Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

39 éve mutatta be a Játékszín Füst Milán Máli néni című vígjátékát, amelyet a szerző az 1930-as években írt. Jó lenne tudni, hogy miért hagyta a fiókban több, mint húsz évig a darabot, még át akarta-e dolgozni vagy időközben rájött, hogy a létező szocializmus idején már nem aktuális Margit kisasszony, a szép titkárnő története, akiért hárman is epekednek: a vezérigazgató, a fia és a könyvelő.

Ez a tizedik bemutató nekem csak/már a negyedik Máli néni-m volt, és igen nagyon vártam.

Rövid beszámoló következik a premierről a továbbkattintóknak:

mali1.jpg

Máli néni: Kerekes Éva

A Radnóti 2001-es tökéletes előadása (Jordán Tamás rendezésében, Csomós Marival, Szombathy Gyulával, Schell Judittal, Szávai Viktóriával és Szervét Tiborral) etalonná vált számomra, ehhez viszonyítottam később a Magyar Színház produkcióját is, amelyet 15 éve, ugyanígy szeptember végére időzítve mutattak be. Abban is játszott Őze Áron, aki idő közben fiúból apává, aligazgatóból vezérigazgatóvá (civilben pedig a Bartók Színház direktorává) lépett elő.

Neki való a szerep, manírok nélkül játszik, nem hagy hiányérzetet. Őt nézve egyáltalán nem tartanánk lehetetlennek, ha Margit kisasszony hozzá vonzódna leginkább, annak ellenére, hogy ez is állna az érdekében – nem hat hétre mehetne szabadságra, hanem véglegesen.

mali4.jpg

egy vezérigazgató: Őze Áron

Ha már igazgatók: az előadást Czajlik József, a kassai színház igazgatója rendezte, kassai színészek részvételével, hiszen ez koprodukció, januártól majd Kassán fogják tovább játszani.

15 éve még nem jutott eszembe, hogy kétségbe vonjam a darab aktualitását. Nagy kérdés, hogy mennyire tudunk azonosulni a szereplőkkel, mennyire érezzük nyomasztónak Margit kisasszony helyzetét, számít-e egyáltalán, ha valaki nem megy férjhez, és lehet-e revolverezni egy házasságon kívül született gyerekkel? Még az is lehet, hogy semmilyen beavatkozás (a produkció dramaturgja, Forgács Miklós részéről) sem változtathatott volna ezen, és akkor sem üthetne szíven minket ez a történet, ha netán nagyon modern módon 90 percre lenne tömörítve, és jobban peregnének a párbeszédek. Nagyon átalakult a világ azóta, amióta a szerző a fiókban felejtette ezt a darabját, amelyikben azért vannak hálás szerepek – ezek indokolhatják az újabb bemutatókat.

mali5.jpg

A dunaújvárosi előadás a saját korában hagyja a történetet, erre utalnak a bútorok és jelmezek is (tervező: Őry Kati), de a felvonásokat kezdő zenei bejátszás mintha az egész történet ellen játszana. Hasonló elidegenítő elem a vezérigazgató lányán és a titkárnőn látható szőke paróka, amelyekkel lehet, hogy a két nagyon különböző helyzetű lányt akarta a rendező egymáshoz közelíteni. Mind Varga Lívia, mind Lax Judit játéka nagyon mesterkéltnek tűnt az előnytelen parókától, nehéz volt őket magukat meglátni mögötte. (Ezt látva a darabtól függetlenül a színész kiszolgáltatottságán kezdtem gondolkodni. Meglehet, hogy rég hozzászoktak és semmi bajuk sincs ezzel, de ha őket is zavarja, akkor sincs esélyük arra, hogy levegyék, pláne, ha ez a koncepció részét képezi.) Az előadásban szereplő néma szobalány, Szabadi Emőke és a "másik Margit" Holecskó Orsolya náluk jobban járt, pedig akkor lehetett volna igazán poén ez a paróka, ha még erre a „másik Margit”-ra is ráadnak egyet – nekem sokat adott volna hozzá, ha az előadás utolsó jelenetében Margit kisasszony leveszi ezt, és átadja az utódjának. Ez már jelentett volna valamit és ez esetben megbocsájtottam volna a két színésznő felesleges(nek tűnő) kínzását.

mali2.jpg

Margit kisasszony és a boldog vőlegény: Lax Judit és Jerger Balázs

Nem kap nehezítést viszont a vezérigazgató fiát játszó Ollé Erik, és riválisa Jerger Balázs sem, akik mindketten Őze Áron szerelmi vetélytársait játsszák, mégpedig úgy, hogy elérik, hogy mi nézők is a nagyon szerethető könyvelő mellé tegyük le a voksunkat, aki igazán nagyon rokonszenvesen rajong. Neki tudtam drukkolni. (Manapság vannak még ilyen romantikus szerelmesek, akik ennyire kitartóan udvarolnak?)

Mindhárom férfinak el tudjuk hinni, hogy a maga módján bolondul Margit kisasszonyért, akiről viszont semmit nem tudunk meg – a paróka mögé bújva akármilyen is lehet.

A szereplők élethelyzete elég bonyolult, és ezt még jobban felkavarja Máli, akit Kerekes Éva játszik – a tavalyi Szerelem sikere után nem csoda, hogy visszahívták egy újabb bemutatóra.

mali_plakat1.jpg

Kerekes Éva mesterien kavar, minden még zavarosabb lesz, majd kitisztul (az előadás szórólapja mindezt jól ki is fejezi). Egy néző meg is jegyezte az előcsarnokban, hogy több Máli nénire lenne szükség. Ez a Máli nagyon élvezi az életét és leginkább szórakozásból avatkozik bele mindenbe – Puck jut róla eszünkbe.

Kerekes Éva egyetlen porcikája sem néni, és nem is nagyon valószínűsítem, hogy akár tíz év múlva az lehetne. Nem néni alkat, akit látunk, az nem öregedett hozzá beteg férjéhez és nem is fog. Sokkal valószínűbb végkimenetel lehetne a történetnek, ha Máli megoldásként néhány perc ráfordításával maga csábítaná el a sármos vezérigazgatót. Mellékesen megjegyezhetjük, hogy Kiss Attila látványosan fiatal Novák bácsi szerepére, így akár emiatt sem érezhetjük, hogy ők ketten évtizedek óta összetartozó párt alkotnak. (Ez most nem a tavalyi Szerelem, amelyben láthattunk egy olyan összecsiszolódott házaspárt Őze Áron és Kerekes Éva alakításában, amelyre még hosszan fogunk emlékezni.)

mali3.jpgSzabadi Emőke (szobalány), Kiss Attila (Novák bácsi) és Dubai Bertalan

Az előadás nagy sikerében része volt Dubai Bertalannak is, aki nagyon cuki gyerek – a civil gesztusokat pedig majd később kinövi, ahogy egyre több színpadi rutinra tesz szert. Láthatóan ő is élvezi a játékot, és ezt jó nézni.

Az is jó persze, hogy a történet egy olyan ponton áll meg, amelyre rámondhatjuk, hogy happy end. Csak rajtunk múlik, hogy magunk elé képzeljük szereplőinket már másnap, foglalkozunk-e azzal, hogy miként tudnak majd továbblépni.

Ami mindenképp jó: nyertünk három órát, amikor így vagy úgy, de nem a saját gondjainkkal voltunk elfoglalva. Lehet, hogy már ezért is érdemes elmenni a dunaújvárosiak Máli nénijére.

mali7.jpgKözépen: Varga Lívia

Ps. A fotókat a színház FB-oldaláról használtam fel. Fotós: Ónodi Zoltán

Címkék: Dunaújváros Kiss Attila Kerekes Éva Őze Áron Holecskó Orsolya Jerger Balázs Czajlik József Lax Judit Forgács Miklós Máli néni Varga Lívia Őry Katalin Ollé Erik Szabadi Emőke Dubai Bertalan

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr10018220627

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása