Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (83) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (97) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (40) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (21) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Bodor Johanna (20) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (22) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (31) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (26) Cseh Antal (48) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (285) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fehér László (20) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (27) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) Fröhlich Kristóf (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Füzér Anni (20) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (22) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (21) Hamvai Kornél (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (22) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (23) Izsák Lili (29) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (25) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (28) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (48) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (57) Kamra (42) Kardos Róbert (22) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (28) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (28) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (37) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (105) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (119) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (32) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) Opera (636) opera (27) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (64) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (51) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (65) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (26) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (60) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (22) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (37) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (27) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (40) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (29) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (61) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (23) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (27) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (109) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (21) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Városmajori Színpad (20) Vashegyi György (36) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Dohy Balázs HAT verzióban rendezte meg az Anyegint (némi átfedésekkel), amely vándorló előadás, a színház legkülönfélébb, a közönség által sosem látogatott helyszíneit is bejárják a nézők (leszámítva a közönségszervezést, amely szintén több útvonal része). Utunk hat (színkóddal elkülönített) kb. 12 fős csoportban indul az Örkény Stúdióból (nyitás kezdés előtt 30 perccel). Nem minden csoport jut el az összes helyszínre és nem látunk minden színészt hosszabban – újranézős előadásnak készült. Aki nagyon ráérez az ízére, annak nem lesz egyszerű ősszel a hiányzó további jegyeket beszereznie – ebben a pártolói tagság segíthet.

Megközelítőleg az első jelenet közepén döntöttem el, hogy MINDEN verzióról szeretnék minél gyorsabban külön ajánlót írni, és nagyon köszönöm, hogy a színház támogatta ezt az elképzelésemet. Az első négy útvonalról már van beszámoló (linkek a bejegyzés végén), az utolsó kettőt pedig június 1-4. között teszem ki. 

Aki még előtte van az élménynek és nem is szeretné megtudni, hogy hol kikkel fog találkozni, várjon a többi rész elolvasásával. Örömmel vennék majd minden kiegészítést, saját benyomást – ezektől a nyomhagyás teljesebbé válna.

Rövid ajánló: Nekem eddig az idei 193 megnézett előadásból ez az Anyegin a kedvencem, nehogy kihagyjátok! Ez a top1, és még inkább az lesz, ha mire még ötször megnézem.

anyegin3.jpg

Puskin is hálás lehetne a rendezőnek, Dohy Balázsnak: aki valamelyik úton végigmegy, biztosan maga is kedvet kap a teljes szöveg megismeréséhez, vagy ismételt elolvasásához.

Hosszabban:

Jó azt érezni, hogy valami felvillanyoz még 4700+ színházi este után is, szeretek lelkesedni, elmerülni egy előadás világában (blogírással hosszabbítva, így nem két, hanem akár 12+ órára) és így időlegesen elfeledkezni a színházi és egyéb válságról.

Ez az előadás azonnal lenyűgözött, amióta kijöttem róla csütörtökön, arra vágyom, hogy visszamenjek rá.

Az előadásra a stúdió előterében gyülekezve várunk, ahol a színekhez tartozó két-két kísérővel is találkozunk. A zenéért felelős Matisz Flóra Lilit látjuk a keverőpultban, ahogy majd az előadás legvégén is. Nagyon hangosan szól a fogadó zene, és ez természetesen nem Csajkovszkij operája, (aki Dohy Balázs korábbi munkáit látta, az nem is feltételezné ezt), hanem techno (azon belül nem tudom, hogy milyen fajtát, mert nem értek hozzá), de a romantika biztosan hiányzik belőle, ahogy az előadásból is a melodramatikus felhangok, viszont annál több benne az irónia és a humor. SzínJÁTÉKot nézünk, színészeket, akik elengedik magukat, és ez egyre inkább így lesz, ahogy egyre többet játsszák és megszokják a próbák után a nézők közelségét is.

matisz1.jpg

Ne számítson senki elandalodásra, már nem 1833-ban vagyunk, hanem 2025-ben, jelentősen kevesebb hozott illúzióval. Persze, aki alaposan olvassa Puskin szövegét, az abban is nagyon erős kritikai szellemet érzékel, mind a főszereplőkkel, mind környezetükkel kapcsolatban, ez dominál, bár nem hiányzik belőle az elnéző szeretet sem – a szerző személyes viszonyulása az általa teremtett karakterekhez.

Tanárként évtizedeken át a nagyszerű Matúra-kiadást használtam, amely Galgóczy Árpád 1992-es fordítását közli - ez az előadás is ebből indult ki. Az egészet nem mondják, nem is mondhatnák el nekünk - két óra szünet nélkül az, amit kapunk – nem sok és nem is kevés, éppen jó. Kukk Zsófia dramaturg és Komán Attila irodalmi munkatárs ne maradjon említés nélkül - rajtuk sok múlhatott, ahogy Izsák Lili látványtervezőn is.

Minden csapat négy színészt láthat a hatból, kettőt kicsit hosszabban, kettőt kevésbé – kiegyensúlyozott a rendszer.

Ezzel a színházi kísérletével a rendező „jól kitolt” velünk, hiszen feltehetően minden néző vágyakozni fog a teljességre, arra, hogy minden párhuzamosan futó jelenetet láthasson, és ez biztosan elérhetetlen. (Halvány vigasz: saját maga sem tudja megnézni egy estén az egész előadását, így járt. :D Néhány színész mindig kontroll nélkül marad.)

anyegin1.jpg

Nem kaphatjuk meg az összes verziót, nem látunk elég jól mindenkit, nem jutunk el minden helyszínre – ezzel kell megbarátkozni. („Ügyeskedhet, nem fog a macska egyszerre kint s bent egeret”) Éppen úgy, ahogy a való életben: nem lehetünk egyszerre két különböző színházban, nem futhatunk be két eltérő életpályát, nem lehetünk egyszerre hűségesek két emberhez, illetve: ha elutasítottuk valakinek a közeledését és nem őt választottuk, sose fogjuk megtudni, milyen lett volna vele az élet. (ld. Anyegin maga is így jár.)

Az Anyegin ebben a formában, ezzel a hat bejárható útvonallal erről is szól: a lehetőségekről, amelyeket jellemzően vakon választunk, sőt, még ha kapunk is támpontokat, könnyen dönthetünk rosszul. A lehetőségekről, amelyek sokszor elmennek mellettünk, bár pótlólag azért küzdhetünk értük.

Egy megnézés alapján senki sem mondhatja, hogy a legszerencsésebbek a kék/piros/sárga/zöld/lila/rózsaszín csoport tagjai voltak, ahhoz összehasonlítási alap is kelleni fog – én is csak azt mondhatom, hogy meggyőzőnek éreztem a rózsaszín útvonal színészeit, akikkel ezt a két órát töltöttem – annyira, hogy még öt estét és még hat bejegyzést a témának szenteljek, azaz napokat az életemből.

Néhány óra múlva vissza is megyek másodszor nézni.

Elkészült csoportbeszámolók:

1. rózsaszín

2. kék

3. sárga

4. piros

anyegin4.jpg

PS. Horváth Judit képeit használtam a színház FB-oldaláról

Címkék: Örkény Színház Ficza István Für Anikó Anyegin Izsák Lili Kókai Tünde Patkós Márton Dohy Balázs Kukk Zsófi Komán Attila Ujvári Bors Erdős Lili Matisz Flóra Lili

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr4718856266

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása