Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A tavalyi évadban ébredtem rá, hogy mennyire igaza van azoknak az ismerőseimnek, akik újra meg újra megnéznek egy előadást, akár mindössze néhány nap különbséggel. Prózai előadásoknál ez számomra nem adja magát természetesen, egyébként is rengeteg az új bemutató, amelyeket egyszer sem látok. Operák esetén viszont - a zene miatt is - kezdem azt érezni, hogy egy nézés nem igazán elég ahhoz, hogy azt érezzem, hogy valóban láttam az előadást. A Lukrécia meggyalázása tavaly az Operaházban nem volt rossz, de igazi hatást rám az új helyszínen tett, a Zeneakadémia Solti György termében. Most, a szerdai bemutatón szerettem meg a művet, sőt elkezdtem hallgatni utazás közben is. Ez biztos jele annak, hogy a találkozás valóban megtörtént. Kisebb hezitálás után végül most is a teljes sorozat megtekintése mellett döntöttem.

A korábbi bejegyzésekben szinte mindent leírtam, amit fontosnak tartottam. Az újranézések inkább megerősítették azt az álláspontot, hogy mennyire jó erőkkel lett az előadás kiállítva.

Talán nem nyomatékosítottam még eléggé például, hogy mennyire erős narrátorként az általam régóta megfigyelt Csiki Gábor  és különösen a női kart éneklő Kun Ágnes Anna. Az énekesnőt majdnem (de sajnos mégsem) láttam Szombathelyen Kékszakállút énekelni 2009. júliusában. Azóta a felvételekből jöttem rá, hogy muszáj lett volna...Az előadás minden rezdülését követi, ma különösen sokat figyeltem és még akkor is élénken reagált minden elhangzott mondatra, amikor meg sem volt világítva. Mimikája mindent kifejez, leolvasható a női szereplők minden rezdülése róla. Az persze természetes, hogy mindkettejük játéka egyre könnyedebb lett, ahogy egyre jobban begyakorolták az előadást...

A narrátori szövegben mindig feltűnt, de még nem tettem szóvá, hogy valami hiba lehet a kronológiával, mert elhangzik ilyen mondat, hogy "ők, akik még látták Krisztus könnyét" . Az, hogy beleviszik Krisztust a történetbe, amely annak születése előtt ötszáz évvel játszódik, nem magától értetődő, de felfogható. Lukréciát Krisztus kortársaként megjelölni azért meredek húzás volt a szerzőtől, vagy a feliratba a helyesírási hibáknál is nagyobb elírás csúszott...

A darabban a női erényesség kérdése elég komoly teret kap. Kétségbevonják, hogy a nők hűségesek is lehetnek, Lukrécia valami különleges kivétel (és emiatt muszáj lerántani a sárba őt is). Collatinust szerencsésnek mondják a férfiak, mert erényes asszonyt kapott. Fel sem merül bennük, hogy Lukrécia erényessége nem kötelességérzeten alapul, vagy a társadalmi elváráshoz való igazodás vágyán, hanem csak azon, hogy szerelmes a férjébe, aki ezt viszonozza. Összetartoznak és ezért fel sem merül, hogy másra vágynának. Hálásak lehetünk Brittennek, aki egy olyen ritka jó természetű férfival ajándékozott meg minket, aki a feleségének napi két levelet is küld, nem őt hibáztatja tragédiájáért, sőt legszívesebben említés nélkül átlépne a történteken. Nagyfokú kompromisszumkészség van benne, látjuk, amint Tarquinius és Junius vitáját is lecsendesíti. Nem kérkedik jó helyzetével, ha valaki, ő megérdemelné, hogy nyugodt és eseménytelen élete legyen.

Számunkra kicsit nyugtalanító, hogy az áldozatok nem követtek el semmiféle bűnt vagy mulasztást, ami miatt szenvedniük kellene...Még csak a hübrisz sem volt rájuk jellemző....Cser Krisztián hitelesen játssza el ezt a kivételesen jó embert, kivételesen szép basszus hangja betölti a termet. Amilyen szép ez a hang, olyan vonzó maga az eljátszott karakter is. És mivel rendkívül jó és hiteles Lukrécia is Simon Krisztina alakításában, ahogy ezt az előző bejegyzésben részleteztem, megint átérezzük ezáltal, hogy nagy érték megy veszendőbe a házasság megsemmisülésével.("Mert igazi összetartozást ritkán tűr az Ég.")

Collatinust a többi férfi fölé nemcsak erényes felesége emeli a nézők szemében, és nem csak az, hogy a legerőteljesebb a hangja, egészen különleges a hangszíne. A nézők nem lehetnek azzal tisztában, hogy ki mióta kapta meg a szerepet, énekelte-e tavaly is, vagy csak frissen kapta... Feltétlenül imponáló, amikor azt látják, hogy valaki egy koncertszerű (vagy félig-koncertszerű) előadáson egyáltalán nem használ kottát. Ez kevés szereplőre volt emondható, így óhatatlanul a két narrátor és a főszereplő házaspár felértékelődött, mert csak ők négyen énekeltek kívülről.

Nagyon szépek a női kvartettek, amikor mindegyik  női szereplő együtt énekelt. Külön-külön és együtt is nagyon rendben volt a négy szólista. A három előadáson kiegyenlítetten magas szinten énekeltek. (Na jó, a szerző is belesegített, hogy a legszebb részeket ők, a nők kapják.)

Kun Ágnes Anna a nők szemszögéből mutatja a történetet, szövegeiben több elgondolkodtató mondat is van - visszavágások a férfiaknak, a cselekmény kommentjei, illetőleg általános bölcsességek. Az egyik ilyen rész a háztartásban dolgozó, otthont teremtő asszony nehéz sorsáról szól. Ahányszor ideért a történet, mindig lelkiismeretfurdalásom lett. A hétvégém sem kifejezetten házimunkák végzésével telt, ehelyett láttam négy előadást, megírtam a bejegyzéseket és rengeteg dolgozatot kijavítottam. (Nem igazán valósítom meg az ideális asszonyt, úgy tűnik.)

Érdekes kapcsolódási pontokat is találhatunk az Operaház másik friss előadásával, a Vérnásszal. A túlhajszolt ló, mint motívum, az "őrült férfivágy" megtestesítője mindkettőben lényeges, de megjelenik a nők vágyakozása is, ez elfojtottabban. Ebben az előadásban az az izgalmas, hogy éppen a tiszta és erényes Lukrécia az, akinek az emésztő vágyáról hallunk, amely nem a megszokott módon, egy elérhetetlen partnerre irányul, hanem a távollévő férjre, aki viszonozza az érzelmeit. A vágyak ebben az esetben is kínzóak - de hallhatjuk a szerző bölcsességét: "jobb ha vágyódsz, mint tengődni vágyak nélkül".

 Megkapjuk a címben idézett szentenciát is a mű vége felé: "A szépség a lét, a kezdet és a vég". Átérezzük, így sokadszorra hat rám is ez a zene, megszerettem, még hallgatni fogom egy ideig. Az előadás pedig hiányozni fog. "Is it all?" - kérdezhetem én is. Sajnálom, hogy csak három volt belőle...

 

 

Címkék: Opera Zeneakadémia Cser Krisztián Simon Krisztina Lukrécia meggyalázása Csiki Gábor Kun Ágnes Anna

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr436879053

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása