Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

11.16.

A héten eddig nem jutottam el sehova, lassan alkalmassá válok, hogy visszatérjek a színházi szférába dolgozónak - már egészen leszoktam az előadások nézéséről az utóbbi hónapban, azaz szabaddá váltak az estéim.

Viszont:

Amitől tartottunk, bekövetkezett:

Én nem kicsit lettem szomorú, hanem kővé dermedtem, amikor a Heti Válasz plakátját megláttam két napja reggel az utcán, és kiderült, hogy mégis pályázik Vidnyánszky Attila, aki színházvezetőként már jelentős múlttal rendelkezik és senki nem mondhatja komolyan, hogy alkalmatlan jelölt, sajnos. 

Viszont nem jó időpontot választott, mert most biztosan nem szorulna rá a Nemzeti, hogy gyökeresen más irányba forduljon. Muszáj lenne, hogy legalább még  öt évet kapjon Alföldi Róbert, ahogy a Katona vezetésétől sem vették el a lehetőséget 1987-ben, 5 év után azzal a felkiáltással, hogy "adjunk esélyt másnak is arra, hogy kipróbálhassa magát". 

Az elmúlt három órámat Alföldi Róbert pályázatának átnézésére fordítottam.

(Most erről fogok írni részletesen. AKit ez nem izgat, itt kiszállhat - viszont a maradék hónapokban nézze meg azokat az előadásokat a Nemzetiben, amelyek még érdekelhetik...)

Ha politikamentes döntést várhatnánk (ami lehetetlen persze), egyértelmű lenne, hogy a pályázat, illetve az elmúlt öt év munkája alapján meg kellene kapnia a Nemzeti jelenlegi csapatának a folytatás esélyét.  Egy ilyen racionális döntés a csodák kategóriájába esne. Ezt a pályázat írói is nyilván tudják, hacsak nem Magyarország leoptimistább polgárai, ezért nagyon tiszteletreméltó, hogy ennyire alapos munkát nyújtottak be a reménytelen helyzetben is. 

A pályázatot elolvasva, a mellékleteket átnézve jól feleleveníthető a Nemzeti elmúlt 5 éve, kristálytisztán látszik, hogy a fiatal színészek mennyire nagy súllyal voltak jelen, de szinte mindenki kapott elég megmutatkozási lehetőséget, nem ültek sokan a kispadon. (Azért Söptei nem kapott sok lehetőséget, ill. sokszor alázatosan asszisztált, de hátha még egyszer eljön az ő ideje is. Érdemes megnézni a listát, szinte a kezdő színészek kapták a szerepek legnagyobb részét.)

A színészek szerepeit nem a teljesség igényével sorolták fel - lsd. pl.Garas Dezső, Stohl András, Nagy Zsolt. Lehet, hogy a fenntartó erre hivatkozik majd az elbíráláskor? "Hiányos a pályázat, nem kielégítő."

Nagyon érdekes és vonzó a műsorterv. Kifejezetten izgalmas lehetőségeket vet fel. Előre sajnálom, hogy ezeket az előadásokat nem láthatjuk majd... A Kő hull apadó kútból c. regény színpadra adaptálásának kitűzése önmagában is azt mutatja, hogy Alföldi Róbert mégis hisz a csodákban és hátha neki lesz igaza...

(febr. 21: nem lett.)

A begyűjtött aláírók névsora is magáért beszél. A támogatók közül többen részletes ajánlást írtak, nem pusztán a nevüket adták, amiért szintén becsülendőek.  (Anyagi támogatást csak Orlai ajánlott, lesz Alföldi-rendezés jövőre a Belvárosiban, figyeljétek meg. Ez a tippem.)

Sajnálatosnak tartom, hogy nem jutott senkinek eszébe "alulról jövő kezdeményezésként"  a Nemzeti előadásai előtt, ill.  más színházakban, amelyek rokonszenveznek a jelenlegi Nemzeti irányvonalával, aláírásokat gyűjteni a "mezei" nézőktől is. Akár 2-3000 aláírás is csatolható lett volna. (Ha korábban eszembe jut, isten bizony belefogtam volna egy ilyen akcióba. Nem sok jó színház van ma Pesten, ahova érdemes menni.)

Ez esetben még nehezebb lett volna arra hivatkozni, hogy csak egy szűk réteghez szól a Nemzeti műsora és kizárólag Eszterházy Péter, Térey János  és a többi 158 támogató tölti meg minden este a nézőteret.

Én a tavalyi évadban 21 előadáson vettem részt, egy ízben volt bántóan sok üres szék, de az összes többi alkalommal valóban 90% feletti telítettséget tapasztaltam, néhányszor a lépcsőn is ültek. 

A jelen helyzetben nem csak az nyomasztó, hogy ezt a jó nyomon haladó, minden esetben gondolkodtató és igényes színházat egy másik pályára fogják állítani,  és újra 1-2 évbe fog telni, amíg a Nemzeti más arculata kialakul, ami persze nem lesz igénytelen, de ennyire nyitott sem. 

Számomra még zavaróbb ennél talán az, hogy a rendkívül kevés invenciózus magyar rendező közül valószínűleg ismét elveszítünk egyet.

(pl. Kovalik Balázs távozása Németországba, miután eltávolították az Operából. )

Alföldi Róbert, ha elveszíti a Nemzetit, kaphat bőven rendezői megbízásokat külföldön (persze itthon is), nem kell méltatlan helyzetbe kényszerülnie.

Vagy választhaná azt, ha elég erőt érez magában, hogy a napi megélhetési gondokkal küzdő független szféra egyik meghatározó alkotójává válik, ahogy Pintér Béla, Balázs Zoltán - létesíthetne egy önálló műhelyt. Ha igazán optimista, erőt érez magában, megalkuszik egy rosszabb technikai feltételeket nyújtó színházi térrel - én ezt látnám a magyar színházi élet egésze számára igazán megfelelő megoldásnak. Fel lehet sorolni az elmúlt évekből nagyszerű előadásokat, amelyek kis térben, kevés pénzből születtek. 

Alföldi Róbert előadásait a legelső rendezésétől kezdve nyomon követem, a Trisztán és Izoldától. A magam részéről azokat az előadásait szeretem (mert nekem sem tetszett mindegyik), amelyekben nem a látvány a domináns, hanem a színészek és a rendezői ötletek együttesen. Ha Alföldi Róbert a Jurányi egyik tantermét bérelné, és ott hozna létre előadásokat, azok éppúgy jelentősek lehetnének, mint jelenleg egy olyan, ami a Nemzeti stúdióiban valósul meg. 

Lennének jó színészek, akik kevesebb pénzért, de színészi fejlődésük érdekében csatlakoznának hozzá, nem kétséges. Kérdés persze, hogy a van-e kedve visszatérni a stúdiókhoz a már jobb körülményekhez szokott Alföldinek, lenne-e független alkotó ő, aki eddig a saját elképzeléseit a kőszínházi keretek között is meg tudta valósítani. Mennyire tekintené ezt visszalépésnek, illetve bevállalhatónak?

Nagyon drukkolok Alföldi Róbertnek, bízom benne, hogy megőrzi a bátorságát, nem veszíti el a lelkesedését akkor sem, ha a papírforma szerint elveszik tőle a folytatás lehetőségét, hanem új utakra lép.

Hát ez van.

Címkék: Nemzeti Alföldi

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr395095159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása