Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (82) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (96) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (20) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (21) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (30) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (285) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (22) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (47) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (22) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (27) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (105) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (119) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) Opera (636) opera (27) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (50) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (63) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (26) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (59) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (21) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (36) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (26) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (28) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (26) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (105) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (20) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (36) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A novemberi bemutató óta terveztem, de végül három hónap csúszással jutottam el a Centrál Színház kisszínpadára, ráadásul szétesve, lehangoltan, lehet, hogy színháznézésre közel alkalmatlan állapotban. Ez volt a „nézői praxisomban” a negyedik Oleanna, amelyek közül a korábbi tháliás illetve Horváth János Antal átirata (Kicsi) már ezen a blogon említődött. Az előadás két perc alatt berántott, annak ellenére is, hogy előre tisztában voltam minden várható fordulattal. Akinek ez a tanár-diák párbeszéd új, azokat feltehetően még inkább lesokkolja. Kiemelendő, hogy Puskás Samu David Mamet darabját újra is fordította, nemcsak megrendezte. 

ole2.jpg

Másfél óra szünet nélkül, csak Hermányi Mariann-nal és Szabó Kimmel Tamással, az az amit kapunk.

Lényegében ennyi is elég ajánló, de néhány megjegyzést azért leírok a látottakkal kapcsolatban. 

Mondják, hogy néha (gyakran? mindig?) egy előadás sorsa egyértelműen eldől már a színészválasztáson. Jelen esetben: az egyetemi tanárt játszó Szabó Kimmel Tamást és a diákot megjelenítő Hermányi Mariannt eltalálja a szerep, ezt a darabot jobban ki sem lehetne osztani. Minden mondat mögött érezni a mélységet, az elfojtott érzelmeket, gondolatokat, és mindez tükröződik az éppen hallgató színész gesztusain is. Mindkét karakternek megvan a saját útja, ahogy a történetben bemutatott néhány találkozás során eljutnak A-ból B-be, megroggyan helyzetük (a tanáré), vagy éppen nagyon megerősödik (a diák esetében). A beszélgetés eleinte egy leadott szemináriumi dolgozat értékeléséhez kapcsolódik, de aztán egészen más lesz a tét – a tanár egzisztenciája.

ole3.jpg

A korábbi három Oleanna után nyilván hatalmas elvárásokkal ültem be, amelyeket még erősített, hogy nagyon jó előélményeim vannak mindkét színésszel kapcsolatban. Ennek ellenére, ez az előadás még az előzetes elvárásaimat is felül tudta múlni, amely részben a rendező érdeme is – megszületett a kapcsolat a két játszó között, illetve érezhettük ennek a törékenységét is. Ilyen az, amikor valaki ténylegesen beszélget egy vele közös térben lévő másik emberrel, és eleve feltételezi, hogy az éppen úgy értelmezi a szavait, ahogy szánja. Ezt a tragikus hibát elköveti a tanár, elkövetjük gyakran mi is - minden ebből következik. Jobb, ha megjegyezzük az Oleanna kapcsán magunknak: sosem lehetünk biztosak, hogy tényleg jól értenek minket, igyekeznünk kell egyértelműen kommunikálni. 

ole4.jpg

Szerethető az előadás, miközben voltaképp egyik karakter sem válhat igazán rokonszenvessé. A tanár túlságosan elbizakodott, őszinteségi rohama közben is nagyképű, a diáklány pedig szűklátókörű és túl agresszív. A színészeknek köszönhetően egyikük sem válik egysíkúvá, mindkettőjükben találhatunk olyan vonásokat is, amelyektől közel érezhetjük magunkhoz – legalább az egyiküket.

Ezen a ponton természetesen megoszlanak majd a nézők – attól függően, hogy nekik milyen tanár-diák élmények merülnek fel a régmúltból, milyen sérelmeket dédelgetnek esetleg már évtizedek óta.

Az előadás megmutatja, hogy minden – akár egyértelműnek látszó – helyzetet érdemes több nézőpontból is megvizsgálni, nem azonnal ítélkezni, mindkét felet meghallgatni. 

ole5.jpg

Ugyan ezzel a két csodás színésszel a sikert bárki egyértelműnek vehette már előre, de részes ebben az a koncepció is, hogy egy realista módon berendezett irodába helyezi a szereplőket. Manapság már egyre több előadást nézünk elvont térben, így aki az „igazi, élethű” díszleteket kedveli, az örülni fog ennek a látványnak, amely Takács Lilla díszlettervező és Kárpáti Enikő jelmeztervező jóvoltából jött létre.

Még egy megjegyzés: biztosan nem én vagyok az egyetlen, akiben felmerült, hogy mit jelent a cím és hogyan kapcsolódik a történethez. Mi ez az Oleanna?

ole6.jpg

A név egy norvég eredetű népdalból származik (a Youtube-on itt meghallgatható), amely Amerikában népszerűvé vált, így a szerzőnek nem kellett magyarázkodnia a címválasztáskor 1992-ben, amikor már a média is foglalkozott több egyetemi botránnyal, amelynek kiindulópontja egy valós/feltételezett szexuális zaklatás volt. A dalban az "Oleanna" egy utópisztikus kolóniára utal, amelyet egy Ole Bull nevű karakter (egy igazi norvég hegedűs) kísérelt meg létrehozni Pennsylvaniában az 1850-es években norvég bevándorlók számára. Ezt a települést tökéletes társadalomnak ígérték, de végül kudarcot vallott, és sok bevándorlót csalódottan és kiábrándulva okozott, amikor az álom összeomlott.

A kapcsolat Mamet darabjával szimbolikus szinten működik. A sikertelen utópisztikus kolóniához hasonlóan a darab szereplőinek idealista nézetei vannak az oktatásról, a hatalomról és a kommunikációról, amelyek végül összeomlanak – a szereplők közötti kapcsolódás pedig mégsem lehetséges.

 

ole1.jpg

Ezt kell megemésztenünk – a történet "sötétségéért" jelenthet kinek-kinek eltérő mértékben kárpótlást a két csodálatosan intenzív és valóságosnak érződő színészi alakítás, az egész lenyűgöző színházi este.

Jegyek ezen a linken - direktben a színház oldalán kaphatóak, legközelebb március 23-ra, még a hátsó sorokba. A Centrál kisszínpadának ideális a nézőtere, minden hely közel van a játszókhoz és jól is látni őket.

PS. A fotókat Molnár Miklós készítette, a Molmik Photography Fb-oldaláról származnak.

 

Címkék: Szabó Kimmel Tamás Centrál Színház Takács Lilla Kárpáti Enikő Hermányi Mariann Oleanna Puskás Samu

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr9818814538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása