Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (22) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (26) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (47) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Opera (633) opera (25) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (55) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (101) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A keddi élményfürdő harmadik része. (első, második) A Spinozában ebben a hónapban - és most tartunk a közepén, már két igazán jó élménnyel találkoztam (Lázár Kati Jászai-estje és Hábetler András Operapódiuma). Ezek után nem csoda, ha kedden a teljes Carmen sokadszori megtekintése helyett úgy döntöttem, hogy ezt a ritkán látható előadást választom. (részletes színlap)

A Bartók Emlékházból majdnem tíz perc késéssel értem csak át, viszont volt annyi szerencsém legalább, hogy az előadásba bele volt rendezve két késő néző (a két főszereplő) érkezése és velük egyszerre tudtam legalább a terembe beérkezni. Meghúzódtam hátul - ahonnan szintén jól látni, most már ezt is tudom - és ők pedig hivatalból zörgették a cukorkás papírt, ahogy az Operaházban estéről estére a nézők egyrésze. (Az estém a Carmenen fejeződött be és mögöttem ült egy brutális úriember, aki a második rész első tíz percében végig csörgetett valami zacskót. Embertelen volt valóban. Sose értem, hogy miért nem veszi senki figyelembe azt, hogy mások is vannak a nézőtéren. )

A bevezetőről ugyan lemaradtam, de a darab ismertetőjéből kiderül, hogy a Spinozában száz előadást megtartott Popper Péterre kívánnak méltóan megemlékezni ezzel a zenés játékkal. 

A boldogságkutató professzor (Hábetler András) színpadra szólítja a fiatal párt (Bucsi Annamária, Merán Bálint), mégpedig azzal a céllal, hogy a párkapcsolati problémájukat feltárja és megoldja.

Lényegében itt indul a történet, pontosabban Ádámnál és Évánál. Mindössze egy jó hosszú narancssárga sál a kellék, viszont ennek a hasznosítása rendkívül sokoldalúan és kifejezően történik. Ez az előadás részben zenés játék, hisz sokat énekelnek a szereplők, sőt ami énekesek esetén igazi ritkaság: prózai színészként is működőképesek. Ugyanakkor az egymást követő jelenetek valóban modelleznek tipikus párkapcsolati problémákat, és az a cél is világos, hogy ugyan ez hangsúlyozottan játék, de a szándék mégis valódi: tanítani akarnak minket, szeretnének hatni a közönségre. A jó művészet a szépség felmutatásán túl gyakran törekszik arra, hogy életünk megváltoztatására buzdítson. Jelen esetben elég intenzív ez a buzdítás, direkt módon történik. Én Hábetler Andrást már jóval többet hallottam beszélni is, mint Popper Pétert, de gyanítom, hogy itt-ott valóban a pszichológus lehetett a forrás vagy a minta.

Nem akarom részletezni az összes mozzanatot, inkább legyetek kíváncsiak rá. Az előadás legnagyobb részben a férfi-nő kapcsolatot érinti, ugyanakkor itt-ott beleszövődik finoman a zsidó identitás feldolgozásának kérdése. (De ez csak minimális komplikációnak tűnik, sőt látunk olyan helyzeteket, amikor nem a származási különbségekbe bukik bele egy kapcsolat.Sokkal inkább az önbizalomhiányba, a szexuális problémákba, az önbecsapásba...

Látunk ugyan boldog szerelmet is, de nem lehet illúziónk most sem.Mi van, ha az egyhangúság, a "mindig együtt" unalmassá válik? Felmerül egészen konkrétan a kérdés, amelyen akár el is gondolkodhatunk: lehet-e úgy szeretni, hogy ne kötődjünk? és lehet-e olyan embert szeretni, aki nem akar kötődni? 

Erre a két kérdésre mindenki élethelyzetének és vérmérsékletének függvényében adhat választ. Most megkapjuk az egyenes, kijózanító egyértelmű NEM-et Hábetler Andrástól. Már csak az maradt hátra, hogy a boldogtalanságunk hosszabb időszakaival szembenézzünk. Kimegy.

De aztán bejön, és megtudjuk, hogy mégsincs egészen veszve semmi - "én a lócitromban bízom" és elmagyarázza. És igaza van. (Aki megnézi, az majd meghallja a sztorit is...) Valahogy mindig alakulnak a dolgok. És a végére kapunk még egy megnyugtató kinyilatkoztatást is, amely csak azoknak lehet újdonság, akik a gimnáziumi magyarórán annak idején nem figyeltek erre a sorra: "hiába fürösztöd önmagadban, csak másban moshatod meg arcodat". Igen, kell a másik ember a boldogsághoz, feltétlenül.

És ezen a ponton igazán megörültem, hogy éppen most voltam ezen az előadáson, éppen a Kékszakállú után közvetlenül. Közvetlenül arra felelt, amit akkor és ott éreztem át. 

Most is, ahogy a vasárnapi operapódium után, megnyugodva és kissé emelkedett hangulatban indultam az Erkel Színház Carmenjére. Most tudtam, hogy nincs vész, még tíz percet várni is fogok...A világ igazán kereknek és kissé gyanúsan rózsaszínűnek tűnt, annak ellenére, hogy épp most bizonyították be nekem, hogy nincsen remény...

Címkék: Opera Spinoza Hábetler András Bucsi Annamária Merán Bálint

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr846917433

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása