Orosz Balázs tenorista pályája újabb mérföldkövéhez érkezett: megtartotta M.A. diplomakoncertjét a Zeneakadémia nagytermében, teltház előtt, alapos előkészületek után, megérdemelten hatalmas sikerrel.
Erről következik nyomhagyó-ajánló bejegyzés – már várva a folytatást, a későbbi koncertfellépéseket.
Aki ott volt ezen a kedd estén a Zeneakadémián, nem fogja ezt a Tenor-Passiót egy másik koncerttel összemosni, az bizonyos, én is lassan egy hónapja örömmel gondolok rá vissza nap mint nap...
fotó: Molnár Péter
Már maga a koncert anyaga is különleges volt: az énekes 28 kis részletből állított össze a barokk pasticciók mintájára egy „Tenor-Passió” -t, amelyben a kiválogatott tenor szólók között a Jézus történetének elmeséléséhez elengedhetetlenül szükséges kórustételek is szerepeltek, amelyek segítettek abban is, hogy nehogy egyhangúvá váljon az előadás.
A jól ismert Bach-passiókhoz képest kellemesen rövid (kb. 55 perces) zenei anyagot hallottunk, így ez a diplomakoncert beavatóvá is válhatott azok számára, akik a régizene iránt korábban kevésbé érdeklődtek és esetleg pusztán a diplomázó vagy a vele együtt fellépő további 54 résztvevő valamelyike miatt voltak jelen. Az énekest az Era Nova Kamarazenekar és egy erre az alkalomra alakult kamarakórus kísérte, akiket Kemény Péter vezényelt – a projekt sikerességéért nekik is jár az elismerés. (A műsorfüzetben minden szereplő nevét felsorolják - a bejegyzés függelékében ezt én is átvettem.)
Orosz Balázs átélt előadásmódja könnyen felkelthette az érdeklődést a passió műfaja, és az előadásba beválogatott eredeti művek iránt is, már csak azért is, mert a főszereplő az általa megszemélyesített passió-szereplőket határozottan elkülönítette mindvégig. A színpad más és más pontjáról szólal meg az evangélista, Péter, Jézus, Júdás és a Százados szerepében. A fő hangsúly Péter nézőpontjára esik, amely persze nem lehet az egyetlen és kizárólagos, de mégis jelentősebb, mint ahogy más passiók előadásánál bármikor is megtapasztaltam. Az események tanúja, aki végig jelen van – nem kis lelkiismeretfurdalással. Ezzel a szereplővel könnyen lehet azonosulni – a mindennapi életben legtöbbször hasonlóan viselkedünk, és nem vállaljuk az aktív kiállást még akkor is, ha tudjuk, hogy fontos lenne. Ez az asszociáció még hosszan foglalkoztatott a koncert után, ahogy a forrásként megjelölt művek listája is. (ld. a bejegyzés végén)
Ahogy a Zeneakadémia oldalán közzétett tétel-listán is látszik Orosz Balázs nagyon elmélyülten válogatott, a 28 részlet kilenc ismert műből származik, sőt tartalmaz egy apokrif Bach-tétel átiratot is. A vizsgázó nemcsak arra törekedett, hogy jól énekelhető tenor-áriákat mutasson nekünk, ténylegesen átélhettük Jézus szenvedéstörténetét, hasonlóképpen ahhoz, mint amikor egy "igazi" (és nem részletekből összerakott) passiót hallgatunk. Kiegészítésként két saját tételt is írt, amelyeket Bischofné Göndöcs Petra lefordított a többi passió szövegéhez illeszkedő bibliai német nyelvre, László Laura pedig megzenésítette.
Ezen az estén a hallgatóság tagjai lemérhették, hogy számukra az ismert és ismeretlen részletek milyen arányban állnak. Mivel én csak tíz éve kezdtem bármennyire is régizenei koncertekre járni, ezúttal újfent megállapíthattam, hogy még nagyon az út elején vagyok. Evidenciaként mindössze a János- és Máté-passió, illetve Buxtehude művének 2. tétele hatott rám (utóbbit azóta szerencsére a Membra Jesu teljes előadásában is élőben hallhattam egy ihletett koncerten), viszont most ennek az előadásnak a hatására csodálkoztam rá Johann Ernst Bach Passióoratóriumára, amely létezéséről sem hallottam korábban.
Az előadáshoz kiosztott tájékoztatóban már az elhangzott részletek felsorolása nem szerepelt, (emiatt is mentettem át őket ebbe a bejegyzésbe), viszont az énekes nagy hangsúlyt helyezett a köszönetnyilvánításra. Megtette ezt a koncert előtt készült nagyon részletes interjúban is, amelyet Pallós Tamás készített vele – ez a legjobb forrás ahhoz, hogy valaki megismerje Orosz Balázs művészi pályájának korábbi állomásait is.
Az interjúban nem csak a koncert műsorának kialakításáról beszélt, de nem hagyott ki senkit, aki énekessé válását elősegítette, általános iskolai énektanárnőjétől kezdve mindenkit említ, még a tanulmányait segítő korrepetitorokat is.
Jó látni ezt a hozzáállást, ahogy jó volt hallani ezt az átszellemült passiót is. Itt van egy fiatal énekes, aki azt szeretné énekelni, amire a hangja leginkább alkalmas. Lehet neki drukkolni, hogy minden jól alakuljon a pályáján és lehet neki örülni.
SZEMÉLYES LEZÁRÁS
Amikor Orosz Balázs neve felmerül - már korábban is megmutatkozott szólistaként és egyre többet fog! -, nekem azonnal eszembe jut életem egyik legvarázslatosabb operai élménye 2015-ből, az első éjszakai vetélkedő, amelyben a hatfős Faust-csoportban együtt voltunk. Kb. tíz órát töltöttünk a feladatokkal, festettünk díszletet, betanultuk Nádasdy András koreográfiáját és talán 10-15 percben előadtuk a Faustot - a Figaro díszletében. Hálás voltam a sorsnak, hogy ott volt a csoportban Balázs, aki hidegvérrel és láthatóan rátermetten vállalta a címszerepet, nélküle nem is tudom, hogy boldogultunk volna. Ha a Faust szót hallom, azóta is ő jut legelőször eszembe - most, hogy a darab újra műsorra került, megint igazán sokszor…
A műsorban elhangzó részletek listája a Zeneakadémia oldaláról:
Schütz: A feltámadás története, SWV 50 » Nyitány
J.S.Bach: János-passió, BWV 245 » No. 2 (részlet): „Jesus ging mit seinen Jüngern über den Bach Kidron”
J. E. Bach: Passióoratórium » No. 3: „Ist’s möglich, Vater!”
J. S. Bach: Máté-passió, BWV 244 » No. 20: „Ich will bei meinem Jesu wachen”
J. S. Bach: János-passió, BWV 245 » No. 2 (részlet): „Judas aber, der ihn verriet”
Buxtehude: Membra Jesu Nostri, BuxWV 75 » 2. kantáta: Ad ubera portabimini » No. 2: „Salve Jesu, rex sanctorum”
J. S Bach: János-passió, BWV 245 » No. 4 (részlet): „Da hatte Simon Petrus ein Schwert”
Händel: Brockes-passió, HWV 48 » No. 14: „Gift und Glut”
J. S. Bach: János-passió, BWV 245 » No. 5: „Dein Will gescheh, Herr Gott, zugleich”
Telemann: Brockes-passió, TWV 5:1 » No. 32: „Wo flieht ihr hin?”
Telemann: Brockes-passió, TWV 5:1 » No. 33: „Nehmt mich mit, verzagte Scharen”
László Laura – Bischofné Göndöcs Petra: Die aber Jesum gegrifften hatten
Händel: Brockes-passió, HWV 48 » No. 18: „Ich will versinken und vergehn!... Drauf krähete der Hahn… Welch ungeheurer Schmerz”
Händel: Brockes-passió, HWV 48 » No. 38: „Heul, du Schaum! ”
László Laura – Bischofné Göndöcs Petra: Da führeten sie Jesum zu Pilatus
Händel: Brockes-passió, HWV 48 » No. 23: „Erwäg!”
J. S. Bach: Máté-passió, BWV 244 » No. 19: „O Schmerz!”
J. S. Bach: János-passió, BWV 245 » No. 22: „Durch dein Gefängnis, Gottes Sohn”
J. E. Bach: Passióoratórium » No. 13: „Mörder, und ihr fordert”
J. E. Bach: Passióoratórium » No. 14: „Die Stimme eures Bruders Blut”
Händel: Brockes-passió, HWV 48 » No. 43: „Es scheint, da den zerkerbten Rükken”
Telemann: Brockes-passió, TWV 5:1 » No. 84: „Eilt, ihr angefochnen Seelen”
J. S. Bach: Márk-passió, BWV 247 » No. 24: „Mein Tröster ist nicht mehr bei mir”
J. S. Bach – Robert Koolstra: Márk passió, BWV 247 » No. 42: „Welt und Himmel”
J. S. Bach (attr.): Lukács-passió, BWV 246 » No. 72b: „Derselbe mein Herr Jesu Christ”
Telemann: Brockes-passió, TWV 5:1 » No. 112a: „Ja, ja, es brüllet schon”
Telemann: Brockes-passió, TWV 5:1 » No. 112b: „Hilf Himmel”
J. S. Bach (attr.) – Koudela Olivér: Lukács passió, BWV 246 » No. 40: „Aus der Tiefe rufe ich”
A közreműködők névsora:
ERA NOVA KAMARAZENEKAR - vezényelt: Kemény Péter
Hegedű:
Ana Sofia Rodrigues
Anducska-Kemény Tardos
Cseri Kristóf
Deli Gábor
Lászlófi Zselyke
Lukács Lilla
Mákszem Fanni
Molnár Anna
Szöllősi Kata
Varga Bence
Vavrinecz András
Brácsa:
Albert Elemér
Falaky Réka
Nagy Mátyás
Nagy Salamon
Cselló:
Balázs Emma
Bognár Domonkos
Deák Hanna
Naszer Tara
Regenhart Annablanka
Bőgő:
Csiki Júlia
Tóth-Szabó Dóra
Oboa:
Fehér Levente
Mitnyan Fruzsina
Tarcsay Éva
Winklár András
Fuvola:
Mendik Ágnes
Réti Boglárka
Csembaló:
László Laura
Orgona:
Lakó Levente
Trombita:
Huszti Boldizsár
Szilágyi Dusán
Harsona:
Nagy Kristóf
Orbán Tibor
Fagott:
Blaga Dávid
Gitár:
Gégényi Dániel
KAMARAKÓRUS:
Szoprán:
Balázs Júlia
Batkiné Patonai Katalin
Karácsonyiné Zámbó Szilvia
Stefanik Márta
Tillai Csilla
Alt:
Hajdú Diána
Kiss Edit
Ménesiné Patak Zita
Thurnay Viola
Tenor:
Fehérváry Péter
Katyi Zsombor
Molnár Péter
Ress Tamás
Basszus:
Hámori Szabolcs
Horváth Csaba
Könyves Pál
Murvai Déne
Orosz Balázs felkészítő tanárainak névsora (teljes tanulmányai során):
Bene Sándorné
Hernyes Virág
Gémes Katalin
Rózsa Gábor
Szabóki Tünde
Horváth István
Körtesi András
Pászthy Júlia
Budai Márta Tünde
Alszászy Gábor
Gyökér Gabriella
Akik nélkül a koncert nem jöhetett volna létre:
A Zeneakadémia Ének Tanszékének tanári kara
A Zeneakadémia Rendezvényszervezési Osztálya
A Zeneakadémia Könyvtárosai
A Mértékadó szerkesztősége
Isaszeg Város Önkormányzata
EWTN televízió
AVISO stúdió
Angelika Lippe
Bischofné Göndöcs Petra
Csapó József
Dallos Erika
Kemény Péter
Koudela Olviér
László Laura
Marosi-Balogh Barbara
Megyesi Robin
Mohai Gábor
Molnár Péter
Mondok Yvette
Orosz-Bogdán Noémi
Ősze Judit
Pallós Tamás
Szalai Boglárka
PS: az előadásfotókat Csapó József készítette