Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (37) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Opera (633) opera (25) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (54) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (100) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Elkészült az idei új Pintér Béla-előadás, ráadásul úgy, hogy a hiányzó állami támogatás helyett a csapat rajongóinak adományai tették ezt lehetővé: egy nap alatt több, mint ötmillió forint gyűlt össze célzottan azért, hogy „Az imádkozó” létrejöhessen.

PB4Jankovics Péter és Fodor Annamária

Ez a gesztus önmagában is reményt ad: kell ez a független színház, Pintér Béla és társulata nem hiába dolgozik, szükségünk van rá.

Ez korábban is tudható volt, önmagában is jelzi ezt, hogy simán meg tudnak tölteni nemcsak egy 130-as szkénés nézőteret, de rendre eljön 460 ember miattuk Újpestre is, annak ellenére, hogy ehhez többet kell utazni, mintha egy belvárosi programot választana valaki. (Leszámítva persze a csapat újpesti rajongóit, akiknek persze ez így pont ideális.)

Most is teltház volt szerdán, a hídfoglaló tüntetés által okozott közlekedési fennakadások ellenére is megjöttek a nézők, minden széknek akadt gazdája.

Az imádkozóról semmi előzetes információm nem volt, és nem is terveztem begyűjteni, hiszen annak is megvan a varázsa, ha teljesen tudatlanul megy az ember egy friss darab előadására. Három ismerősöm is rám írt nagyon gyorsan a bemutató után, hogy neki tetszett, és ez már önmagában is jó jel volt.

A kérdés most is az, hogy kik tartozhatnak az előadás elsődleges célközönségébe. Persze, lehet, hogy Pintér Béla 29. darabja kapcsán inkább azt lehetne kérdezni, hogy kik nem. (Aki minden PB-előadásra menne, annak fel se merül ez, de nem is nekik szánom az ajánlót elsősorban.)

BP3Anya és fia: Messaoudi Emina és Szabó Zoltán

Amíg nemrég egy Tosca után azt gondoltam, hogy ott a három főszereplő háromszögtörténete elé tolakszik a környezetrajz és szinte eljelentéktelenedik a magánéletük (elmossa őket a történelem), ezúttal nekem ebben az előadásban a jelen közállapotaira tett minden utalás (vannak azért bőven, említődik a filmesek és a színháziak közege, a támogatáshoz jutás lehetetlensége) akkor is másodlagos, ha ezek a mondatok sem vesznek el.

Ezúttal valóban a szereplők magánélete lesz kiemelten fontos, és a sablonszerű alaptörténet kapcsán rengeteg néző lehet kisebb vagy nagyobb mértékben érintett. Nem mindenki fog a látottak után nyugodtan aludni, és olyanok pláne kevesen lehetnek, akiket semmilyen szinten nem szólít meg az, amit láttunk.

Akinek sosem volt párkapcsolati válsága, nem vett részt egyetlen háromszögtörténetben sem, elkerülte a gyermekvállalás problematikája, azok lehet, hogy akár komédiának is nézhetik. (El tudom képzelni, hogy egy-két ilyen egyén lehet a nézőtéren, akiket jelenleg tényleg csak az infláció és a közállapotok nyomasztanak, de alapvetően rendben vannak, de a többséget feltehetően a történet valamely mozzanata meg fogja érinteni.)

PBA zongoránál: Takács Géza - a Gellérthegy mögött pedig...

Az előadás egyetlen díszletfal előtt játszódik (tervező: Gergely-Farnos Lilla), amely betölti a teret, és egyben jelzi a helyszínt is. (Talán a nyomasztás is cél, a szereplők fölé magasodik, akik aprónak tűnnek előtte – mintha önmagában ez is jelezné, hogy ezek az emberi problémák kicsik és szánalmasak. – Ez saját benyomás, nem biztos, hogy ez másban is felmerül majd.)

Nagyon kevés kelléket használnak – a játék közben előkerülő hangszereknek (zongora, gitár, dobok) lesz a legnagyobb jelentősége, már csak azért is, mert a szereplők a színpadon énekeseket és zenészeket játszanak. Ez nemcsak azért számít, mert Pintér Béla most is inspirálódott a felhasznált zenék által, amelyeket egyébként a színlapon is feltűntet. (Aki tisztában van a Holdfény szonáta keletkezésével kapcsolatos anekdotákkal, az valamivel közelebb kerül a cím megfejtéséhez is, de ezen a vonalon nem haladok tovább a kifejtésben.)

PB5Az orvosszakértő: Szabó Zoltán

Mit jelent egy gyermek születése vagy éppen meg nem születése? Hogyan befolyásolja a párkapcsolatok dinamikáját? Mit jelenthet egy férfi számára a szülővé válás, különösen akkor, ha elsősorban nem ő vágyakozott a gyerek után?

Ilyen és hasonló kérdésekre válaszol többek között az előadás, amely most mintha a szokásosnál kevesebb színészt használna fel. (Lehet, hogy a válság ezen keresztül látszik?)

Nekem hiányzott a színpadról maga Pintér Béla, a szerző-rendező is, aki mintha az utóbbi időben kicsit vissza is venne a tempóból – lehet, hogy előbb-utóbb egy-egy estét pihenéssel fog tölteni, bár talán ide még nem érkezett el.

PB7

A színészek művészeket játszanak és tényleg tudnak többen is hangszeren játszani, amely nagy pozitívum. Takács Géza és Jankovics Péter kétféle férfitípust mutat (akik másként élik meg az apaságot), míg Szabó Zoltánnak három szerep is jut – Hornyák Dóra jelmeztervezőnek ő adott leginkább munkát. Messaoudi Emina is két karaktert kap, de ezek közül az egyik csak egy jelenetben jön elő – elsősorban „A” feleségként marad meg nekünk.

A darabot azt hiszem elsősorban „A” férj oldaláról bevonódva nézzük, az lehetett a szerző elsődleges szempontja, hogy megértsük cselekedeteinek mozgatórugóit. Jankovics Péter nem játszik magamutogató nárcisztikus művészt, akinek a kisugárzása mindenkit elvakít. Nem tűnik hőstípusnak, sem ellenállhatatlannak, inkább hétköznapi, és szerethető átlagember benyomását kelti. Vele tényleg könnyen azonosulhatunk, és nem törünk pálcát fölötte, hanem megbocsájtunk neki. Pintér Béla ezt eléri, bár nehezen védhető, amit tesz, viszont mégis könnyen megérthetővé válik. Nem lepne meg, ha néhány férfi magára ismerne a szereplőben, és az sem, ha ezt az előadást használná fel helyzetének rendezésére. 

Még ennél is nehezebben védhető a csábító nő alakja – a legtöbb házasság felbomlása esetén ezt az egy érintettet hibáztatja mindenki, bár háromszög sosem jöhetne létre, ha az érintett házaspár tagjai között valóban minden rendben működne.

PB8

Fodor Annamária minden lehetőt megtesz, hogy az ő szemszögéből is lássuk a történteket, hogy őt is elfogadjuk. Az előadásban vágyódó karaktere központi szerepbe kerül, akit a vörös ruhája még jobban ki is emel. (A Long Réka névben én felfedezni véltem a vágyódást, talán nem képtelen ez az asszociáció.) Hosszú utat jár be a szereplő, hatalmas színészi feladat ezt az ívet megrajzolni. Amit látunk, egyértelműen mérföldkő a pályáján – lehet, hogy csak ezért is érdemes volt ide szerződnie a Pintér Béla Társulathoz, hogy ezt eljátszhassa. Akit az ő színészete érdekel, akik szerették akár a Tháliában, akár a Munkaügyekben, azok akkor is jól döntenek, ha elmennek erre az előadásra, ha netán Pintér Béla más előadásai nem vonzották be őket még.

A szereplők szövevényes ügyeit látva könnyen leszűrhetjük azt a végkövetkeztetést, hogy az örök hűség gondolata is illúzió, érzelmeink változnak, nem tudjuk őket sehogy sem kordában tartani, és ennek következtében emberi kapcsolataink is bomlékonyak. Erről persze a világ végezetéig nagyon sok előadást lehet építeni, de a legtöbb, ami elérhető, az a megértés és elfogadás. Az előadás után jót lehet beszélgetni erről. 

Mi van akkor, ha az élet nem nyújtja azt, amiért fohászkodunk? Baj. És mi van akkor, ha igen? – Néha még nagyobb baj… - Ez jutott eszembe általánosságban, bár itt konkrétan a gyerek megléte, illetve hiánya az, ami kapcsán elindíthatjuk a gondolkodást.

A darabot megnézve persze felmerülhet a „mi lett volna, ha?” is bennünk (saját életünkre gondolva), de mivel „vissza nem foly az időnek árja”, így a legjobb, ha ezt félre tudjuk tenni. A bemutatott veszekedések így is nagyon életszerűek, és meglehet, hogy eszünkbe fognak még jutni hasonló helyzetben…

PB6

PS. Ha a darabban nem is nagyon merülnek fel olyan mozzanatok, amelyeknek kifejezetten tudunk örülni, örüljünk annak, hogy Pintér Béláék tudnak működni, lám, ez az előadás is létrejött, öt színészt jó helyzetbe hozott. Amíg ez elmondható, addig tudhatjuk, hogy valami esély mégis van, nem veszett el minden remény.

PS.2. Az előadáshoz a Molmik Photography képeit használtam fel, Molnár Miklós fb-oldaláról. Érdemes ezt az oldalt további negyven kép miatt külön is megkeresni. 

Címkék: Pintér Béla Jankovics Péter Szabó Zoltán Fodor Annamária Takács Géza Messaoudi Emina Gergely-Farnos Lilla Uprendezvénytér Az imádkozó Hornyák Dóra

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr8417948662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása