Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (90) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (22) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (34) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (21) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (43) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (29) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (20) Horti Lilla (20) Horváth Csaba (32) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (54) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (44) Kaszás Gergő (21) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (23) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (117) Nagypál Gábor (24) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (35) Ódry Színpad (68) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (22) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (31) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (53) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (35) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (24) Vígszínház (49) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (31) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Fél év csúszással, azaz már összeérett állapotban szembesültem Fehér Balázs Benő újabb Boris Vian-rendezésével. Egészen új mű született, amely főként a címadó Pekingi ősz c. regényből, de a szerző más műveiből is építkezik. Nagyon sokat hozzátesz a társszerzőként feltüntetett Laboda Kornél is, Komán Attila dramaturg közreműködésével. (Fekete Ádám pedig két jelenetét is kölcsönadta ráadásul. Vajon melyeket?) Kellemes, a saját bajainkról elterelő színházi este részesei lehettünk, amely valóban van olyan jó, amilyen a híre. Ennek is lesznek éveken át visszajáró nézői, ahogy a most már legendás Tajtékos napok c. előadásnak is voltak, amely óta a rendező pályáját tudatosan követem. (Húsz ajánló korábbi munkáiról itt.)

pek2.jpgMi lesz velük? - az előadás fókuszában - Vizi Dávid és Rujder Vivien

Az évad utolsó előadására jutottam be pótszékesként, valóban sok szerencsével, aminek azért is örülök, mert egyetlen más idei bemutató kapcsán sem kaptam olyan sok pozitív visszajelzést és kérdést („hogyhogy nem láttad még mindig??”), viszont egyetlen kritikai megjegyzést sem fűztek hozzá. Már csak ezért sem akartam a jövő évadra halasztani a megtekintést.

pek1.jpg

Miután korábban nem ismertem az (1956-ban írt) alapművet, teljes tudatlanságomat fenn is tartottam az előadás megnézéséig, így legalább semmilyen részlet kimaradását nem kérhettem számon az alkotókon. Utólag sem reklamálok, bár a megtekintés után szinte azonnal el is olvastam a regényt, így még jobban értékelhettem a kitűnő dramaturgiai munkát. Megmaradt az abszurd jelleg, a stílus, és minden résztvevő színész jó helyzetbe került, most is élvezni lehetett játékukat együtt is, külön is. Őket Boris Vian is érdeklődéssel nézte volna, szívroham nélkül. (A szerző az egyik művéből készült film vetítésén lett rosszul, majd meg is halt, stílusosan, mintha csak a Pekingi ősz egyik szereplője lett volna.)

A látványért felelős Horváth Jenny és Szakos Kriszta a szerző szelleméhez igazodva bátran játszik a színekkel, ahogy Szokodi Bea mellékelt fotóin ez jól látszik. Józsa Tamás sajnos egyiken sem szerepel, bár az előadás zeneszerzője végig is kíséri az estét a takarásból, nem gépi zenét hallunk.

pekdiszlet.jpgA belső színpad koktélzongorával

Három-három hosszú sorban ülünk mi nézők egymással szemben, a színészek pedig a két térfél között meghagyott folyosón jutnak át a játéktér rövidebb oldalán kialakított színpadokra, de játszódnak jelenetek nemcsak a lábaink előtt, de mögöttünk is. Illett a történet laza vonalvezetéséhez, hogy körbejátszottak minket, és bár nincs olyan hely, ahonnan egyszerre mindenkire jól rá lehetne látni, ritkán támad hiányérzetünk, valamilyen hatás mindig ér minket. Mivel a jegyek helyreszólóak, az újranézések alkalmával mindig más és más nézőpontot is előre kiválaszthat valaki.pek11.jpgIroda a sivatagba is kell...

Az átírók a szerelmi háromszöget emelték ki leginkább, ezt részletezték, sőt új ötletekkel is feldobták (a költői és humoros álomjelenetek nem szerepelnek a regényben, ahogy Jézus Krisztus sem – és még sorolhatnánk az újdonságokat, de nem szpoilerezek), így teljes lendülettel együtt tudunk menni Vizi Dávid karakterével, aki legközelebb kerül hozzánk. Átérezzük fájdalmát, nem könnyű, ha valaki a legjobb barátja (Tasnádi Bence) választottjába szerelmes és nem tud másról álmodni. Tasnádi Bencének ez az újabb könnyelmű nőcsábász karakter is jól áll, és Rujder Vivien is ideális az „álmok asszonya” szerepre. Ugyan nem először alkotnak szerelmespárt (pl. a Káli holtak-ban nagyon emlékezetesen), de minden jó, amit látunk tőlük. (Az ajánló megírása után elolvasva a rendezővel készült interjút, elmondhatom, hogy az abban jelzett törekvések az előadásból egyértelműen átjönnek.)

pek4.jpgA meghalt és a meggyógyított betegek névjegyzéke - Kocsis Gergely (orvos) és Koós Boglárka (orvostanhallgató)

Koós Boglárka e.h. (akit hozzám hasonlóan már sokan megszerethettek a budaörsi Beszélnünk kell Kevinről c. előadásban) sikeresen eléri, hogy neki is kezdjünk drukkolni. Nézzük az előadást, és közben ingadozunk, próbáljuk eldönteni, hogy melyik lány lehetne az ideális választás hősünk számára, emiatt is szerencsés az előadás lezárása.

Elek Ferenc papként az egyik legviccesebb jelenség, ahogy a regényben, és az egyik legemlékezetesebb is. Jelenetei Vajdai Vilmossal talán még azokat is elszórakoztatják, akik szerint ezzel már túl messzire mentek az alkotók. Támogatja őket a jelmeztervező is, de a sminkest is ki lehetne emelni, aki Takátsy Péter újabb, teljes átalakulását elősegítette. Talán ennyire bámulatosan senkit nem szoktak átformálni a társulatból, mint éppen őt, de lehet, hogy ez csak nekem tűnik fel így. (Aki még a Melancholy Rooms-ot kihagyta eddig, az pótolja, jut eszembe erről azonnal.)

pek6.jpgPap ostyavetővel - Elek Ferenc és Takátsy Péter

Kocsis Gergely a repülőmodell-készítés iránt elkötelezett orvosprofesszorának több jelenete már az eredeti regényben is hasonlóan szerepel, utólag őt képzeltem el olvasás közben is. Ez ugyan nem kritika, de nem hagynám említés nélkül semmiképp…

Az említetteken kívül még két gyakorlatos egyetemista is kapott több kisebb alakot, amely őket is megjegyezhetővé teszi. Molnár András és Biró Kristóf játszik a 6Színben is, Bodó Viktor A csoport-jában, akár onnan is ismerősek lehetnek.

Miután a véletlen úgy hozta, hogy előző nap láttam az Ódry Színpad búcsúelőadását (a Cabaret – bejegyzés készülőben), amelyet a papírforma szerint az épület lebontása (és a korábbi templom visszaépítése) fog követni, és ebben a Konferanszié szerepét Biró Kristóf játszotta, kifejezetten örültem annak, hogy ezt a már most is nagyon karakteres színészt ilyen gyorsan újra láthattam, így visszanézve nehezen időzíthettem volna jobban az előadás megtekintését. Ugyan csak az e.h. személye köti össze a két produkciót, amelyek az én életemben kerültek egészen véletlenül egymást követő napokra, de az Ódry kapcsán jó párhuzam mégis a Pekingi ősz cselekménye: egy utasok szállítására alkalmatlan vasútvonalat építenek a sivatagban, amely miatt meg kell szűntetni az egyetlen szállodát, ahol lakni lehet. A katasztrófa nem elkerülhető, mivel ugyanitt több alagutat is fúrtak egy régészeti ásatás miatt... - Az előadás legfontosabb témája mégsem ez az építkezés, hanem a szerelmi szál. Jobban járunk így.

pek13.jpgBiró Kristóf e.h. egy tanácskozás résztvevőjeként

PS.1.Néha az ember megkapja azt, amire vágyik, és nem lesz csalódás belőle – nem gondoltam, hogy idén megismétlődhet a Prudencia Hart esete még egyszer. Mindez azt bizonyítja, ha gyanúsan sok jót mondanak egybehangzóan valamiről, azt gyorsan meg kell nézni. Az, hogy kit melyik részlet vagy poén fog meg, végül hosszútávon mit visz magával az előadásból, rajtunk múlik.

pek3.jpgVajdai Vilmos és Molnár András e.h.

PS.2. Abban, hogy milyen élménnyé válik egy előadás, sok múlik a szomszédokon is – nemcsak azon, ha előadás közben esznek-isznak-beszélgetnek-zörögnek-mobiloznak (ld. számos operaházi bejegyzésemet, ahol az épületturisták nagy száma miatt is az a ritka eset, ha mindenki csak nyugodtan néz – a Kamrában hasonlót szerencsére sosem tapasztaltam, s a „nagy Katonában” is csak igen ritkán), hanem még azon is, hogy hátradőlnek, vagy netán előre, és ezzel részben kitakarják az egyik színpadot. A mellettem ülő az előre dőlést választotta, így nehezen láttam a távolabbi színpadot, és jó tíz percbe is beletelt, mire berántott az előadás sajátos világa. Igazán Vizi Dávid és Tasnádi Bence első közös jelenete közben érkeztem meg.

pek5.jpg(Ez egy későbbi jelenetükből való kép)

Ezt nemcsak azért írom le, hogy még vagy három további fotónak legyen hely, hanem azért is, mert hiába mondja mindenki zseniálisnak az előadást és csodásnak a Katona társulatát, mindig akadhatnak olyan nézők, akik nem tudnak az aznapi előadás hullámhosszára ráállni, vagy eleve távol áll tőlük a szerző abszurd humora, amely maradéktalanul átmentődött a regényből, még így is, hogy alig van teljes egészében (az ismert magyar fordításból) átvett mondat. A mellettem ülő sajnos (illetve a körülötte ülők szerencséjére) láthatóan nem tudott ráhangolódni, és a második felvonásra már nem tért vissza. Egy a  kilencvenből – elég jó tetszési arány.

pek12.jpgMobil gyóntató paraván - egy sivatagban alapfelszerelés a remeték ellenőrzéséért felelősnek

Bármely előadás elutasítása biztosan függhet pillanatnyi nézői állapottól is, de regény átdolgozásnál akadály lehet az is, ha valaki ténylegesen az eredeti mű vonalvezetését kérné számon. (Ha pedig bejáratott „igazi” színdarabról van szó, akkor pedig ugyanilyen hatást tehet egy korábbi nagy élmény.) A színház már csak ilyen, nagyon sok tényező befolyásolhatja, rengeteg dolog múlik rajtunk, befogadókon is. Ennek megfelelően a hatás minden alkalommal más és más és más és más.

pekbor.jpg

Címkék: Katona Vajdai Vilmos Fekete Ádám Szakos Kriszta Tasnádi Bence Takátsy Péter Kamra Laboda Kornél Fehér Balázs Benő Elek Ferenc Kocsis Gergely Vizi Dávid Horváth Jenny Rujder Vivien Szabó-Székely Ármin Molnár András Józsa Tamás Komán Attila Koós Boglárka Pekingi ősz Biró Kristóf Pető Gergő

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr4818428539

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása