Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A múlt heti „Balkon kilátással” után ismét egy újabb példa a „két össze nem illő idegen összetalálkozik” témára, természetesen eltérő kivitelben és kimenetellel, hiszen sok variáció létezik. Szeretjük a nagy találkozásokról szóló történeteket, és vágyunk is az ilyen helyzetekre a való életben is. Szükségünk van a másik ember jelenlétére, emiatt is visel meg minket ez a covidos időszak, és tesz sokakat kedvetlenné az elzártság. Igazat kell adnunk a költőnek: „hiába fürösztöd önmagadban, csak másban moshatod meg arcodat…”

BP2

Iványi Árpád rendezése egy olasz film alapján készült még a boldog békeidőkben (2018. novemberében), most pedig újra felbukkant a 6szín műsorán, várhatóan nem utoljára. 75 perc.

Ajánló röviden:

Tegnap belefutottam egy cikkbe, amelyik kifejti, hogy hosszútávon csak átlagosan LEGALÁBB napi két óra minőségi beszélgetéssel tartható fenn egy kapcsolat. Enélkül nem működik jól.

Van ilyen egyáltalán?

Ha két ember egymásra talál, az elején biztosan ki is jön hasonló átlag, de utána? Napi félóra minőségi idő van legalább? Kiépíthetőek-e és fenntarthatóak-e az emberi kapcsolatok egyáltalán, vagy szükségszerű a kiüresedésük és a partnercsere? Közös élet és jövő helyett erős élményként ható órákhoz juthatunk legfeljebb, folyamatos, élő kapcsolatok helyett egy-egy találkozásban lehet részünk. (Talán ezért is szeretjük az ilyen történeteket, mint amilyen ez is.)

BP4

Az előadás kapcsán át lehet ilyen kérdéseket gondolni, részben saját életünk folyására is gondolva, vagy el lehet merülni ebben a kicsit szokatlan történetben, amely egy hatgyerekes (elhanyagolt) háziasszony és a szomszédjában lakó magányos férfi találkozásáról szól. A találkozás ráadásul 1938-ban, Mussolini Rómájában történik, azon a napon, amikor Hitler odalátogatott.

A két eltérő élethelyzetű, világlátású ember egy papagáj elszabadulásának eredményeként beszélgetni kezd (nem is túl sokat), és minket is megérint a köztük kialakuló intimitás.

Megszületik, mert a két színész közel visz minket saját szereplőjéhez. Dobó Katának elhihető a világtól elzártan élő feleség, akit a családja észre se vesz, és aki saját magát sem látja értékesnek, és igyekszik egészen megfelelni minden elvárásnak. Réti Barnabás ezúttal magányos és elbizonytalanodott férfi, aki nem vállalhatja nézeteit és identitását sem nyilvánosan, de igazodni mégsem akar.

BP3

Őket nézve felmerülhet az a kérdés is, hogy mennyire erősödhet meg egy kapcsolat két ennyire más világnézetű ember között, és mennyire szükségszerű, hogy az egyik magához alakítsa a másikat. Utóbbi nélkül nem működhet hosszútávon, ehhez a szerelem sem elég.

Réti Barnabást nemrég láttam a Budapest Playhouse friss előadásában, a „Fat Pig”-ben, így emiatt is érdekes volt ennyire másféle szerepben is megnézni. A szövegkönyvet is ő állította össze a film alapján, és nagyon sok „tételmondatot” osztott magára (nyilván a filmet követve) , aki megnézi, annak ezek szintén fel fognak tűnni.

Bp8

A Fat Pig ugyan alapvetően egészen más tempójú és hangulatú produkció, ez a rendezés mégis tartalmaz néhány olyan megoldást, amely emlékeztetett rá.

Iványi Árpád vonzódik a színházi köd/füst alkalmazásához, amely tényleg jól érvényesül, ha jól van megvilágítva (fénytervező: Király Tamás), bár annyira nem nézőbarát. (Nekünk maszkban kell ülnünk mostanság, és aki asztmás, vagy jellemzően köhögni szokott a füsttől, az az előadás első perceit kevésbé fogja szeretni. Most nem volt ez vészes, és el lehet ismerni ennek az eszköznek a látványosságát, a háttérban gomolygó köd még szépnek is mondható, és önmagánál többre utalt.)

Bp6

Amíg a Fat Pigben nyoma nincs a kisrealista megközelítésnek, sőt láthatóan minimalista módon rendezték be a színpadot, addig ebben az előadásban nagyon részletgazdag a díszlet, megjelenik egy korhű olasz konyha és egy nappali is, valóban olyan, mintha a színlapon is említett, az előadás forrásául szolgáló Ettore Scola-filmet szeretnék színpadon újraéleszteni – Sophia Loren és Marcello Mastroianni helyett két magyar színésszel. A látvány fekete-fehér emléket hagy, különösen így, hogy távolról néztem (nagyon kellemes a 6szín erkélye), elmondhatom, hogy számomra az előadás tényleg megvalósította a filmszerűséget. (Még gyerekként láttam a tévében hasonló hangulatú olasz filmeket, aki azoknak a hangulatát szereti, ettől megkapja.)

Bp7

Ebben az előadásban is sokat számít a hangkulissza (most is Csutorás Bánk munkája), amely kiemelt szerepet kap az előadás elején és végén, általa megfelelően hangsúlyosan jelenik meg Antonietta családja, és még jobban megérezzük elszigeteltségét. Két-három perc hangjáték (összesen nyolc szereplő vesz részt az előadásban csak hangfelvételről) után nem is csodálkozunk, hogy a nő megörül valakinek, aki kedves és tényleg meglátja benne az embert és a nőt.

A találkozás drámaiságához kell persze a nyomasztó külvilág, és ez nemcsak egyes megjegyzésekből, de a különösen ellenszenves házmester megjelenései által is beszűrődik. Az általam látott előadásban Weisz Ildikó alakította ezt az öregasszonyt, aki nyilván másként gonoszkodik, mint ahogy Nagy Mari tehette korábban, akivel a szerepet felváltva játsszák.

BPP1

Az előadás a vártnál jobb élmény lett, elgondolkodtató – tényleg különleges nap állomása a Magyar Zene Házának állandó kiállítása után. Megállt az idő 75 percre.

Ps.A Budapest Playhouse Fb-oldaláról Szigeti László fotóit használtam fel.

Címkék: Dobó Kata Iványi Árpád Hatszín Teátrum Egy különleges nap Réti Barnabás Budapest Playhouse Csutorás Bánk

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr7817412024

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása