Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Mi mást, ha nem egy rövid ajánlót lehetne írni a (most már) tegnapi operabarátoknak szervezett főpróba alapján? Muszáj ezt most előre venni és beszélni róla, bár még vár a félkész cikkem a Ring utolsó estéjéről, vázlatban az évadértékelés, az Amadeus, hogy a ZSENIÁLIS operavizsgáról (Operaszkeccsek) már ne is beszéljünk. Közben láttam már a Hunyadi sorozat első darabját, a Tannhausert pedig kétszer, ha a nem hivatalos főpróbát is számítom. Itt vagyok a sok megíratlan élmény hatása alatt, valami egy héttel az évad vége előtt. Miért sürgős pont ez? Mert ebből az Iphigeneiából is csak három lesz már, vasárnap van a bemutató. Jegyek még kaphatóak. Ha valaki most lemarad, csak jövő októberben nézheti meg az újabb négy előadás egyikét.De a többi bejegyzés is jön...

Ez a főpróba nem volt éppen a legszerencsésebb. Wierdl Esztert, a címszereplőt nem hallhattuk. Csak a zenekar játéka alapján lehetett halvány elképzelésünk, hogy milyenek is lehetnek az áriák. Miután a második rész elején még a felirat is eltűnt, az operabarátokon pánik lett úrrá és hangosan tapssal és kiabálással is követelték, hogy legyen valami. A rendezőnek kellett beavatkoznia. Ez a szituáció sosem állt volna elő, ha a próba előtt – az előadásokhoz hasonlóan – bemondják, hogy a művésznő nem énekel. Joga van hozzá, próbának számított az előadás és a premier biztonságos lebonyolítása az elsődleges szempont. A nézők viszont abban a tudatban-reményben mentek, hogy előadást néznek. Lehet, hogy nem kellene ilyen próbát szervezni? A tagdíj lényegében nagyon olcsó jegyárat jelent, de mindig van közben fotózás is, azaz valóban nem is olyan minőségű az, amit kapunk. Nem mindenki élvezi, ha egy előadást félkész állapotban láthat. Én történetesen igen, bár a drámai helyzetet inkább a színpadon szeretem, nem a nézőtéren.Nagyon tudatosítani kellene a 99%-ban nyugdíjasokból álló tagsággal, hogy mit is jelent egy ilyen zártkörű főpróba. Az információhiány áldozatai lettünk mind, és a főpróbahét lázában sok minden nem hiányzik egy énekesnek, egy ilyen botrányosan leállított próba főleg nem.Ezt az összes szereplő megszenvedte, az bizonyos.

Bevallom őszintén, amikor először láttam nem-énekelni Wierdl Esztert, mivel bemondás nem volt, azért én eleinte rendezői koncepciót gyanítottam. Azt, hogy Alföldi Róbert egészen idáig elmerészkedik, hogy a hiányérzetet, amelyet a világ működésével kapcsolatban érez, ezzel a legerősebb eszközzel fejezi ki. Azáltal, hogy nem énekelt Iphigeneia, pusztán markírozott, óriási űr jelent meg. És persze mindenki más jelenete felértékelődött.

A mellékszereplők viszont hallhatóan-láthatóan jó formában léptek fel és ezt most fokozottan éreztük is. Gál Gabi biztosítja a megoldást, a deus ex machinát, nagyon frappánsan. A poént nem lövöm le, hálás a jelenete és jól szólt. Szegedi Csabának jutott a kegyetlen király – kétszer látjuk. Túlságosan nem lehet árnyalni, de erős a jelenléte, jól lehet utálni a kiadott parancsért. Hozzá hasonlóan kisebb szerepe van Zavaros Eszternek, de ebben a kiélezett főpróba helyzetben annál jobban érvényesült. Nem kevés örömöt okozott idén a pályakezdő művész más előadásokban (A varázsfuvola, Parázsfuvolácska, Figaro), jó látni most is. Az összesen két órányira húzott opera legjobb jelenetei feltétlenül Megyesi Zoltánhoz (Püladész) és Haja Zsolthoz (Oresztész) kötődnek. Ez a barátság az, amibe feltétlenül bele lehet kapaszkodni, nagyjából ez az egy szilárd pont az életben, amit Alföldi mutat. Egyébként minden más fájdalom, szenvedés. Az opera seriák világához hasonlóan ebben gyönyörködhet a néző, mármint abban ami a harmóniát árasztó zenén keresztül szűrődik át. A világ lakhatatlannak, kietlennek tűnik, tele van agresszióval. Az idegenek, a be nem illeszkedők helyzete több mint tűrhetetlen.

Alföldi rendezését a teljes fényében ragyogni nem láthattam, ahhoz, hogy Iphigeneia fájdalmában gyönyörködni is lehessen, hallani kellett volna Wierdl Esztert is. De így is nyilvánvaló, hogy milyen lesz az előadás. Kidolgozott és sallangmentes munka ez a rendezés, megint el lehet azon csodálkozni, hogy dolgozhat eredményesen egyszerre valaki három helyen is. Ezen az előadáson nem látni kapkodás nyomát és erősen úgy néz ki, hogy készen lesz ez a vasárnapi bemutatóra. Még a kórus mozgásai is érdekesek. Menczel Róbert egyszerűségében is impozáns díszlete (egy hatalmas bronzfal a domináns eleme) dominál. Nagy Fruzsina fekete kapucnis hosszú ruhákat ad a papnőkre, a” barbár” férfiak össze-vissza hétköznapi viselete pedig akármelyikünkön lehetne.

Barokk opera ez, azaz aki az opera szóhoz Verdit és Puccinit köti, az nem biztos, hogy eléggé izgalmasnak találja majd. De aki nem csak úgy találomra választ a műsorfüzetből, és Gluck neve mond valamit, azok szerintem élvezni fogják. Idén nem sikerült túl sokszor ezt leírni, de most egy valóban következetesen átgondolt rendezést énekelhet ez a néhány szerencsés énekes és nem a szokásos akadályversenyen vesznek részt.

Címkék: Alföldi Opera Nagy Fruzsina Megyesi Zoltán Szegedi Csaba Menczel Róbert Wierdl Eszter Zavaros Eszter Haja Zsolt Gál Gabi Iphigeneia Tauriszban

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr306394755

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása