Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (89) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (34) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (42) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Igen, ez az előadás nagyon hasznos és még szórakoztató is, 27 évnyi tanítási tapasztalat alapján azt mondanám, hogy elég jól el is találja a megcélzott korosztályt: hetediktől fölfelé lenne érdemes rá osztályokat vinni (akár tizedikeseket is). Persze üdítő élmény volt ez diákok nélkül is, egy kibővített ebédszünetben oda-visszarohanva; örültem, hogy láttam, hogy milyen jó előadásokat készítenek a mai fiataloknak és még mindig akadnak tanárok, akik színházba is elviszik a tanítványaikat.

A Kék órák 80 perces, utána – kérésre – egy résztvevő osztálynak drámapedagógiai feldolgozó foglalkozást is tartanak, amely különösen fontos része lehet az élménynek.

ko5.jpg

Kiss Márton rendezésében, Horváth Péter dramaturg és Sulyok Benedek zeneszerző közreműködésével a Kolibri Pince már megint egy olyan előadást mutatott be (2023. decemberében), amely akár évtizedekig műsoron maradhat, mert mindig szükség lesz rá.

A szexuális felvilágosítás ugyan benne van az osztályfőnöki tantervekben, sőt feltehetően sok szülő is gondol arra, hogy valamikor foglalkozni kellene ezzel is, de aztán nem biztos, hogy sikerül a jó pillanatot elkapni. (Sokak számára azért is nehéz, mert ők maguk is kimaradtak belőle.) Aki nem tudja, hogy miként hozza szóba a témát, azt ez az előadás ki fogja segíteni.

ko3.jpg

Eva Rottmann darabján egyértelműen látszik, hogy nevelő célzattal készült, de nem zavaró ez a szándék. Talán sikerül a diákokkal is beláttatni, hogy milyen kárt okozhat a szexuális élet elkezdésének siettetése, és ha előadásonként csak egy gyereket meggyőz arról, hogy nem baj, ha még 13 évesen „nincs túl mindenen”, akkor már nem hiába készítették el.

Diákoknak nem könnyű jó előadást készíteni, mivel sokakat már az is zavar, ha érzik, hogy a kedvüket keresik – például az előadás a korosztályhoz igazodó nyelvhasználatával. Ez sokak szerint „cringe”, azaz nagyon „offos”, ha felnőttek átveszik a kamaszok szlengjét. Ebben az előadásban is ez történik, én – nem célközönségként – kifejezetten élveztem, ahogy ugyanazokat a kifejezéseket hallom a színpadról, amelyeket a saját gyerekeimtől is szoktam néha. A nézőteret többnyire megtöltő budaörsi gyerekek reakcióiból is hasonlót szűrtem le – most mindenesetre tagadhatatlanul róluk volt szó, nem valami kötelező olvasmány feldolgozást nézettek meg velük…
ko4.jpg

Nagyon szerencsésnek éreztem a látványtervező Polgár Péter által alkalmazott megoldást: egy kis forgót tett elénk az egyébként üres térbe, és minden ezen, vagy e körül történik meg. Jelentése lesz annak is, ha a szereplők éppen forognak, és annak is, ha nem.

A történet egyszerre mutatja a szülők és a gyerekek generációját, így akár a felnőtt nézők is előkaparhatják jó vagy akár traumatikus emlékeiket saját kamasz-éveikből.

ko2.jpg

A szereposztással is meg lehetünk elégedve, mind a négy szereplő jó választásnak tűnik a szerepére. Ruszina Szabolcsot rengeteg kolibris előadásban láthattam, még bőven emlékszem arra az időszakra, amikor ő játszotta a diákokat. Most ez a „fiatalos apuka” is eltalálta, akiről az a benyomásunk, hogy még mindig nem sikerült megérnie. A közönség soraiban ülő diákok élénken reagáltak a gesztusaira, amellyel a fiához próbált közeledni.

A szórólapra pillantva gyereknek vártam volna Grisnik Petrát, feltehetően „epertortás” előadása miatt, amelyre évek óta sokszor és szívesen gondolok vissza. Ezúttal igazi felnőtt, de nem fedem fel kilétét, legyen meglepetés.

 ko1.jpg

Az egymás felé tétován közeledő fiatalokat Csernák Norbert és Nyirkó Krisztina játssza, akik hitelesek voltak 14-15 éves kamaszoknak – remélhetőleg a diák-nézők szerint is. (A drámapedagógiai foglalkozásoknak köszönhetően a színház épp a célközönségtől elég visszajelzést kap, sokkal jobb helyzetben vannak az alkotók, mint a felnőtt előadások készítői - tudnak akár módosítani.)

Ami nagyon jó: mindkét karakter nagyon szerethető lett, szívvel-lélekkel drukkolunk nekik, hogy ne szúrják el ennyire korán az életüket. Az előadás pedig valóban beszél azokról a kérdésekről, amelyeket mi fel sem merünk tenni, nemcsak a színlap ajánlója ígéri ezt.

A Kék órák-at legközelebb május 23-án és 24-én délután négykor játsszák a Kolibri Pincében. Aztán pedig remélhetőleg még sok évig…

Címkék: Polgár Péter Kolibri Grisnik Petra Ruszina Szabolcs Horváth Péter Kolibri Pince Kiss Márton Nyirkó Krisztina Csernák Norbert Sulyok Benedek

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr1518381909

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása