Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Mennyi minden nem történhet meg velünk”, mondja Mária Nádas Péter darabjában, és ha valaki megnézi Török Marcell speciális „film-színházi” rendezését, akkor lehet, hogy eközben az fog eszébe jutni, hogy DE JÓ is ez.

Én megnéztem, azonnal tegnap héttől, ahogy az E-színház felületén elérhetővé vált, és itt van róla a beszámoló, amelyet azonnal utána írtam meg éjjel. (Keveset módosítottam az első verzión azóta.) Aki gondolja, az még vasárnap éjfélig szintén megnézheti.

Röviden: Nádas Péter drámájának autentikus feldolgozása, nyomasztás felsőfokon, nézői teherbíróképességünk tesztje, maradandó nyomhagyás egy színésznőnek, aki csúcsformáját hozza és egy fiatal színész nagyon erős belépője az, amit látunk.

T4.png

Ennél hosszabban:

 „Csak gyengébb idegzetűeknek!” – ugrott be a mondat, miután a rendező vágyainak megfelelve egyvégtében megnéztem az 1 óra 56 perces előadást. A történet alapváza (egy fiú felkeresi apja volt szerelmét) voltaképp bármilyen műfajban sikeresen feldolgozható lenne, de ez nem zenés vígjáték, vagy bulvár társalgási darab, hanem „tragédia egy részben”, ahogy a darab alcímében is szerepel. A múlttal való szembenézés nemcsak a két szereplőt viseli meg, hanem a nézőt is.

Az előadás feszegeti a határainkat, de ha valaki Fullajtár Andreát szeretné látni miközben egy újabb jelentős szerepet átlényegít, annak sok választása nincs.

Rövid ajánló következik, amely hátha segít a döntésben azoknak, akik még a színlap alapján hezitálnak és nem tudják, hogy nekik ez a produkció való-e vagy sem. Én pedig hátha lenyugszom, mire kész leszek, mert ez valóban egy felkavaró felvétel, valóban nem volt könnyű szünet nélkül megnézni. (Technikailag lehetőség van a leállásra, visszatekerésre is persze, ha valaki gondolja, beiktathat egy pihenőt. A felvétel újra is nézhető, sok részletben is bevállalható. )

T7.png

Akinek teljesen új Nádas Péter története és most fogja összerakni az egészet, annak erre jó esélye is van, különösen akkor, ha fogalma van az ötvenes évekről, hallott már például az ÁVH ténykedéséről.

Aki olvasta ezt az 1979-es tragédiát, esetleg maga is látta az 1985-ös ősbemutatót (Valló Péter rendezésében, Ruttkai Évával és Hegedűs D. Gézával), vagy az azt követő további hét bemutató közül néhányat, azoknak valóban annyi a kérdés, hogy online verzióban Fullajtár Andreával kíváncsiak-e rá.

Ezt a tragédiát élőben 1997-ben és 2009-ben az azóta megszűnt, de el nem feledett Budapesti Kamaraszínházban láttam kétféle rendezésben. 2015-ben nyomot is hagytam ezen a blogon Eszenyi Enikő előadásának (Börcsök Enikővel és Király Dániellel), így egyes mondatokat már előre várva ültem vissza este hétkor a számítógép elé.

T5.png

Ebben a verzióban egészen végig világos, hogy színházi térben vannak a szereplők és filmezik őket. Lehetett volna a forgatás akár egy tetszés szerinti lakásban, és nem kellett volna feltétlenül érzékeltetni a kamerák jelenlétét. Az előadás végén utóbbiak látványa szinte meg is nyugtat minket: igen, ez csak színház volt, nem a való élet.

A film elején Gloviczki Bernát, aki a névvel meg sem jelölt Fiatalembert játssza, a Katonába érkezik meg, amelyet nem lehet nem felismerni. A színház falairól hiányoznak a plakátok, és igyekeznek a lehető legridegebb helynek bemutatni. (Ez még véletlenül sem téveszthető össze egy kedvcsináló reklámfilmmel, amelynek a mezei nézők bevonzása a célja.) Ugyan a film nem fekete-fehér, de szinte az, az erős színek teljes egészében hiányoznak belőle.

T3.png

Az élő színházi előadáshoz képest ez a film a közelikkel ad pluszt – a Sufni első sorából (ahol leforgatták) sem láthatnánk így a színészeket. Az operatőr, Meister Natália szerepe jelentős, sokszor halványítja el az egyik színészt, míg a másikat szinte bántóan felnagyítja. Fullajtár Andrea a kamera beavatkozásának köszönhetően hol igazán gyönyörű, hol pedig vállaltan csúnya – ahogy erre a szöveg alapján szükség is van. A beszélgetést végighallgatva akár nyugtázhatjuk magunkban, hogy az élet is ilyen, van benne bőven szerelem és szenvedés egyaránt. Más kérdés, hogy mi mit emelünk ki belőle, mi kell ahhoz, hogy boldogok lehessünk – utóbbi a legkeményebb történelmi korszakokban sem lehetetlen, csak rajtunk múlik. (A történet egyes fordulataiból ez is leszűrhető, a szépséget a legnyomorúságosabb körülmények között is meg lehet találni.)

A zene is kulcsszereplő (zenei vezető: Dargay Marcell), a szerző utasításait is figyelembe véve, Vidovszky László zenéjével szinte összeolvad Mária és az őt meglátogató fiatalember beszélgetése. Utóbbi apjáról szeretne többet megtudni annak volt szerelmétől, de ő sem számít arra, amit hallania kell.

T9.png

A két szereplő felváltva aktív, hol az egyiknek van több ereje a folyamat elviseléséhez, hol a másiknak. A múlttal való szembenézés nem megúszható, és az sem, hogy az egyik generáció bűneit a másiknak kell feldolgoznia. A hallgatás állapota nem fenntartható.

A legtöbben, aki a felvételt megnézik, nyilván Fullajtár Andreára kíváncsiak, aki 25 éve már a pályán van, és mindazért, amit eddig letett az asztalra, már jó régen lehetne érdemes, kiváló és Kossuth-díjas művész is. Viszont volt már maga Jászai Mari is, és nemrég meg is kapta érte a legjobb női mellékszereplőnek járó díjat a kritikusoktól. Akár elismerik, akár nem, erős a jelenléte, hiteles, önazonos és így minden további nélkül elhisszük, hogy ő maga néz szembe ennyire őszintén és kíméletlenül a múlttal. Még akkor is, ha körül pakolják kamerákkal. Visszaemlékezés közben helyenként teljesen közömbösnek tűnő hangon számol be szenvedéseiről, míg más pillanatokban elbeszélését szinte akár derűsnek is érezhetnénk. Azoknak is igazi Mária lesz, akik ezt a darabot a korábbi nyolc verzió valamelyikében már szerették mással is – nekem az volt.

T1.png

Az általa átélt és bemutatott szerelemre az ellentmondásosság biztosan ráillik, és nagy dolog, hogy képes az egyensúly megtartására: nem is vakítja el a gyűlölet, emlékszik a szépre is szerelmével kapcsolatban, bár utóbbi különösen nehéznek tűnik számunkra. Az előadás közben a helyzetből áradó feszültség szinte kibírhatatlanná válik, és elképzelhetetlennek a túlélés, ezeknek az emlékeknek a hordozása. A feldolgozás nem könnyíti meg a helyzetet, egyedül az, hogy tudjuk, bármikor felállhatunk és megszakíthatjuk mi a folyamatot.

Miután a kezdetektől szinte teljesen sikerült eddig követnem Fullajtár Andrea pályáját, nem mondanám, hogy meglepett az, hogy még azoknál a részeknél is átjött a teljes életet élő karakter személyisége, amikor feltehetően az internetem akadozása miatt csak a hangot hallottam folyamatosan és a kép csak időnként váltott. Bevallom, eleinte azt hittem, hogy ez a hangjáték-hatás rendezői szándék volt éppen a legfeszültebb részeknél, azaz koncepciót láttam ebben is. Megélt a mű így is, bár később visszatekerve látnom kellett, hogy nézett ki ez a rész valójában, élénk arcmimikával elmesélve. Igen, Fullajtár Andrea csak hangban is képes minket megrázni, és aki szereti a színészetét, annak ebben a drámai szerepében is látnia kell, nem futhat meg a kihívás elől.

T8.png

Gloviczki Bernát egyetemi hallgató még, Fullajtár Andrea volt tanítványa, (játszottak egy színpadon már az Oedipusban is közvetlenül az első covid leállás előtt), és feltételezem, hogy ilyen kaliberű feladatot még sosem kapott korábban. A többség számára ő lesz a meglepetés elem.

Könnyű elképzelni vele a történetet, nem volt hiányérzetem őt látva, bár erős élményem maradt a korábbi Találkozásokból Király Dániel. Szerencsére annyira más alkatú Gloviczki Bernát, hogy menet közben pláne nem merült fel bennem az összehasonlítás igénye – közben csak eltelt 7 év és 5 nap is.

Megráznak minket, mi pedig jobb híján reménykedhetünk, hogy nekünk hasonló saját élmény csak nem fog jutni, így is bőven elég feladat a XX. század örökségének megemésztése, a jelenlegi újabb háború nélkül is az lenne…

T2.png

A közreműködők teljes névsora az Eszínház oldaláról:

Szereplők: Mária: Fullajtár Andrea Fiatalember: Gloviczki Bernát e.h. Közreműködők: Hárfa: Razvaljajeva Anasztázia Ütőhangszerek: Nevelő János Hegedű: Tornyai Péter Alkotók: Díszlet: Magyar Réka Jelmez: Nagy Adrienna Dramaturg: Török Tamara Operatőr: Meister Natália Vágó: Majszin Éva Hang: Wirth Tamás Fény: Balázs Krisztián Asszisztens: Fejes Vera

Ps. A felhasznált képernyőképek a felvételből származnak.

Címkék: Katona Fullajtár Andrea Nádas Péter Török Tamara Dargay Marcell Magyar Réka Török Marcell Gloviczki Bernát Nagy Adrienna Meister Natália

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr1717998518

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása