Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (37) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) opera (25) Opera (633) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (54) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (100) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Tudom, hogy kínos a címválasztás, de ez jutott eszembe. Ez a két szó tömören kifejezi a teljes nyolcvan perces este lényegét.

Raymond Fitzsimons művét Széles László dolgozta át, rendezte meg és játssza el egymaga az RS9 Színházban. Az ötödik nyilvános előadásra jutottam el, arról tudok beszámolni.

28434025 280787609120973 1533922195099615232 n 

Nem is olyan régen láttam egy másik előadást, szintén ugyanerről a legendás angol színészről – Szervét Tibor utolsó előadását csíptem el a Tháliában.

Ha a két Keant összevetem, akkor látok persze sok azonosságot, és mindkettő általában is beszél a csúcsra jutott művész fájdalmairól, szorongásairól és mindazon zsákutcáiról, amelybe óhatatlanul is belesétál az, akinek a művészet a legfontosabb az életben, de ez a monodráma-változat mégis mélyebbre megy, és ugyanaz a sors sokkal küzdelmesebbnek látszik általa.

Teljesen más a tér is, a Thália 600 fős nézőtere helyett az RS9-ben ezúttal harmincnál kevesebben voltunk, hogy egyetlen emberre fókuszáljunk, és nem egy erősen bulvárba hajló többszereplős vígjátékot néztünk.

Széles László súlyt ad a szerepnek, annál is inkább, mert négy éve nem volt látható színházban, de korábban nagy és jó szerepeket játszott az Új Színházban és az Örkényben is, és még az én blogomon is van bejegyzés a Bánya-trilógiában játszott két alakításáról. Sokan lehetnek, akiknek hiányzott. Nos, most itt van a lehetőség hiányérzetünk enyhítésére, Széles László visszatért a színpadra, remélhetőleg nemcsak ennek az egy produkciónak az erejéig.

Az előadás első perceiben átjön a lényeg: egy szétesett embert látunk, aki kényszeresen iszik, akiről az a benyomásunk, hogy már karrierje legvégén tart. Aki beül az előadásra, az valószínűleg mind tisztában van, hogy kora legzseniálisabbnak tartott tehetségéről fog szólni az este, de ahogy hosszan csak a kezdeti kudarcokról és a nehézségekről hallunk, megemelkedik bennünk a feszültség, mert ahogy megy az idő, egyre jobban várjuk, hogy most már megtörténjen az a fordulópont, ami a főszereplőnk sorsát átbillenti.

Az előadás nagyon kevés mozgással dolgozik, az a benyomásunk, hogy Keannek már nincs is annyi ereje, hogy felálljon a karosszékéből, így viszont minden nagyobb gesztus hatása jelentőssé válik. Csáki Rita fénytervezőnek fontos szerep jut, mivel fényváltással is erősen el tud különülni Kean visszaemlékezése saját küzdelmeire-kínjaira a különböző Shakespeare darabokból vett idézetektől, amelyek meg-megszakítják az előadást. (A Keant négy fontos szerepében (a Hamletben, A velencei kalmárban, az Othellóban és a III. Richárban) bemutató képek elénk vannak függesztve, ezek jelentik az összes dekorációt, de ezek azt is kifejezik, hogy az előttünk ülő ember életében ezek voltak a legfőbb értékek.)

Ezek a Shakespeare-idézetek nagyon fontos részei az előadásnak, és néhány mondat után áthangolódtam arra a darabra, amelyből a színész éppen idézett. Nagyon természetesen mondja a szöveget, éppen úgy, mintha a színpadon kívül tenné, nem érzünk benne színpadias pózt. Sőt, úgy tűnik, hogy ez a Shakespeare-t játszó személy áll hozzánk igazán közel, ez az igazi, nem pedig az, aki kudarcairól, sérelmeiről, nem kicsit megkérdőjelezhető féktelen életmódjáról, „bolondságairól és nem bűneiről” beszél. Mellékhatásként persze eszünkbe jut, hogy milyen jó is lenne megnézni Széles Lászlót Othellóként, Shylockként és III. Richárdként is, mondjuk ebben a sorrendben. Mert ez az egy-két perc tényleg vágyat ébreszt bennünk, és ezek után nem csodálkozunk, hogy aki ezt így tudja mondani, az London egyik vezető színházában lehetett a sztár. Egészen hiteles Széles Lászlónak ez a színpadi arca, az, amelyik által egészen meggyőz arról, hogy isteni színész volt ez a Kean és nem hiába legenda.

A művész másik énjével viszont jóval hosszabb ideig találkozunk. A szerzőt, illetve a szöveget átdolgozó főszereplőt is sokkal jobban érdekli Kean, az ember, mint Kean, a színész. Ha meggondoljuk, a színészek még főpróbaidőszakban is kevesebb időt töltenek szerepben, mint amennyit a fellépésre készülve és annak az élményét megemésztve. Túl nagy a stressz, a közönség és a vezetőség elvárásainak is meg kell felelni, és ez nem mindig jelenti azt, hogy elég minél jobban játszani. Ráadásul sok minden múlik a szerencsén, ahogy Kean beszámolóját hallgatjuk pályakezdéséről, ezt vonhatjuk le belőle, ha még ezt nem tudtuk volna. Nem elég, ha valaki jó, kell egy igazgató is hozzá, aki ezt észreveszi és ellátja a színészt elegendő jó feladattal.

A színész ki van szolgáltatva, és ráadásul a felhalmozódó feszültséget muszáj le is vezetnie. Hiába gondoljuk, hogy ehhez elég ehhez egy stabil családi háttér, szerető feleség és gyerekek, ez nem mindenkire igaz. Aki végletes érzelmeket él át a színpadon, az nem tudja ezeket a taps után azonnal letenni, és szükségszerű, hogy kitombolja magát. Szervét Tibor előadásában is nagy hangsúlyt kapott a színész botrányos életmódja, amely legendája kialakulásában is szerepet játszhatott, saját korában pedig marketing-eszközként is hatott, mert a botrányok mindig alkalmasak valaki iránt az érdeklődés felkeltésére. Aki meg bement a színházba, az Keantől, a botrányhőstől valóban jelentős színészi teljesítményt láthatott, nem ment csalódottan haza.

Ebben az előadásban nekem egy hangyányit azért sok volt ennek az életmódnak a leírása, sokkal kevesebből is átjött, hogy olyan embert látunk, akihez a zsenialitásán és színpadi igényességén túl az alkohol és a nők mértéktelen élvezete is elválaszthatatlanul hozzátartozott.

Nagy értéke az előadásnak, hogy bemutat egy valóban nárcisztikus művészt, akinek van mire büszkének lennie, és aki tényleg képtelen a világot mások nézőpontjából szemlélni, igazi figyelmet nem fordít senkire, aki ugyan képes természetesen játszani a színpadon, mégis azt szeretné, ha minden előadás csak róla szólna. Hajlamosak vagyunk mi is az ő nézőpontjára helyezkedni, de Széles László játékának köszönhetően mégis látjuk ugyanennek az alaknak a kritikáját is, és azokat is megértjük (bár nem ismerjük meg őket a darabból), akik nem tudtak vele együttműködni. Egy hasonló alkatú sztár nem nagyon férne bele egy mai társulatba, még káros szenvedélyek nélkül sem.

Az előadás hatására a mezei nézők, akik korábban nem tették, most elgondolkodhatnak a művész-lét nehézségein, és megértően bólogatva mondhatják: „ja igen, aki dudás akar lenni, pokolra kell annak menni…”

Széles Lászlót érdemes megnézni, és a magam részéről várom a folytatást, reménykedem abban, hogy a következő blogbejegyzésig nem fognak évek eltelni.

ps. A fotót az RS9 Színház töltötte fel az Instagramra.

Címkék: RS9 Széles László Kean Csáki Rita

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr3013894438

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása