Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A monodráma egy színész számára a legnagyobb létező kihívás. Egyedül kell lekötni – jelen esetben másfél órán keresztül, szünet nélkül – a közönséget. Igaz, hogy legalább más színészhez sem kell alkalmazkodni és jól egyeztethető így az előadás. Ennek következtében pedig sokat játszható, utaztatható.

Én több mint húsz éve nézem mindenben, amiben csak lehet Lázár Katit. Nemigen tudnék olyan esetet visszaidézni, amikor ne éreztem volna színészetének átütő erejét, színpadi jelenlétének természetességét. Emiatt számomra kihagyhatatlan volt a Kripli Mari. És most nincs zavaró tényező sem, nincs ráerőltetve semmiféle rendezői koncepció, hanem tisztán csakis egyénisége és művészete az, ami érvényesül. Aki az előadásra odamegy, rá veszi majd meg a jegyét. És nem is fog csalódni. Ha van olyan előadás a friss bemutatók közül, amelyiket egészen nyugodt szívvel lehet ajánlani, ez az. Aki szereti Lázár Katit nézni, annak erre mennie kell. A néző azt kapja, amire vágyott. (A Spinozában tavaly hasonló átütő élményben volt részem Csákányi Eszter önálló estje kapcsán, és ez is még műsoron van.)

A Kripli Mari cím a magyar nézők egy vékonyka rétegének hordoz majd üzenetet. Jászainak volt ez (pontosabban a Krippel) az eredeti vezetékneve. Nem csodálkozhatunk, hogy művésznévnek nem találta alkalmasnak. Sokat elárul az is, hogy a nagy magyar színésznő naplóiból készített összeállítás éppen ezt a humoros színezetű címet kapta: az előadóest célja a szobortalapzatról (és az ismeretlenségből) közel hozni a nézőhöz Jászait, aki Lázár Kati által valóban újjászületik.

Az utóbbi években készült Jászairól már egy est (Menszátor Hérész Attila volt Jászai, ezt sajnos nem láttam), illetve Debrecenben is bemutattak egy róla készült darabot. Ez esetben Ráckevei Anna volt Jászai. Utóbbinál fényévekkel sikerültebb ez a mostani. Egy lapon nem lehet említeni.

Ez az alakítás egészen természetes, élő. Néhány jelmezt, kelléket használ csak a művész, de ezek nagyon kifejezőek. Az előadás legnagyobb részében velünk szemben ül, jól időzítve változtat pozíciót, öltözik át, kicsit sem érződik statikusnak az előadás, mivel érdekes a szöveg és az, ahogy mondja. Az az érzésünk végig, mintha kettesben lennénk vele. Őszinte vallomás, szenvedélyesen személyes, biztosan elfogult is, de ez nem zavar minket. A spontaneitás benyomását kelti, de még akkor is átjön a nagy színésznő, amikor a legelhanyagoltabb arcát mutatja.

Lázár Kati minden mondata már most hiteles volt, az első közönség előtti nyilvános előadáson is. És lesz ez még ennél jobb is. Volt ugyan egy hiba (ha ugyan az): a szövegben Kaposvárt is emlegette a művésznő. Ez a „freudi elszólás” esete. Ha véletlen, akkor sem ártana, ha benne maradna a szövegben.

Ebből az előadásból ugyanis rengeteget megtudunk nemcsak Jászairól, de áttételesen benne él az előadó is. Amikor a színészlét nehézségeiről beszél és a színházhoz fűződő szenvedélyes kapcsolatáról, akkor azokban a mondatokban Lázár Kati is vallomást tesz. Biztosak lehetünk benne, hogy minden szót a színész-elődtől idézi, ennek ellenére sok olyan megállapítás hangzik el a kultúrpolitikára és a Nemzeti Színház vezetésére vonatkozóan, amelyek ma is érvényesek. Éppen ezért kerülhettek kiválasztásra.Kicsit olyan, mintha megállt volna az idő.

Jászai egész életében színésznek készült, egész életét a színház (és a szerelem) töltötte ki, emberként nem, csak színészként érezte magát boldognak. Ezen az estén inkább hallunk a szenvedéseiről, kudarcairól, kevesebbet az egyébként is közismert sikereiről. Nem tudom, hogy megnyugtató-e ez a mai színészeknek, hogy még a legsikeresebb elődeik is szörnyű megpróbáltatások árán tudtak igazán érvényesülni, a színpadi sikerért rengeteg áldozatot kellett hozniuk, mindenesetre az elbeszélt gyötrelmeket hallva mi nézők feltétlenül közelebb érezzük magunkat a művésznőhöz, akiről eddig viszonylag keveset tudtunk.

A célját az előadás eléri, a néző látóköre bővül, Jászait sikerült visszahozni kis időre az alvilágból. Miközben a múlt életre kelt, jól szórakozunk, és élvezzük a jelent. A színház a pillanat művészete, ugyan a film megjelenése óta kismértékben tartósítható, de még így is múlandó. Most lehet a jelen színészeit nézni, amíg itt vannak velünk és amíg itt vagyunk mi is. Amit/akit ma megnézhetsz, ne halaszd holnapra! Lázár Katit pedig muszáj…

 

 

Címkék: Spinoza Orlai Tibor Lázár Kati Kripli Mari

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr856905773

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása