lett. Ez megoldatlan probléma – érdemes lenne a vezetőség valamely tagjának egyszer egy teltházas nézőtéren ide beülni legalább egy felvonásra és aztán elgondolkodni mind az árazáson, mint az átalakításon…) Mindent összevéve ez mégis egy „átlagosan normális” közönség volt, arányaiban sok alkalmi operalátogatóval, aki a darabot nem ismerve lelkesedett: ennyien nem szoktak beletapsolni áriákba. Tegnap ez többször is megtörtént, a Zemlényi Eszter által bravúrosan énekelt Oscar áriát is megszakították, amely a darab legismertebb része.

A zenekart most is fokozottan ünnepelték – a sztrájk óta bárhányszor nézek le rájuk a magasból, mindig eszembe jut, hogy milyen jó is, hogy ott ülnek az árokban. Kovács Jánost most is öröm volt megfigyelni – idén egymás után háromszor elvezényelte ugyanitt a teljes Ring-et, erre még most is jó volt visszagondolni. Jó lenne még sok éven át ugyanígy találkozni vele.

csoportkepal.jpgKovács János - az előadás után készült csoportképen a szereplők mögé bújva (nyilvános Facebook-posztból felhasználva, köszönettel!)

Sok esetben azért is választottam a zenekar és Kovács János megfigyelését, mert Fabio Ceresa rendezése és a pompázatos jelmezek nem fogtak meg sem a bemutató idején (2018), sem egy évvel utána, – talán ez mindkét korábbi ajánlómból kiderült. (Ez nem jelenti azt, hogy ne fogadnám el, hogy sokan vonzónak találják a díszes jelmezeket – annál jobb, ha egyszer már elkészültek -, de engem nem kárpótolnak a megoldatlanságokért, amelyeket nem emlegetnék fel – a librettistának pláne nem lehetne már reklamálni.)

Pontosan tudtam, hogy mire jövök (kilencedszerre), így persze könnyebb volt. Kíváncsi voltam az új énekesekre, az Ulricaként beálló Schöck Atalára különösen, akit bármikor bármiben szívesen hallgatok. Úgy is fogalmazhatnék: bevetette varázserejét és rákényszerített az előadás megnézésére.

al11.jpgA jósnő: Schöck Atala

Garanciát jelentett a produkció néhány oszlopának a jelenléte is, akiknek a korábbi szerepformálása megfogott, és annak ellenére is meggyőzőnek éreztem őket, hogy a rendezést nem tudtam megszeretni. Ebbe a kategóriába tartozik Gábor Géza összeesküvője, akit már 2019-ben is láttam, mellé ezúttal Kiss András csatlakozott. Sokkal keményebb ennek a párosnak a szerepe, mint amennyire hálás: kevés önálló megszólalás – sok együttes. Éreztük a jelenlétüket. Gábor Géza rendre elhárította az akadályokat is egy-két észrevétlennek szánt mozdulattal – a felesleges széket, képkeretet eltávolította az útból.

al3.jpg"Ki legyen a gyilkos?" - Összeesküvők: Gábor Géza és Kiss András

Kellemes színfolt volt idén is Fülep Máté kapitányként, illetve Kósa Lőrinc bíróként, látható élvezettel tették bele magukat a játékba. (A parókadobálós jelenetet nem éreztem meggyőzőnek, de ezt leginkább a rendezőnek tudnám hánytorgatni, aki már árkon-bokron túl van…)

2019-ben nagyon szerettem a László Boldizsár-Kálmándy Mihány-Miksch Adrienn hármast, élőnek tűntek a kapcsolatok, és nagyon igazinak Amelia vergődése a tisztesség és a szerelem között…- minden problémámat felülírta, hogy ebben a kombinációban az emberi szenvedés megmutatása átjött – nem vált az egész látványszínházzá. Győztek az énekesek a rendezés fölött, képes voltam minden problémázgatást félretenni, ha egyszer a drámát ténylegesen átélhetővé tették.

al2.jpgMiksch Adrienn és Mókus Attila (a másik szereposztásból, akiket nem tudtam megnézni)

A jelenlegi előadásban László Boldizsár töretlen erővel vitte az impulzív és felületes, nem feddhetetlen király szerepét, akiből egyértelműen kinézhető mindaz a bűn, ami miatt a vesztére törnek, ugyanakkor emberi és szerethető is, így nem véletlen, hogy mind Renato, mind felesége egymástól eltávolodva a bűvöletébe kerültek – ennek a szerelmi háromszögnek ő a központi eleme.

Kálmándy Mihály a leghűségesebb barát szerepében most is katartikus alakítást nyújtott, nagyon mélynek éreztem a fájdalmát: a király nála jobban vonzódik másvalakihez, aki ráadásul éppen az ő felesége. Ezek szerint nem osztotta meg vele minden gondolatát, nem válhatott első számú bizalmasává. Ezen a szombat estén ez tűnt az igazi tragédiájának.

al8.jpg

Ádám Zsuzsanna, aki ebben az évadban itthon „csak” Toscaként volt hallható nálunk (a mannheimi operaház tagja jelenleg), Amelia szerepében debütált. Ez volt a negyedik estéje, magabiztosan énekelte a szerepét, de nem tudtam neki a törékeny, tipródó és kiszolgáltatott nőalakot elhinni. Szinte lehetetlennek érzem, hogy egy hasonló szituációt ne tudna irányítani, és ne tenné helyre a körülötte ágáló férfiakat. Aki ennyire határozott, az biztosan nem fordul jósnőhöz eligazításért. (Talán ugyanezért is éreztem korábban Toscaként nagyon meggyőzőnek...)

Az említett szereplőkön túl a sikerhez nagyon kellett a kórus is, akik az első felvonásban legyezőket is kaptak. Szellemes és nem darabidegen megoldás – ezek alapján csak elképzelhetjük, hogy a látványos kosztümök milyen plusz terhelést jelenthettek minden fellépőnek ezen az augusztusi estén (és milyen lehetetlen feladat lehet a színpad hűtése).

A nézőtéren nem volt túl meleg, de nem is fagyasztottak le minket – mondom ezt a harmadik emeleti tapasztalataim alapján. Lent feltehetően akár kellemesen hűvös is lehetett. – Ezt csak hozzáfűzöm, ha egyszer a főigazgatói reklám-posztokban a légkondi rendszeres hangsúlyt kapott. Sem ez, sem az előadás zenei minősége nem adott okot panaszra. Érdemes volt beülni az Operaházba, ezen az estén is volt minek örülni.

PS. A fotók az Operaház honlapjáról származnak, készítő: Berecz Valter

al7.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr5218469437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása