Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (37) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) opera (25) Opera (633) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (54) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (100) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A mai délután egy régen halogatott előadást néztem meg, Karinthy Márton rendezését, amely 10 nap múlva ünnepli már a hatodik évfordulóját, és 71 ment le eddig belőle. A színház hosszú távra tűzte műsorára, és mivel az alapjául szolgáló Mikszáth regény iskolai tananyag, akármeddig játszható, mindig lesz rá új közönség.

dsc 3498

Nem könnyű felső tagozatosoknak alkalmas előadást találni a teljes színházi kínálatban sem, emiatt is jó, hogy ez az Esernyő viszont itt van. A hétköznap délutáni időpont pedig különösen alkalmassá teszi, hogy iskolai csoportok megnézhessék.

Miután a nézőtéren néhány tanárt leszámítva csak általános iskolások ültek, viszont talán ötödiktől nyolcadikig minden korosztályból, sokat figyeltem az ő reakcióikat is, hiszen ők az előadás elsődleges célközönsége, mégis az az érdekes, hogy rájuk miként hatott az előadás.

A gyerekek figyeltek, kommentelték is közben, de a beszélgetések a látottakról folytak, mögöttem ráadásul franciául is– mert a francia iskola tanulói közé ültem le. Mivel van a darabban egy félig franciául beszélő társalkodónő (Vertig Tímea játssza nagy életkedvvel), az előadásnak ezt a vonalát fokozottan élvezték a gyerekek, és az elhangzó Marseilles-t hangosan vele énekelték…- ez nyilván nem szokott rendszeresen megesni, de ezen a délutánon így volt. A közönség is alakítója az előadásnak.

A többi színész is élvezte ezt a nem túl gyakran játszott, békebeli hangulatot árasztó előadást, amelynek az a célja, hogy Mikszáth világát visszaidézze, és a romantikus történettel a gyerekeket kiragadja a hétköznapokból. Ezt a célt maradéktalanul sikerült végrehajtani, a mű Deres Péter által készített átirata lekötött mindenkit. A színészek elég sok poénnal felszerelt szöveget kaptak, amelyet sokan ki is tudtak aknázni, és arcjátékukkal is elérték, hogy szinte folyamatosan nevessünk rajtuk. A nevetés pedig az egyik legjobb dolog, amit kiválthat belőlünk egy előadás.

A rendező nem tud olyan kis szerepet ráosztani a színház egyik alapemberévé vált Balázs Andreára, hogy ne ő kapja az előadás legnagyobb tapsát. Akármit játszik, a közönséget elcsábítja, és ha színen van, akkor vele foglalkozunk. Ráadásul minden alkalommal azt állapítjuk meg, hogy a szerep neki való volt egészen. Ez akkor is így lenne, ha nem vígjátékokat játszana, hanem Csehovot. Jelenleg egy reménytelenül szerelmes vénlánnyá változott, és sokkal érdekesebbé vált a sorsa a főcselekménynél. A szövege csak pár mondat, de ez nem számít. Nincs kis szerep…

dsc 3006

Lippai László hasonlóképpen sikeres volt „Szlávik, glogovai egyházfi” alakjának megformálásával, a közönség nagyon szerette fintorait, és jól álltak neki a pálinkázgatós jelenetek is Tóth Zoltán „glogovai paraszt” oldalán. Helyenként népszínműves hangulatot árasztottak, és illett hozzájuk Glogova vezető triumvirátusának harmadik tagja, Adameczné – Egri Kati, és a tanító, Lázár Balázs is.

A fiatal szerelemesek – Klemm Viktor és Kuna Kata – szerethetőek, lehet nekik drukkolni, az idősebb pályatársak pedig megmutatják, hogyan kell néhány mondatban is sokkal mélyebben bemutatni egy figurát annál, amit a szöveg látszólag elmond róla. Vándor Éva anyaként érezteti a csalódottságot is, amit fiával és annak apjával kapcsolatban is megélt, látjuk előre gondterheltségét is, amely beavatkozásra készteti. Pusztaszeri Kornél papként bemutatja azt a folyamatot, ahogy hagyja magát a falusiak által meggyőzni, hogy csoda történt, amelynek véletlenül ő lesz a legnagyobb haszonélvezője. Méltatlan lenne kihagyni a Gáborokat: Németh Gábort, aki a fiatal ügyvéd gyámapja is, illetve a három kisebb, de dramaturgiailag fontos szerepeket játszó Kiss Gábort. Utóbbi Szent Péterként a tasprendet is levezényli.

dsc 3910

Sok a szereplő, de színes karakterekből álló közösséget látunk, és senki sem jellegtelen, senkinek nem különösebben hálátlan a feladata, emiatt mehet jól az előadás évek óta, nem látszik, hogy unnák még.

A karakterek némileg eltúlzottak és érezzük, hogy ez színház, eltávolodunk a valóságtól. Daróczi Sándor díszlete a forgószínpadra épít, nagyon kevés beavatkozással kerülhetünk át egyik helyszínről a másikra, nincs sok kellék – Húros Annamária korhű jelmezei teszik a dolgukat, és sokat segítenek abban, hogy egy XIX. századi felvidéki településre képzeljük magunkat.

A valóságtól persze a történet sok fordulata távolít el leginkább, mert vannak ugyan olyan mozzanatok, amelyek nagyonis hihetőek – például a hősünket az öröksége érdekli a legjobban, emiatt szánná rá magát nősülésre is -, de bőven találkozunk csodákkal, és éppen ezekre van nekünk is szükségünk ahhoz, hogy az életünkben tovább tudjunk haladni. Nemcsak a glogovaiakon lendít sokat a hit, hogy Szent Péter náluk járt és egy esernyőt helyezett el a pap csecsemő húga felé a viharban. Ugyan nem ilyen látványos, de mégis csak csoda volt maga a valódi történés is: egy szegény házaló szánta meg az esőben ázó gyereket, és a saját esernyőjét borította rá, vagy amit ez kiváltott: a falubeliek elkezdték a papjukat valóban támogatni.

Az előadás a humorával, a mától való hangsúlyozott távolságtartásával és nem utolsó sorban a romantikus befejezéssel is hat. Ahogy néztem a körülöttem ülő lányokat, az eljegyzést ők is éppúgy élvezték, mintha a világban még változatlan lenne a trend és minden lány még arról az egy szem királyfiról álmodna, aki élete végéig boldoggá tenné…A Karinthy Színház nem foglalkozik a felszíni divathullám változásaival, megállították az időt. Úgy néz ki, hogy ez működő stratégia, aki időutazásra vágyik, annak 135 perc megadatik az Esernyő segítségével.

ps. A fotók a Karinthy Színház galériájából származnak, több is megnézhető a honlapon.

Címkék: Húros Annamária Vándor Éva Tóth Zoltán Kiss Gábor Karinthy Színház Klem Viktor Karinthy Márton Balázs Andrea Lippai László Németh Gábor Egri Kati Pusztaszeri Kornél Deres Péter Szent Péter esernyője Daróczi Sándor Vertig Tímea Lázár Balázs Kuna Kata Horváth Zsuzsa

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr713450003

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása