Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Kedden, közvetlenül az Orlai Produkció előadása előtt jött a hidegzuhany mindenkinek, akiket a színházak működése érint: éjféltől már csak minden harmadik széken ülhet néző, azaz a másfél méteres távolságot előadás közben minden irányban be kell tartani. Ez az azonnal hatállyal meghozott döntés a kis nézőtereken számottevő külső források nélkül működő függetleneket lehetetlen helyzetbe hozta, különösen akkor, ha egy teltházra eladott produkcióról volt szó.

Ebben a tudatban léptem be a Jurányi Kamaratermébe, ahol az Orlai Produkció még friss bemutatónak számító előadására sokan voltak kíváncsiak: minden széknek volt gazdája. (Az előadás egyik koprodukciós partnere, az Óbudai Kulturális Központ már korábban a műsorára tűzte.) Ugyanezt másnap már a nagyteremben kellett játszaniuk, hogy a távolságtartás új szabályai szerint lehessen ültetni. A nézők egy jelentősen nagyobb térbe való szétszórása nyilván elvett az előadás intim hangulatából, hiszen számít nekünk a színész közelsége, de nem vehetett el a produkció fontosságából.

apád2

Erről a másfél órás, kétszemélyes produkcióról írtam ajánlót, erősen remélve, hogy előbb-utóbb visszatérnek a dolgok a normális kerékvágásba. (Ha másként nem, stream-en látható lesz, az Orlai Produkció is elindítja új kezdeményezését, mégpedig november 12-től Keresztes Tamás „Egy őrült naplója” c. előadásával.)

A most is korrekt módon informatív színlap alapján senki nem gondolhatja, hogy Péterfy-Novák Éva, az Egyasszony szerzőjének darabja derűs szórakozást fog nyújtani nekünk. Nagyjából tudni lehet, hogy mire számíthatunk, különösen akkor, ha ismerjük mindkét színészt, Péterfy Borit és Pataki Ferencet is. Péterfy Bori talán mindenkinek megvan énekesként is, Pataki Ferencre pedig az utóbbi időben az Orlai Produkció több előadásában is felfigyelhettünk, legutóbb az Irodai patkányokban és a Hogy szeret a másik? -ban.

apád3

További garancia a rendező és egyben színpadra alkalmazó személye. Tasnádi István sokszor bizonyította, hogy képes olyan szövegeket létrehozni, amelyek érdekesek és élvezetesek lehetnek számunkra. Az előadás előtt egy héttel láthattam Székesfehérváron „Az ember tragédiája 2.0” főpróbáját, és megállapítottam, hogy az egyetlen, teljes egészében Madách koncepcióját hűen követő szín épp az övé volt. Ez az utolsó pozitív élmény is számított, mert jelen helyzetben, a járvány árnyékában én is elkedvetlenedtem, és nem a legjobb hangulatban mentem el a Jurányiba.

Az előadás egy család két különböző generációjához tartozó tagját emeli ki, akikben az is közös, hogy abúzus áldozataivá váltak. Történetüket hallgatva megérthetjük azt a folyamatot, amely odavezet, hogy egy áldozatból későbbi bántalmazó legyen szinte szükségszerűen, és ami még szerencsésebb: mindkét színész fellép a másik történetében is, és így az előadás azt is nyomatékosítja, hogy nem köthető nemekhez a bántalmazó és bántalmazott szerepkör – nem süllyedünk sztereotípiákba. A két történetet felváltva látjuk, szinte egymásba szövődve, zökkenők és ruhacsere nélkül megy végbe az átalakulás.

apád4

Pataki Ferenc a spanyolnátha következtében árván maradt fiú, aki erősen megszenvedi a nevelőotthoni létezést, és másként, de szintén áldozata lesz nevelőanyja közeledésének is. A darab ezeket a korai élményeket hozza fel indoknak arra, hogy miért válhatott belőle is bántalmazó apa, majd nagyapa. A nevelőanya és az unoka is Péterfy Bori, aki kemény eltökélt nőből egy pillanat alatt naiv kislány lesz, és megfordítva.

apád5

A két színész eszköztelen, természetes színpadi jelenléte erős hatást fejt ki, igyekszünk tetten érni az átalakulást, de nem megy - figyelmünket végig fent tartják.

A darab tanulsága jól átlátható, és ahhoz, hogy mind tudatosítsuk, hogy a pedofília  mennyire károsítja a családok életét, talán nem is kell másfél óra. Abban segíthet, hogy árnyaltabban gondolkodjunk és megértsük, hogy juthat valaki szinte észrevétlenül oda, hogy a saját családtagjait molesztálja.

apád1

De van egy ennél is fontosabb hozadéka: a történetekből kiderül, hogy a szűkebb környezet közönye és ezáltal jóváhagyása nélkül nem történhetett volna meg mindez. Egy ilyen eset mögött nem csak egyetlen bűnös rejtőzik.

Ahogy látszik a pesti színházak műsorából, a pedofília témaköre már egyre több előadásban előkerül – idén Budaörsön a Születésnap, illetve a Trafóban A Menedék alkotói szintén elővették, akit mélyebben érint-érdekel, ezeket is megnézhetik majd, ha a színházak megint kinyithatnak.

Most, amikor szinte befejeztem a bejegyzést, és már csak a képek elhelyezése van hátra, jött a rendelkezés a teljes lezárásról…

Nagyon remélem, hogy ez az előadás túl fogja élni a vírus-helyzetet, eljön az a korszak, amikor tényleg kizárólag a pedofília és a családon belüli veszélyeztetésről, illetve a színészek játékáról fog elgondolkodni az, aki a színházból kijön, és fel se merül senkiben, hogy az előadás megnézésével kockázatot vállalt.

apád6

PS. A bejegyzéshez Szokodi Bea fotóit használtam fel ezúttal is.

Címkék: Péterfy Bori Tasnádi István FÜGE Jurányi Orlai Tibor Pataki Ferenc Szokodi Bea

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr3216279262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása