Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (37) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) opera (25) Opera (633) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (54) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (100) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Nem sokat késlekedett a Rózsavölgyi Szalon: két évvel az eredeti bemutató után, 2022 júniusában már műsorra tűzte Peter Quilter kétszereplős komédiáját, amelyet a Covid-időszak bezártsága inspirált, de nem idézi fel azt direkt módon.

Tegnap este a 36. előadást láttam, kilencven perc egy részben, és szívesen ajánlom Schneider Zoltán és/vagy Nagy-Kálózy Eszter és a romantikus vígjátékok kedvelőinek.

mm7.jpg

A Behavazva színlapjának leírása kellően pontosan érzékelteti, hogy mire számíthatunk, Őze Áron rendezése pedig be is váltja a két színészhez kapcsolódó várakozásainkat.

A Rózsavölgyi Szalon repertoárjába nagyon jól illeszkedik ez a színész-és nézőbarát vígjáték, amelynek alaphelyzetét nagyon szoktuk szeretni: adott két látványosan össze nem illő ember, akik hirtelen valami oknál fogva összesodródnak (itt egy hóvihar ürügyén) és elkezdenek közelebb kerülni egymáshoz. Mi pedig nézzük ezt a folyamatot és drukkolunk… (De miért is?) mm1.jpg

Judith, a Patrick otthonába váratlanul betoppanó nő kellően idegesítő, így eleinte szorítottam a férfinak, hogy minél gyorsabban szabaduljon meg tőle, és kapja végre vissza lakása nyugalmát.

Az előadás azonnal a színlapon is bejelentett, azaz a néző által előre várt konfliktussal kezdődik, a rendező nem adott túl sok időt, hogy Schneider Zoltán agglegény életébe is betekinthessünk, megnézzük, hogy rendezgeti lakását, pedig egy ideig biztosan elnézegettük volna ahogy tesz-vesz, olvasgat (netán a kezdés előtti időszakban, amíg még az utolsó percben érkezők is helyet foglalnak a színházban). A villanásnyi idő alatt nem jut idő arra, hogy esetleg megsajnáljuk az önkéntesen vállalt magány miatt. Ellenkezőleg: egészen azt a benyomást tette rám, mint aki alapvetően elégedett a számára komfortosan kialakított hétköznapi rutinjával. Értékelni tudta azt, amije van: az apró örömöket, a belga csokis kekszet és minőségi vörösbort, illetve ezek nyugodt élvezetét.

mm6.jpg

Ez persze abból is eredhet, hogy Schneider Zoltánnak erős a színpadi jelenléte, jó a kisugárzása, szeretjük nézni, szinte bármiben. Hajlamosak voltunk vele érezni most is. (Pár napja mutatták be anyaszínházában, a Radnótiban a 3tél c. darabot, amelyben egy agresszívvé váló férjet játszik – még abban is megmutatta a szereplő saját igazságát.)

Aztán persze változik a helyzet – Nagy-Kálózy Eszter Judith-ként igazi energiabomba, és az idő is neki dolgozik.

mm4.jpg

A két szereplő kapcsolódási kísérlete (nemcsak a Judith név) eszembe juttatta A kékszakállú herceg várá-t. Az is le van csupaszítva a férfi-nő viszonyra, kimarad belőle a környezet (a valóságban egyáltalán nem elhanyagolható) hatása, és ugyancsak a nő az „ostromló” fél. A férfi, éppen úgy, mint a Kékszakállú, várakozik, passzívan tűri a meghódítására tett kísérleteket, ő maga képtelen kezdeményezni, lebénítja az, hogy nem hisz abban, hogy bárki számára igazán érdekes lehet. Míg Judit energikus követelőzése, ahogy mindenáron jelen akar lenni a férfi életében közös vonás, de a párhuzam teljesen mégsem áll fenn: Patrick spontán zárkózik be, nem hihetjük, hogy elvonult életével szándékosan akarná magát érdekesebbnek mutatni, és kiprovokálni az ostromot, ahogy azt a Kékszakállú teszi…Schneider Zoltán figurájától mi sem áll távolabb, mint a manipuláció.

Judith és Patrick beszélgetései nyilván másféle asszociációkat is ébreszthet, illetve saját személyes emlékek feléledésére is számítania kell a nézőnek - mindenki a saját szemüvegén keresztül nézi az előadást, sose feledjük el, hogy a hatás bennünk keletkezik, mi pedig nem vagyunk egyformák. mm2.jpg

A Behavazva bemutatója óta a Rózsavölgyiben készítettek egy újabb (többszereplős) előadást is Miért pont kivi? címmel, amelyikben Schneider Zoltán egy másik, de nagyon hasonló élethelyzetű figurát játszik, bár nem agglegényt, hanem magába fordult özvegyet. Mindkettőben hatalmas szenvedéllyel védi saját kis világának határait, nagyon nehezen hagyja meggyőzni magát arról, hogy lehetne másként is élni - emiatt is tudunk vele azonosulni. (És persze a nézőtéren olyanok is lehetnek, akik a női szereplőhöz érzik magukat közelebb, meglátják a csapongása mögött a magány fájdalmát és kétségbeesettségét.) mm5.jpg

Behavazva letisztult, egyszerű vonalvezetésű kétszereplős vígjáték, „nem akar sokat markolni”, nem juttatja el a szereplőket nagyon messzire a kapcsolatban, nincsenek egészen valószínűtlen ugrások. A vége szerencsére a képzeletünkre van bízva: elgondolhatjuk akár azt is, hogy a két szeretetre vágyó embert az ásó, kapa és a nagyharang választja majd el, vagy ehelyett legyinthetünk, mert tudjuk, hogy kifullad a kapcsolat már a következő találkozás közben. A játék leköt minket, hiába vannak csak ketten a színpadon, nem érezzük kevésnek. Azt kapjuk, amit ígérnek nekünk, egy szép estét – pluszban pedig akár azon is elmerenghetünk, hogy mi magunk mennyire lennénk bátrabbak a férfi, és visszafogottabbak a nő helyében.

Ps. Aki a címben feltett kérdésre keresné a választ, annak meg kell néznie az előadást. Garantáltan megkapja.
mm3.jpg

 PS.2. A fotókat Molnár Miklós készítette a Rózsavölgyi Szalon részére.

Ne maradjanak említés nélkül a produkció létrehozói, akiket a szövegben nem említettem, de nekik is jár a kredit - ők hozták helyzetbe a két színészt a rendezőn kívül:

  • díszlettervező: Enyvvári Péter
  • jelmeztervező: Kiss Fabióla
  • dramaturg: Karácsony Ágnes
  • fordító: Csukás Márton, Csukás Barnabás
  • vizuál: Dicső Dániel
  • rendezőasszisztens: Palkó Panka

 

Címkék: Nagy-Kálózy Eszter Schneider Zoltán Rózsavölgyi Szalon Őze Áron Dicső Dániel Enyvvári Péter Karácsony Ágnes Behavazva Kiss Fabióla

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr6618244135

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása