Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ebben a címbeli idézetben az Aida (és jellemzően) az opera műfajának minden ostobasága benne van.

Aki nem tudná véletlenül, annak elárulom, hogy ezt Aida, a rab etióp királylány mondja az őt fogvatartó egyiptomiak vezérének, Radamesnek, aki történetesen éppen az etiópok - így Aida apjának serege - ellen indul küzdeni. Mekkora szerencse! Radames boldog, hogy megkapja ezt a kitüntető megbízatást és mehet legyilkolni szerelmese népét, az pedig drukkol neki, bár néhány perc múlva azért észreveszi, hogy valami nem stimmel mégsem.

Ez, hogy minden szép, de valami mégsem, ez jutott ezembe szombat este az Erkel Színház előadása kapcsán. Az Erkel kétségtelenül győztesen tért vissza a színházak közé, alacsony helyárai és népszerű műsora (minőségi énekesekkel és avíttas rendezésben - ez lehetne a szlogen) miatt most is tele volt és majd húsz percig vártunk, amíg két külön jegyet visszahozott valaki végül. Az érdeklődés adott, a kerékpáros felvonulás, a színház körüli parkolási lehetetlenségek dacára is mindenki megjelent, fél órás csúszással elindult a háromfelvonásos előadás. Minden felvonás alatt rosszul lett egy ember, kétszer hívtak mentőt. Az egyik kulcsjelenet alatt a közvetlen közelünkben, az énekesektől tíz méterre ájult el egy néző némileg megmozgatva az ötödik sort, de ettől nem állt meg az előadás, így is végiggördült a kiszabott sínen. Nem mentődött meg Aida és Radames a lassú kínhaláltól.( 1988 táján egy margitszigeti előadás volt az első élményem, amire Miskolcról jöttünk fel. Az eső miatt akkor elmaradt a negyedik felvonás...Akkor még nem zavart, ha látványos-hagyományos az Aida, el sem tudtam volna másmilyennek képzelni.)

Ezt a rendezést  1993-ban mutatták be először, épp húsz éve. Aki még nem látta, annak elmondható, hogy állóképszerű, az egyébként tetszetős  (a Karnaki templomra emlékeztető ) oszlopcsarnok dominál. Ez az előadás egy vonallal sem akar több lenni, mint Verdi Aida c. operájának tolmácsolása, benne Aida és Radames kettősével, akik a szerelem és a hazaszeretet között vívódnak és nem tudják a helyzetet csak a halál által feloldani. Ebben az előadásban a kitűnően éneklő Fekete Attila és Sümegi Eszter mellett az énekesnek (Wiedemann Bernadett) köszönhetően a háromszög történet harmadik szereplője is ugyanilyen fontossá vált, Amneris. Elárulni és halálba küldeni a Nagy Őt, féltékenységből - szintén kellemetlen helyzet.

Lehet, hogy ebből a néhány sorból is érződik, ha korábban nem foglalkoztatok intenzíven az Aida problematikájával, hogy alapvetően ez a darab (a gyönyörű zenével ráadásul) nem poros. Nyugodtan szólhatna a máról, rólunk is. Nem biztos, hogy az elefántok hiányoztak az Erkel produkciójából.

Akármilyen jól is szólt Attila, aki miatt odamentünk, és ugyancsak kiválóan éneklő partnereket kapott még a kisebb szerepekben is (lsd. Boncsér Gergely), szavunk sem lehet, az opera ennél MÉGIS több kellene, hogy legyen. Ha csak annyi az egész, hogy XY ki tudja-e énekelni a magas C-t, vagy aznap este mégsem, akkor nem ad túl sokat hozzá az élethez, annak ellenére, hogy némi esztétikai élvezetet okoz kétségtelenül. Akkor kezdene érdekessé válni, ha az etióp-egyiptomi ellentétbe belelátnánk akár két eltérő, sőt egymással ellentétes értékeket képviselő csoport tagjainak ambivalens kapcsolatát. 

Februárban Kovalik Zágrábban a mai viszonyokra adaptálta ugyanezt, és ezt az Erkel színházbeli verziót nézve világosan látszott, hogy ez messzemenően indokolt. (Lesz jövő évadban Zágrábban és Rijekában ismét, ha valakit érdekelne. Abban az előadásban viszont nem elég jók az énekesek, a mieink jobbak, mesélte egy operához valóban értő kritikus ismerősöm. Ez itt a bökkenő, hogy választani kellene, hogy mi a fontosabb, a jó hang vagy a jó színészi képesség, pedig az énekesi szaktudás lenne a minimum, arra jönne az utóbbi.)

Kovalik Giessenben is rendezett nemrég, óvodásokként, óvodai díszletben adják elő Handel operáját, az Agrippinát. A hatalmi vetélkedés résztvevőit civakodó óvodásoknak beállítani, nem rossz ötlet ( állítólag kb 8 éve volt egy főiskolai rendezése Máté Gábornak, amelyben ugyanez volt az alap - én ezt nem láttam, érdekelne, hogy mi volt ez egészen pontosan).

Nem azt mondom, hogy muszáj lenne mindent kitekerni, ráhúzni egy idegen sémát, de az Aida előadásából épp az hiányzott, hogy a mához szóljon, a mi életünkről. Ha ilyen rendezések sorakoznának az Erkel műsorán, akkor  lehetnénk igazán elégedettek. Jó, ha nekünk nem kell Kovalik, akkor hozzanak mást, aki múzeum helyett eleven színházat csinál. Én csak ennyit szeretnék. (Csak?)

színlap

Címkék: Opera Erkel Színház Fekete Attila Sümegi Eszter Wiedemann Bernadett

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr835243860

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása