Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ez most egy egészen gyors ajánló lesz, amely kivételesen nem arra buzdít, hogy menjetek el egy élő előadás helyszínére, pusztán az internetes közvetítés megtekintésére hívja fel a figyelmet. Mivel főpróba alapján írom, eleve nem is lehetne ennél több, bár már most leszögezem, hogy nem voltak minőségi kifogásaim a mű megszólaltatóival kapcsolatban. (Egyetlen zavaró tényezőként a nézőtér közepére elhelyezett álló fotóst említhetem, akinek a gépe meglehetősen hangosan kattogott. Nem hiszem el, hogy 2019-ben nincs olyan gép, amelyik zaj nélkül készít fényképet, és azt még kevésbé, hogy a Müpa a platina hűségkártyával rendelkező ügyfeleinek és egyéb meghívott vendégeinek közelébe enged egy ilyen géppel dolgozót, hogy sokak nagy munkáját kissé, de mégis beárnyékolja. Ez nyilván már az előadásokon biztosan nem fordulhat elő.)

Ezek után tényleg jöjjön az ajánló a BFZ honlapján szeptember 20-án este követhető élő közvetítéshez. (A két előadásra már májusban sem maradt jegy, csak a legelszántabbaknak ajánlom, hogy a helyszínen is próbálkozzanak. Mindig szokott lenni, aki az utolsó pillanatban nem tud jönni, és eladná a jegyét, de ez csak néhány ember helyzetét fogja megoldani.)

70505762 1333872346790073 706538819024846848 n

Megszokhattuk, hogy Fischer Iván minden évben színre visz zenekarával egy (általában) megrendezett operát. Volt már Figaro, Don Giovanni, Varázsfuvola, egy egészen kimagaslóan nagyszerű Falstaff, tavaly – kivételesen koncertszerűen – Kékszakállú és ezek után most Monteverdi Orfeóját vették elő. Ha valaki csak egyszer is elmegy a karácsonyi koncertjükre, egy alkalomból is rájön, hogy mennyire sokoldalúak az együttes művészei, sokféle zenét játszanak. (Ezek a művészek két napja még Schönberget játszottak.)

Eddig a leginkább Bachot játszó Barokk Együttes tevékenységét figyeltem a legjobban a zenekar formációi közül, nemrég ért véget egy templomi koncertsorozat, és így elmondható, hogy a tagok egy részének komoly tapasztalata van a régizenei művek előadásában is. Nem is lehet véletlen, hogy a zenekarban most is játszik Dinyés Soma, illetve a koncertmester szerepét a Barokk Együttes vezetője, Lesták Bedő Eszter töltötte be ezen az előadáson.

70687989 1333872413456733 5643074229323694080 nLesták Bedő Eszter még a főpróbán

Azok a zenekari művészek, akikről már kétszer is írtam Bach-kantáták előadása kapcsán, szinte hiánytalanul most is ott ültek a kissé megemelt zenekari árokban. A közreműködők pontos felsorolása megtalálható az interneten már előre közzétett műsorfüzetben is, amelyben a zenekar hivatalos ajánlója és műértelmezése is hozzáférhető.

Az előadás nézői között lesznek, akiket a „tanta bellezza”, a sok szépség fog elvarázsolni, amely elsősorban a zenéből (de helyenként a látványból is) árad, ugyanakkor nyilván előfordulhat olyan mezei néző, aki az Orfeusz-sztori mélyére kívánna ásni.

Fischer Iván facebook-ra kitett videó-üzenetéből is nyilvánvaló, hogy a színreállítók „A" Művészt látták Orfeuszban, és így az előadás arról szól(hat) elsősorban, hogy miként kapcsolódik „”A” művész a körülötte lévő világhoz.

70684293 1333873543456620 755653844523810816 nA kesergő Orfeusz...

Ugyan közhely, de igaznak érzem, hogy a fájdalom, a rossz közérzet, a negatív környezeti hatások azok, amelyek egy művészt leghatékonyabban alkotásra bírnak. A boldogság, harmónia nem serkent valakit arra, hogy arról feltétlenül beszámoljon, jelentősen kevesebb olyan vers született, amely a szerzőjének tökéletesen kiegyensúlyozott lelkiállapotáról szól. Van néhány, de jelentősen több, amely fájdalomcsillapítási céllal készült.

Elmondható, hogy a művész, azaz Orfeusz lételeme a szenvedés miatti sopánkodás, és nem kizárt, hogyha magába néz, nem volt számára szerencsés fordulat az, hogy hosszú epekedés után elnyerte Euridice szerelmét. (Gondoljuk Petrarcára, mennyire jól járt azzal, hogy 300+ szonettet írhatott Laurához, és a szerelemhez kapcsolódó mindenféle élményt átélhetett múzsája segítségével, miközben – találkozás hiányában – esélye sem volt kiábrándulni, nem is beszélve arról, hogy a hétköznapi gondokat sem vele élte meg.)

Nagyon nem lehet véletlen a történetben, hogy amint Orfeusz megszerzi a vágyott nőt, szinte azonnal el is veszíti, és így visszatérhet a már megszokott életmódjához: panaszdalokat énekelgethet kedvenc erdőjében. Mi tagadás, kapóra jön neki a kígyó, bár valószínűleg mindezt felháborodottan tagadná, hiszen lement az alvilágba visszaszerezni kedvesét, alkalma nyílik művészetének hatásosságát másik közegben is kipróbálni, és ez így voltaképp nem is tűnik olyan rossz helyzetnek. Mivel nem képes betartani a szabályt, és így végleg elveszíti szerelmét, ezek után elvileg semmi akadálya, hogy élete végéig róla daloljon. (Boldog végnek is felfogható ez, ha belegondolunk.)

70493518 1333872360123405 1267585565063118848 n

Az idill néhány pillanata - esküvő, még a kígyó nem ért ide...

Megjegyzem: ebben a verzióban Euridice nem követeli hisztérikusan azt, hogy ránézzen szerelme, nem lehet rá a felelősséget áttolni. Nagyon úgy tűnik, hogy megértette, hogy más esélye nincs az életre, türelmesen várja, amíg kijutnának az alvilágból.

Igen, nem mindig esik jól, ha hosszú idő után megkapjuk, amire nagyon vágytunk, néha akár tragédiaként is elkönyvelhető lehet, ki is vagyunk szolgáltatva a felsőbb hatalmaknak, bennük se nagyon bízunk – ezek a tényezők is mind szerepet játszanak a történetben.

De ez a néhány gondolat csak ízelítő, sok más is eszébe juthat annak, aki megnézi a közvetítést, amelyben várhatóan ki lesznek emelve az arcok is, és így még olyan részértékei is lehetnek, amelyek kárpótolhatnak az élő zenéért.

Az előadás valamivel kevesebb, mint két óra, nincs szünet, viszont már a főpróba is meglehetősen sikeres volt, így hosszú – zenés – tapsrendre lehet számítani.

70643537 1333872523456722 2316545638218596352 n

Mivel az együttes október vége felé Vicenzában is elő fogja adni a művet, a háttérfüggöny már most ezt a színházi teret ábrázolja, amelyre nyilván csak nálunk, illetve később, a genfi előadáson lesz majd szükség, a díszletet ihlető helyszínen éppen nem.

A színpadon lefektetett műfű jelzi Trákiát, Orfeusz lakhelyét, illetve az alvilági jelenetekben ezek hiánya is elég számunkra. Az átdíszítést az előadás táncos szereplői már most igazán gördülékenyen végezték, nem volt fennakadás.

Bulgária délkeleti részeire teszik Orfeusz lakhelyét, nyáron el is gyalogoltunk a vízeséséhez, és már ott előre erre az előadásra gondolva fényképeztem a tájat:

70809412 2471176196435444 9039588337559535616 n

Az Orfeo nem túl cselekményes mű, ugyanúgy szépség árad Orfeusz zenéjéből, amikor éppen boldog, mint amikor kétségbe van esve. (Ugyan mekkora a különbség a "minden megvan" és a "minden végleg elveszett"-érzés nyugalma között? - ez járt az eszembe, amikor a Müpa felé mentem a Duna mellett, most is előre a darabot hallgatva.)Tagadhatatlan, hogy a műnek vannak olyan részei, amikor  leül a cselekmény, és csak a zene marad. Nemhiába alszik el a zene hatására Kháron (Antonio Abete), őt is elringatja a harmónia, akinek az opera közepe táján elhelyezkedő jelenete igazán hatásos.

71116453 1333873553456619 7700312578550923264 nKháron munka közben...

A nagyon jó külföldi énekesek között, ha nem is hosszan, de látni lehet Euridice szerepében a mi Emőkénket (Baráth Emőkét), végre. Már néhány éve nemzetközi énekesnek számít, figyelni kell, hogy itthon is megpillanthassuk. Nekem is csak évente néhányszor sikerül, jóval kevesebbszer, mint jó lenne. Aki elsősorban rá kíváncsi, annak egyértelmű, hogy a kezdést nem szabad lekésnie, a Zene megszemélyesítőjeként egészen rendkívüli volt már ma is, ahogy elénekelte az első áriáját.

70496457 1333872313456743 4815441612001771520 n

A többi külföldi énekes nevét meg lehet találni a műsorfüzetben és a Müpa honlapján is, egyedül az Orfeót énekelő Valerio Contaldo az, akit nem lehet kihagyni semmiképp. Őrült hosszú részei vannak, amelyet végig teljes hangon és gyönyörűen szólaltatott meg. Igazán kellemes hallgatni, elandalít minket is, elhihető, hogy ő maga Orfeusz. (Nekem nagyon merész gondolat persze, hogy a premier előtti este teljes értékű előadást énekel valaki, akinek ilyen sok szöveg jutott, de nyilván stabil énektechnikával ez megtehető.)

Az előadás reklámkampányából tudható, hogy Fischer Iván új befejezést írt hozzá, és akit ez előre foglalkoztat, a műsorfüzetből azt is megtudhatja, hogy milyen szándékai voltak vele. Nyilvánvalóan nem írhatom le, hogy milyen a karmester víziója a mű befejezéséről, legyen meglepetés...

71009414 1333872480123393 7082884104600944640 n A finálé központi szereplője - hátulról

 PS. A BFZ fotóit a zenekar facebook oldaláról használtam fel, több is megtekinthető ott, ha rákerestek.

Címkék: BFZ Fischer Iván Müpa Baráth Emőke Orfeo Lesták Bedő Eszter Dinyés Soma

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr7715114044

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása