Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (81) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (30) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (22) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (36) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (77) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (44) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (42) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (128) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (33) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (26) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (31) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (24) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (47) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) Opera (633) opera (25) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (103) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (62) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (26) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (55) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (31) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (23) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (30) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (36) Thália (101) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (33) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Stílusosan szeptember 1-én volt a premierje a Katona egyik új bemutatójának, a Sárszeg-nek: a téma a magyar oktatás pillanatnyi helyzete, amely nem is annyira pillanatnyi – lehet, hogy akár húsz éve is hasonlóan alakulhatott volna egy olyan darab, amely Kosztolányi Aranysárkány c. regényének főbb vonalait felhasználva azt a kérdést teszi fel, hogy hová juthat egy elhivatott tanár.

sar1.jpg

A klasszikus anyag aktualizálása érezhetően egyöntetű sikert aratott azonnal a nézők körében, mert a júniusi előbemutató után már több biztató jelzést kaptam én is róla – megkockáztatom: kicsit sem megosztó előadás született.

Miután végre én is megnéztem ezt a kevés kellékre építő játékot, amely elsősorban a színház legfiatalabb színészeire épít (akikről még az is elhihető, hogy éppen az érettségi évét tapossák), értem, hogy miért javasolták megnézésre olyan sokan.

sar6.jpg

A téma aktuális, mindenkinek van véleménye és élményei iskolarendszerünk kapcsán, a többségnek diákként és szülőként, míg van, akinek tanárként is van/volt rálátása – ez az előadás pedig felszínre hozza mindazt, amit az adott néző eddigi élete során megtapasztalt. Utána bőven lehet beszélgetni, anekdotázni, esetleg még azon is tanakodni, hogy mit kellene megváltoztatni, hogy működjenek a dolgok.

A létrehozott történet erősen hasonlít egy tanmesére – nagyon könnyen felfogható, és túl részletesen nincsenek kidolgozva a szereplők, nem tudjuk meg például a Rajkai Zoltán által játszott tanárról sem, hogy miért is ment tönkre a házassága, illetve miért képtelen kezelni a lányát, ha a hasonló korú diákokkal sikeresen kommunikál. Egyszerű válasz is adható: túl sok energiát tett a hivatásába, nem maradt elég a magánéletére, de ezt nem tudhatjuk ennyire biztosan, lehetnek árnyalatok. Maradnak kérdőjelek bennünk, és persze azzal kapcsolatban is, hogy biztos, hogy ennyire egyértelmű kell, hogy legyen a történet végkimenetele, a szerencsétlen diák tényleg nem képes egyetlen tárgyból sem teljesíteni? (Én is láttam olyan diákot, aki három tárgyból megbukott az érettségin, de a többiből azért simán átment...)

sar5.jpg

Antal Bálint és Törley Havas Sára adaptációja leginkább egy nagyon nyomatékos segélykiáltáshoz hasonlít, vagy akár egy felszólaláshoz egy tüntetésen, emiatt lehet, hogy akár érdemesebb lenne nagyobb közönség előtt játszani. A Sufniba 50-60 nézőnél több nem férhet be, így kevesen fogják látni, de kérdéses, hogy várhatnánk-e igazi eredményt akár a jelenlegi nézőszám megtízszereződésétől is, hiszen az előadásra feltehetően eleve olyanok fognak beülni, akiket nem kell meggyőzni arról, hogy alapvető változtatások lennének szükségesek az oktatási rendszerben.

sar3.jpg

Az adaptáció kialakítása kapcsán volt némi hiányérzetem, talán érdemes lett volna az érettségi bankett után abbahagyni, és nem lekerekíteni a történetet, nem befejezetté tenni a tragédiát, ahogy Kosztolányi teszi, mindössze fellebbenteni a lehetőségét, hogy a néző gondolkodjon el rajta otthon, illetve az előadás után tartandó levezető foglalkozáson a folytatás lehetőségét megbeszélni, akár három eltérő véget is elkészíteni hozzá. (De ez csak az én véleményem, az előadást nekem ajánlók semmilyen kritikai észrevételt nem fűztek hozzá, úgy tűnt, hogy mindenki tökéletesnek érzi, éppen így, ahogy létrejött.)

sar2.jpg

Ahogy néztem az előadást, önkéntelenül is odaképzeltem 1-2 résztvevő osztályt a nézőtérre. Hatalmas érték lenne, ha ezt sikerülhetne a tantermi előadásokhoz hasonlóan kezelni és sokat játszani, akár hétköznap délutánokon és a hivatalos műsoron kívül is. (Persze tudom, hogy ehhez több támogatás kellene, de hátha idővel még ez is megoldhatóvá válik majd.)

sar4.jpg

Az előadás legnagyobb ereje a nagyon szerethető fiatal színészek - Béres Bence, Gloviczki Bernát, Jakab Balázs, Kanyó Kata, Pásztor Dániel, Tóth Zsófia - lendületes játéka, akik néha felnőtt karaktereket (tanárokat, igazgatót) is eljátszanak.

Erős Hanna néhány kellékkel egy tornaöltözőt varázsol a fekete dobozból – a helyszín önmagában is a felkészülés helyzetét juttatja eszünkbe. Zatykó Borbála jelmezei is hasonlóképpen minimalisták – az egész látvány fekete-fehérben marad, amely akár kifejezheti nekünk az ártatlan (jó) fiatalok sorsszerű bukását az őket akadályozó (rossz) iskolarendszerben. Nincsenek árnyalatok.

sar7.jpg

Nyomon követjük hányattatásaikat az érettségi évében, amelyet a többség sikerrel át is vészel, de nagyon úgy tűnik, hogy ez csak a kezdet. Az igazi problémák csak ezután következnek. Ha túl vannak az érettségin, láthatóan a nagy akadályt megugrották, amire éveket készültek – mire lesz ez elég?

PS. Az előadás természetesen bennem is felidézte az 1994-2021 közötti tanári pályám nem egy élményét, és így lesz vele mindenki, aki nemcsak diákként, szülőként, de tanárként is megtapasztalhatta a rendszer árnyoldalait. Ebben az előadásban mindenről nincs szó, mindössze néhány diákot látunk, és még csak utalás sincs arra, hogy 32-37 fős osztálylétszámok mellett még kisebb esély lett volna arra, hogy az egyes diákok személyes igényeivel, eltérő szükségleteivel bárki is külön foglalkozzon. A Sárszeg még így is idealizált világot mutat nekünk.

sar8.jpg

PS. Horváth Judit képeit használtam a Katona Facebook-oldaláról.

Címkék: Katona Rajkai Zoltán Sufni Tóth Zsófia Antal Bálint Kanyó Kata Gloviczki Bernát Pásztor Dániel Jakab Balázs Zatykó Bori Béres Bence Sárszeg Erős Hanna Törley Havas Sára

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr218745246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása