Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (82) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (96) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (20) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (21) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (30) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (22) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (47) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (22) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (27) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (104) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (118) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) opera (26) Opera (635) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (50) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (63) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (25) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (59) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (21) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (36) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (26) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (28) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (26) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (105) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (20) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (35) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Már hiányzott a székesfehérvári társulat és kíváncsi voltam, hogy Horváth Csaba mit hozhat ki O’Neill Amerikai Elektrájából, amelyet ráadásul már 2020-ban Kecskeméten is színre vitt, sőt „áthozta” belőle a főszereplőt is. (A Lavíniát játszó Decsi Edit 2024-ben szerződött a székesfehérváriakhoz, kecskeméti évei után szabadúszott.)

Tegnap a produkció hetedik előadását láttam, annak kapcsán írok le néhány benyomást.

amerikai1.jpg

Előzetesen nem tűnt O’Neill igazán „fizikai színházi” alapanyagnak, és ezt a véleményemet az előadás sem változtatta meg. Nem tipikus Horváth Csaba-rendezés – inkább csak nyomokban található benne mozgásszínházi elem, és nekem nem adott hozzá a történethez.

Csak két óra és húsz perc, egy szünettel – eredetileg három színmű együtt a kiindulási alap, 180 oldal lenne - legalább a fele nem hangzik el. A „csontra húzottság” és a minimalizmus még a látványban is - ez az előadás szembeszökő sajátossága.

amerikai9.jpg

Benedek Mari ruhái most is támogatják a játékban a színészeket, a színek szimbolikusan is értendőek. Ha ezeket a jelmezeket nézzük, elsősorban a jelenünkre KELL gondolnunk, többszörös áttéten át. A szerző 1929-31-ben egy 1865-66-ban játszódó történetet írt az Átreidák családjának több nemzedéken át húzódó tragédiájából, és ezt nézzük mi Székesfehérváron. A több idősík és helyszín összemosódásához voltaképp ez a lecsupaszított tér illik a legjobban – ráadásul nagyon kifejező, bár nézni nem kellemes.

Otthontalan, kicsit sem szerethető világ ez, amelyben rögeszmés és/vagy gyenge emberek tengődnek. Akik próbálkoznak kitörni, azoknak ez nem sikerül, előbb-utóbb belepusztulnak. A bűnt lelkiismeretfurdalás követi, amelytől halálig nem lehet megszabadulni. Minden tettnek van következménye. O’Neill szereplőinek még nagyjából rendben van az erkölcsi érzéke, még akkor is, ha néha nem tudnak erőt venni magukon. Ebben a szeretethiányos közegben kapaszkodót keresnek valaki másban, még akkor is, ha tudják, hogy ez veszélyes és tilos, majd sorban bosszút állnak a sérelemért, így fogy el a család.

amerikai10.jpg

A képeken is látható színes panelek dominálnak a térben, amelyek könnyen mozgathatóak, átlátszóak (jól átvilágíthatóak!), ablakként és ajtóként, sőt még falként is funkcionálnak, a jelenetváltásokkor rendre elmozdulnak, bár nem érezni, hogy ez bármi tényleges változást jelezne. Minden marad a régiben. Ezeken túl néhány dobogó és lépcső az, amit látunk – a színészek ebben a próbatermi hangulatot idéző közegben ráadásul magukra vannak hagyatva. Alig, illetve csak rövid jelenetekben érezni köztük a kapcsolódást – a vágyát és a lehetőségét is csak alig-alig. Ez egy ilyen, kemény, üres, rideg világ – a darabbeli Mannon-ház leírásához Kiss-Benedek Kristóf díszlete hű, bár illusztráció nincs. A polgárháború hangulata nem idéződik meg hangsúlyosan, mindössze „épphogy” a szerző által is előírt dalon keresztül, amely azért elhangzik – Kozáry Ferenc énekli el, Mannonék kertésze, aki a görög tragédiák kórusát egy személyben helyettesíti. Hétköznapi ember, ahogy a Niles-testvérpár (Keller János és Kerkay Rita) is az, akiket a Mannonok bukása közvetve érint. Mellékesnek tűnik, hogy meg tudták-e úszni, később másokkal nekik lehet-e majd normális életük - ezt mi nézők utólag eldönthetjük. 

amerikai2.jpg

A húzások által szinte teljes az egyensúly a Mannonok és a nem-Mannonok között – szinte, mert Brant kapitány hiába nőtt fel más közegben, mégsem maradhat ki a láncolatból – bosszút áll és ezért bűnhődik, ahogy a többiek is. Sághy Tamás alakítása illúziót keltő, elhisszük neki, hogy a ház asszonya – Varga Mária – és annak lánya – a már említett Decsi Edit – is beleszeret. Nekünk nézőknek egy pillanatig sem kérdéses, hogy ez a szerelem őszinte-e, nem hajlik-e a hajóskapitány a fiatal lány felé is – ez lenne a sokkal valószínűbb fejlemény. De nem: az anyából sugárzik a melegség (Varga Mária hangja most is ugyanolyan bársonyos-varázslatos, mint korábban is volt), de a lánnyal még a rajongásig szeretett apa se törődött igazán, ne csodálkozzunk, hogy ide jutott. Erre a családra nagyon ráférne a terápia – a viszonyokat vizsgálva csak sérült embereket és mérgező kapcsolatokat látunk.

amerikai4.jpg

Nagy hangsúly kerül – a húzások miatt még inkább – az első felvonásban megjelenő tábornok apára, aki a toxikus-Mannon-vér elsődleges képviselője. Hivatásos katonatiszt, aki a helyén érzi magát a háborúban is, ép elmével, szeretetteljesen érkezik haza, készen arra, hogy feleségével újrakezdje az életet. Trokán Péterbe eleinte nehéz belelátni azt a hideg, ellenszenves férfit, akire felesége beszámolói alapján számítanánk, sőt a legszerethetőbb tagja a családnak. Mire megjelenik és megörülünk neki, addigra persze tudjuk, hogy elkésett az igyekezetével. Fia, Orin már nem lelkesedésből, hanem apai nyomásra lett katona. Megszenvedi a háborút, nem tud visszatalálni régi önmagához. Így lesz belőle nővére bosszújának eszköze, aki önmagától kaphatna feloldozást, de nem kap. Kádas József nagyon összetetten ábrázolja ezt a fiatal férfit, általa az előadás számomra leghangsúlyosabb üzenetévé vált a háborúellenesség. Szétesése fájdalmas látvány.

amerikai7.jpg

Lényegileg tanmesének érezzük ezt a történetet, pláne így ennyire felpörgetve, távolinak a realitástól, hiába létezik ma is féltékenység, félrelépés, kihűlő házasságok – a kiszámíthatóságot mégis megirigyelhetjük. 2025-ben már nagyon nehéz biztosra venni a bűnösök megbűnhődését, pedig titokban mi mezei nézők erre vágynánk: egy kristálytisztán áttekinthető világra, amelyben mindennek van következménye. 

PS.Személyes lezárás

Az világos, hogy ma már az eredeti Amerikai Elektra előadhatatlan, csakis kamaraváltozat jöhet szóba. 1963-ban Várkonyi Zoltán rendezésében 19 színész játszotta el, apám elmondása szerint délután kezdődött és késő éjszakáig tartott, de nagyon csodálatos volt (a testvérpár szerepében Ruttkai és Latinovits, anyaként Sulyok Máriát láthatták).

Egy igazán jó előadás emléke soká él, ezt a visszaemlékezést gyerekkoromban rengetegszer meghallgattam, még mielőtt gimnazistaként elolvastam a szerző (nálunk kiadott) életművét, a többi amerikai naturalistáéval együtt. Később élőben háromszor láttam, amelyek közül két előadás bennem is markáns nyomot hagyott: az 1998-as szegedi, Telihay Péter rendezés (a csodálatos Tímár Évával és Seress Zoltánnal), majd persze a Budapesti Kamaraszínház Tordy Géza-féle átdolgozása is, amelyben a rendezőn kívül Kováts Adél, Alföldi Róbert is emlékezetes erős emléket hagyott. A darabról elsőként ez a két élmény jut eszembe, és azonnal rögtön utána a színház megszűnése, ahova valóban rengeteget jártam. Ezen nem tudtam túltenni magamat és talán nem is fogom soha – pont úgy, ahogy Elektrának sem sikerült apja halálát megemésztenie.

amerikai8.jpg

PS.2. A fotók a színház FB-oldaláról származnak, fotós: Kiss László

Címkék: Székesfehérvár Horváth Csaba Varga Mária Trokán Péter Kádas József Sághy Tamás Benedek Mari Kerkay Rita Kozáry Ferenc Decsi Edit Tóth Réka Ágnes Keller János Kiss-Benedek Kristóf Amerikai Elektra

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr8218822366

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása