Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (22) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (26) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (47) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Opera (633) opera (25) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (55) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (101) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Az Armel Operafesztivált figyelve a mai este is az jutott eszembe, hogy lám, ilyen lehetett a XVIII.-XIX. század közönségének az élete. Odamentek a színházba az ismeretlen operára (jó esetben hallottak valamit harangozni a szerzőről), és mindig benne volt az erős kockázat az estében. Aztán, ha siker volt, ment néhányszor, de mindig szükség volt az újabb művekre rövid időn belül. Nyilván a legtöbben erre most azt reagálnák, hogy a megvalósítás (a rendezés, az énekesek) miatt most is van rizikó-faktor. Ez igaz. De mégsem ugyanaz beülni az ennedik Pillangókisasszonyra, mint például megnézni egy mai szerző operáját, amelyik történtesen egy kémiaórán játszódik...

A harmadik versenynap helyszíne az Erkel Színház lett. Miután a Solti György terem sem telt meg teljesen az előző napokon, várható volt, hogy az Erkel még üresebb benyomást kelt majd. Összességében jóval többen voltak ma este, csak az óriási nézőtéren veszett el az a párszáz ember. Ilyenkor mindig szomorú vagyok egy kicsit, hogy 200 forintos diákjegy árak mellett sem telik meg kortárs operára legalább a földszint, kevesen mernek kockáztatni, pedig az előadásokért most nem is kell vidékre utazni.

A két egyfelvonásost a kiadott sorrendtől eltérő módon láthattuk. Utólag egyet tudok érteni a döntéssel, tekintve, hogy az első darab kissé langymeleg hangulatú volt, míg a kémiaóra-paródia a közönséget szinte felvillanyozta. 

Én kifejezetten élveztem az operák cseh nyelvűségét, és persze erről megint az jutott eszembe, hogy mennyire szeretnék egy igazán jó Ruszalkát látni. Minél hamarabb.

Krcek egyfelvonásosa, A császár új ruhája ugyanarra az alapmesére nyúlik vissza, mint Ránki György Pomádé királya. A Pomádéhoz képest ez a zene és ez a történet kevéssé fogott meg, de ez akár adódhat abból is, hogy Toronykőy Attila rendezéséhez eléggé kötődöm és legutóbb az előadásának felvételét tegnap láttam... Ha ettől el tudnék vonatkoztatni, akkor valószínűleg jobb lenne a mérleg. Így viszont csak egy korrekt és szerencsére nem aránytalanul hosszú egyfelvonásos operáról tudok beszámolni, amelyben jelentős szerepe volt a sakkfigurákból álló karnak a kissé mísz-hangulatú királyon és az általa ugráltatott udvari bolondon kívül.

Ahogy nem hozta a királyt lázba a nősülés és az uralkodás lehetősége, úgy minket sem hozott lázba a történet. Hiába voltak a kar tagjai félig fekete, félig fehér ruhában, az előadás nekem inkább szürkének tűnt. De fájni nem fájt, nem éreztem azt, hogy haza kellene azonnal futni.

A második részben Kerek Gábor Paródiáját láttuk. Kissé kétkedve néztük az üresen tátongó zenekari árkot a kezdés pillanatában, de aztán eléggé szedett vedett holmikba öltözve az első sor előtt bevonultak a zenészek, a karmester feltűrt ujjú pólóban ("whatever" felirattal) és nagyon impozáns, valódinak látszó tetoválással a karján-vállán, alsónadrágban, baseball-sapkában. Az első részben is ő vezényelt (Vojtech Spurny) a szokásos unalmas frakkban, nem tűnt különösebben érdekes pasasnak. Most viszont a ráadott ruha hatására talán, az egész ember megelevenedett és sokszor néztem azt, hogy miféle túlmozgásos mutatványokat ad elő az árokban. Erősen úgy tűnt, hogy az alkotók mindegyike erősen élvezte a játékot, azt, hogy végre egy humoros előadásban vehetnek részt. (Hasonló érzésem legutóbb A tenor kapcsán volt.) Az, hogy zeneileg mennyire volt értékes ez az erősen széteső jellegű kémiaóra, érdekes kérdés. Nem érzem hivatottnak magamat, hogy ezt megállapítsam, pusztán azt tudom megjegyezni, hogy színházként működött az anyag, folyamatosan lekötötte a figyelmünket, rengeteget lehetett nevetni és ha nagyon akarta az ember, akkor az előadást a mai oktatási viszonyok elé tett tükörként is értelmezhette. Igaz, hogy nem tipikus, hogy hat tanuló kikészít egy tanárt, ott van hozzá másik harminc is, sőt ennyire jól felszerelt labor sincs a legtöbb iskolában, de a tanár-diák konfliktus örök, az pedig új sajátosság, hogy a diákok mindent rögzítenek. A tanár és az igazgató felhergelése csak arra lesz jó, hogy jól feljelentsük őket - hangzik el az operában. És aztán a testi fenyítés meg is történik, és mind a hat diák fel is veszi mobilra. Nagyon korszerű ez az opera, ebből is látható. Talán éppen ez lenne az, amelyik alkalmas lett volna operakalandra, a diákokat megfogta volna az, hogy általuk is ismert szituációt láthattak volna az opera műfajának nyelvén.

A történet egy ponton szerencsére elemelkedik a hétköznapok világától, megjelenik Mengyelejev szelleme is. Jó kis basszus szerep, ezt megállapítottam. Nem marad hatástalan a tanárnőre a szellem, de erősen úgy tűnik, hogy a diákok kémiatudását viszont ez sem befolyásolja. Ha objektíven nézzük, akkor az oktatásügy helyzete - az opera alapján - egészen reménytelennek tűnik, minden szereplője egyaránt rosszul érzi magát. Mi viszont az előadás alatt mégiscsak jól szórakozunk és még véletlenül sem fogjuk fel a helyzetet a tragikus oldaláról. Kerek Gábor operája Dominik Benes rendezésében ennyit ígér, és ezt az ígéretet viszont maradéktalanul teljesíti. Ez pedig már elég is nekünk. Különösen mostanában.

 

Címkék: Opera Erkel Színház Paródia A császár új ruhája Kerek Gábor

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr766785437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása