Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (82) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (96) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (20) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (21) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (30) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (22) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (47) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (21) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (27) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (104) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (118) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) opera (26) Opera (635) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (50) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (63) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (25) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (59) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (21) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (36) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (26) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (28) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (26) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (105) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (20) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (35) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Idén az eddigi öt katonás bemutatóból ez már a harmadik regényadaptáció (a Sárszeg és az Itt élet után), és kevesen mondanák, hogy Hajnóczy Péter 1979-ben megjelent regénye mindenáron színpadért kiáltott.

Bagossy Júlia rendezőként - Zrinyifalvi Eszter dramaturg támogatásával - a választott anyaggal kockáztatott, de fölényesen nyert – egy hosszú időre emlékezetes, játékos, várakozáson felül szórakoztató előadást hozott létre ideális szereposztással, amely nem válik melodramatikussá vagy túl komorrá annak ellenére sem, hogy a téma kemény: az alkoholizmus közvetlenül vagy közvetve sokakat érint, de persze a látottakból egyéb szenvedélybetegségekre is lehet asszociálni. Az előadás szintén a megváltoztathatatlannak tűnő Kádár-korba visz vissza minket, akárcsak két hónapja az Itt élet tette, annyi különbséggel, hogy ez nem utólagos visszatekintés, ennek szerzője a regény megírása után két évvel meg is halt - nem is feltételezte, hogy van esély a változásra.

uveg2.jpg

Az előadás száz perces, szünet nélküli, de jóval kevesebbnek érződik és nem hiányzik belőle a megállás. Már gimnazistáknak is ajánlanám, de egy jó darabig elsősorban a Katona pártolóinak van esélye bejutni erre, már amennyiben a jegyárusítás megnyitásakor azonnal kapcsolnak.

Ennél hosszabban kifejtve:

Telitalálatnak éreztem azt a lepusztult üres teret – mozgó falakkal! – amelyet Kálmán Eszter ehhez az előadáshoz kitalált, és amelyhez nagyszerűen illeszkednek Balla Hanga jelmezei. Az előadást alapvetően meghatározó ötletre azonnal fény derül: a saját élményeit elbeszélő, önmegfigyelő írót azonnal megháromszorozva látjuk. Egy esendő embert felnagyítva, akit megértünk, és szerethetőnek látunk, így nem tudunk rá igazán haragudni, hiába egyértelmű viselkedésének romboló hatása.
hajn15.jpg

Mészáros Béla közülük a legidősebb, aki két fiatalabb énje minden tapasztalatát is hordozza, Vizi Dávid a még pályakezdő, de már szinte kész író és Jakab Balázs a legfiatalabb, aki még akár be is illeszkedhetett volna a „rendes emberek” közé. Nem egyformák, ahogy kicsit más az ingük mintája, más a papucsuk és az arcszőrzetük, és az alkoholhoz sem egyforma szenvedéllyel kötődnek – a történet is közel húsz évet fog át, ennyi idő alatt mindenki változik. A három színész érezhetően ugyanannak a személyiségnek három egymásra épülő fejlődési fokát játssza, akik legtöbbször mind jelen vannak, de néha csak egyikük, és attól függ, hogy melyik a domináns, hogy éppen a jelenben vagyunk-e, vagy valamely múltbeli emlékkép idéződik fel.

hajn14.jpg

Egy-egy képben a mozgásukat beállító Horkay Barnabás arról is gondoskodott, hogy egy mozgássor különböző állomásait láthassuk – érezzük az egységüket is. Ez a hármasság egyben azt is sugallja, hogy a főszereplőnk sosincs egyedül, saját magával folyamatos vitában áll, amelyet kihangosítanak nekünk. (Az Itt élet-ben is találkoztunk hasonlóval, amikor kivetítve megjelent a főszereplő másik énje, ugyanígy vitapartnerként.)
hajn6.jpg

Az előadás erről a sorsról szól, erről a tehetségről, amelyet nem lehet önmagától megvédeni, egy olyan emberről, aki túlságosan tisztán látja a hetvenes évek magyar társadalmát, nem tudja magát semmivel biztatni, így a depressziót (vele pedig az alkoholizmust) nem tudja kizárni az életéből, ahogy olyan sokan mások sem tudták, akik még nyomot sem hagytak ennek. Az, hogy három színész játssza a lehető legnagyobb mértékben kiemeli, de egyben játékosságot is visz a megjelenítésbe – nem válik búskomor monológ a regény színpadra állításából. Ugyan az elhangzottak Ady dekadens verseivel is rokonságot mutatnak, sőt el is hangzik, hogy a legnagyobb művészek mind alkoholisták voltak, de nem csak ebből a három Péterből áll az előadás – a többi színész élénkíti a külvilág képviselőiként.
hajn11.jpg

Tóth Zsófia – rózsaszínben - a szerző fiatalkori szerelmét játssza, aki a saját elképzelései szerint idomítaná, és magától értetődőnek veszi, hogy hősünk majd a kedvéért lemond az alkoholról és a dohányzásról is. Ahogy az előadásból láthatjuk, ez az elképzelés nem valósul meg – jól szórakozunk a jeleneteken, az inni vagy nem inni dilemma korai megjelenésén.
hajn10.jpg

Rujder Vivien – tiszta fehérben – szintlépést jelent, ő a feltételek nélkül elfogadó, csak a férfi érdekeit szem előtt tartó asszony, akinek elhisszük az önzetlenséget. Főnyeremény. Akinek ilyen társ jut, az nem nézheti a világot ennyire sötéten, annak össze kellene kapnia magát. Az, hogy még egy ilyen partner sem menthet meg valakit a kísértéstől, Hajnóczy művének talán az egyik legkeservesebb tanulsága. Nagy ötlet, hogy ezen a ponton bábot használ a rendező, és így játék lesz Péter elcsábításából. (A borosüveg-marionettbáb készítője Palya Gábor, aki a Bábszínház bábrestaurátora - egy hete sincs, hogy az általa is vezetett bábszínházi sétán személyesen is láttam.)
uveg.jpg

Az előadás nem lesz egysíkú, mindig belép a történetbe egy-egy új szereplő, például Krisztina anyjaként Szirtes Ági, akit hallgatva biztosak lehetünk, hogy az általa képviselt „keep smiling” avagy „pozitív gondolkodás mindenáron” nem a mi hősünknek való, és élete árán sem tudná a felé irányuló elvárásokat elfogadni. Őt nézve abban is biztosak lehetünk, hogy azoknak sem jobb, akik tudatosan nem isznak.
hajn8.jpg

A hangsúly ugyan egyértelműen a szerző három kivetülésén van, az ő sorsa a lényeges, és milyen jó és milyen szerethető is mindhárom színész, de az előadás leghálásabb feladatait mégis Tasnádi Bence kapja.("Elviszi a tejfölt.") Sokféle szerepben látjuk a legvonzóbbnak, a legnőiesebb nő és pár perccel később a legférfiasabb férfi, de betipeg cigarettacsikként is, és egy-két slágert is énekel. (Nem írom le, melyeket - legyen meglepetés.)

hajn17.jpg

Általában berobban a színpadra, felélénkíti a történéseket (helyenként elég ehhez egy tálcát leejtenie), általa hajlamossá válunk arra is, hogy komédiának nézzük, ami előttünk zajlik. Szórakozunk, és mi is rossz néven vesszük, amikor egy-egy ilyen betét megszakad. Bevetése nem pusztán bombasztikus ötlet, megjelenése megtöri a kilátástalanság statikus állapotát, ahogy a Kádár-korszakban a Táncdalfesztiválok és a legnépszerűbb slágerek tették, ezekbe kapaszkodva kicsit könnyebb volt vegetálni a legvidámabb barakkban. (Ugyanerre a célra az akkor még celebnek is számító operaénekesek is jók voltak, míg a nagyanyám az előadásban is elhangzó slágerekre, az apám a Gregor-Melis-Gulyás Dénes vonalra voksolt – ennyiben lehetett választani.)
hajn3.jpg

Nem kicsit nyugtalanító, hogy manapság ez az időszak ennyire aktuálisnak tűnik, már megint az „úgysem változik semmi” korát éljük és az ilyen csodák maradnak csak kapaszkodónak, mint ez az előadás.

Sokáig fogok erre emlékezni, ahogy mindmáig nem felejtettem el ezt az általam még 1986 táján megismert regényt sem, amelyet már le is vettem a polcomról, hogy újra elolvassam. Csak most nem követem el azt a hibát, mint két hónapja az Itt élet kapcsán – most nem várok az ajánló posztolásával. Próbáljatok az előadásra minél hamarabb bejutni!
borito_8.jpg

Ps. Szokodi Bea nagyszerű képeit használtam köszönettel, további 50 kép megtalálható saját FB-oldalán.

 

Címkék: Katona A halál kilovagolt Perzsiából Tasnádi Bence Kamra Mészáros Béla Szirtes Ági Vizi Dávid Kálmán Eszter Horkay Barnabás Rujder Vivien Tóth Zsófia Palya Gábor Jakab Balázs Bagossy Júlia Balla Hanga Zrinyifalvi Eszter

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr4318751554

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása